پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نماینده ولی فقیه در فارس

حوزه/ امام جمعه شیراز گفت: متاسفانه جریان های سیاسی و احزاب در کشور ما درگیر کسب قدرت می شوند و به فکر حل مسائل اساسی جامعه نیستند و این نقطه ضعف اخلاقی بزرگ در جامعه ما شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، در جلسه شورای مرکزی قرارگاه عفاف و حجاب فارس که در دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس برگزار شد، در خصوص تقسیم کار اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: یک تقسیم کار بین اجزای مختلف حاکمیت را باید جا بیاندازیم که جزء همان جامعه پردازی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند، این تقسیم کار نه اینکه وجود ندارد ولی گویی مورد توجه و قبول عمومی قرار نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مسئولان در نظام اسلامی اضافه کرد: در استان فارس بنده چه مسئولیت هایی دارم و مثلا استاندار محترم چه نقش و وظایفی دارند؟ شهردار محترم چه وظایفی دارد؟ نمایندگان چطور؟ همین گونه تا رده های پایین تر را بررسی کنید. بعد از پیروزی انقلاب به واسطه اینکه کارهای درون نظام بسیار پیچیده بود و نظام سلطنتی قبل را بهم زده بودیم بسیار از مواقع مسئولیت های ما با هم تداخل پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: این تداخل مسئولیت ها طبیعتا آثار بدی داشته است، وقتی حد و مرز وظایف افراد مشخص نمی شود مطالبه گری هم رخ نمی دهد و سوالی که مطرح است این است که از چه کسی چه چیزی را مطالبه کنیم؟ به عنوان مثال امروز همه نسبت به وضعیت حجاب و عفا عمومی در جامعه نگرانیم، حال از چه کسی باید مطالبه گری کنیم؟ وقتی مسئولیت های قانونی و اختیارات برعهده فردی نیست نباید توقع اجرائیات هم از او وجود داشته باشد، بنابراین باید تلاش کنیم تا این تقسیم کار به نحو مناسب و مشخص انجام گیرد.

وی گفت: متاسفانه جریان های سیاسی و احزاب در کشور ما درگیر کسب قدرت می شوند و به فکر حل مسائل اساسی جامعه نیستند و این نقطه ضعف اخلاقی بزرگ در جامعه ما شده است.

امام جمعه شیراز به تبیین جایگاه امام جمعه پرداخت و عنوان کرد: نقش امام جمعه نقش مدیریت راهبردی است و ورودش به عرصه اجرائیات با کار دیگران تداخل دارد و عدم درک صحیح این مساله، خیلی وقت ها سوء تفاهم ایجاد می کند، از یک طرف، برخی ممکن است از امام جمعه توقع کار اجرایی و میدانی داشته باشند که غلط است و از طرفی، برخی وقتی امام جمعه می خواهد مدیریت راهبردی داشته باشد در برابر او موضع می گیرند و فکر می کنند در کاری که به او ربطی ندارد ورود کرده است.

وی تاکید کرد: امام جمعه باید هدایت راهبردی جامعه شهری خود را بر عهده داشته باشد.مدیران، مسئولان و مردم باید از ایشان توقع هدایت گری و بیان راهبردهای کلان را داشته باشند نه چیز دیگری، همچنین در مقابل دولت محترم مسئولیت مدیریت اجرایی را در کشور دارد و در سطوح پایین تر تا به استاندار و فرماندار می رسد مدیران اجرایی هستند یعنی برنامه ای وقتی تدوین می شود این مدیران باید اجرا کنند.امکانات و اختیارات در دست آنها است و باید مجری باشند و آنها و ما باید وظیفه خود را انجام دهیم حتی قوه قضاییه هم جز اجرایی ها هست ولی ما اجرایی نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام گفت: این تقسیم کار در کشور ما به هم ریخته است و به خاطر همین گاهی از رهبر معظم انقلاب توقعاتی می رود در حالیکه کار رهبری، دخالت در مسائل جزئی اجرایی نیست بلکه مدیریت راهبردی کلان کشور است. در راس هرم ائمه جمعه و روحانیت رهبری قرار دارد که کار ایشان مدیریت راهبردی است اما گاهی سوال است که چرا رهبر در فلان مساله اجرایی ورود  نمی کند؟ این به خاطر گم شدن تقسیم کار اجتماعی است و این بسیار خطرناک است برای اینکه مسئله ای که دیگری باید پاسخ گو باشد از رهبری طلب می کنند. آیا رهبری خط و نشان راهبردها را نکشیده است؟ اگر راهبرد هست باید سراغ مجری برویم که چرا اجرا نمی کند؟ مساله حجاب و عفاف نیز همینگونه است، ما مطالبه را گم کرده ایم، بسیاری از بچه های انقلابی ما در مطالبه گری بلد نیستند که از چه کسی چه مطالبه ای داشته باشند؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha