پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سعیده بیداد

حوزه/ کارشناس و مشاور خانواده گفت: افزایش تاب‌آوری در کودکان موجب سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

سعیده بیداد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری در کودکان اظهار داشت: دنیای امروز ما پر از رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی و دشوار است، مرگ عزیزان، بلایای طبیعی، بیماری‌ها و سایر رویدادهای استرس‌آور زندگی اجتناب‌ناپذیرند. ما نمی‌توانیم جلوی این اتفاقات را بگیریم و نمی‌توانیم همیشه کنار کودکانمان باشیم و در برابر هر اتفاقی از آن‌ها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: اما می‌توانیم آن‌ها را به مهارت‌هایی مجهز کنیم که به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند به‌خوبی با عوامل استرس‌زا مقابله کنند و این‌رویدادها را پشت سر بگذارند، این مهارت‌ها، مهارت‌های زندگی و مهارت تاب‌آوری می‌باشد.

بیداد افزود: ازجمله راهکارهای افزایش سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی که در کنار آمدن با حوادث استرس‌زا و تهدیدکننده زندگی به افراد کمک می‌کند، تاب‌آوری است، که یکی از مفاهیم مطرح‌شده در حیطه روانشناسی مثبت‌گرا است، اکثر پژوهشگران براین باورند که تاب‌آوری نوعی‌ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی می‌باشد.

وی ادامه داد: کودکان تاب آور بهتر می‌توانند استرس‌های زندگی را مدیریت کنند، استرس یک عامل خطر برای سلامت روان است و بودن در معرض استرس دائمی زمینه را برای ایجاد اضطراب و افسردگی آن‌ها مهیا می‌کند درحالی‌که آموزش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری مانند یک سپر محافظ عمل می‌کند.

تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی یک مهارت قابل‌آموزش است

کارشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی یک مهارت قابل‌آموزش است و می‌توان آن را متناسب باسن و توانمندی کودکان به آن‌ها آموزش داد و برای آموزش آن‌هم هیچ‌وقت دیر نیست، علاوه بر این باید گفت رویکردها و مداخلات درمانی مختلفی در جهت افزایش سلامت روان و افزایش بهداشت روانی افراد جامعه از سوی متخصصان روانشناسی عرضه‌شده است که یکی از روش‌های مؤثر و کارآمد در میان رویکردهای درمانی برای مقابله با فشارهای روانی و افزایش تاب‌آوری، روش آموزش مهارت‌های زندگی است.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری، کاربرد وسیعی در مداخله پیشگیرانه نظام آموزشی و درمانی دارد

هم‌چنین پژوهشها نشان دادند که برنامه آموزش مهارت‌های زندگی و ازجمله تاب‌آوری در رشد شخصیت افراد بسیار مهم است خصوصاً اگر در کودکی آموخته شود به‌گونه‌ای که آموزش مهارت مدیریت استرس و خودآگاهی باعث افزایش تاب‌آوری در کودکان می‌شود.

بیداد بیان داشت: درواقع آموزش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری باعث بالفعل شدن دانش و نگرش افراد به توانمندی‌های خود شده و شرایط سازگاری آن‌ها را با محیط‌های گوناگون فراهم می‌سازد و به آن‌ها کمک می‌کند تا با شیوه‌هایی که موردقبول خانواده و جامعه است با موقعیت‌های روزمره مواجه شدند.

وی تأکید کرد: آموزش این مهارت‌ها با تکیه‌بر مباحثی که می‌توانند افراد را در مواجه با بحران‌ها و شرایط حاد مجهز نماید و در جهت افزایش مقاومت آن‌ها را در برابر مشکلات عمل نمایند.

بیداد ابزار داشت: آموزش این مهارت‌ها باعث تقویت توانایی فرد برای بازگشت به آرامش و مدیریت موقعیت‌های چالش‌برانگیز مانند حالت‌های خشم و استرس می‌شود.

وی ادامه داد: این آموزش همچنان موجب می‌شود که افراد شناخت بیشتری از خود پیدا کنند نقاط ضعف و مثبت خود را بشناسند که این امر موجب کاهش فشارهای روانی و به‌تبع آن افزایش تاب‌آوری در آن‌ها می‌شود

بیداد تصریح کرد: این مهارت‌ها را والدین و مربیان می‌توانند در قالب شعر، داستان، نمایش، قصه‌گویی به کودکان آموزش دهند و در دنیای واقعی تجربه کنند تا بتوانند در درونشان درونی سازی کنند.

وی بیان داشت: والدین می‌توانند با کمک به پرورش برخی مهارت‌ها، عادات و نگرش‌های اساسی در کودکان مهارت تاب‌آوری را در آن‌ها رشد دهند.

کارشناس و مشاور خانواده تأکید کرد: کمک به کودکان برای برقراری روابط مناسب با دیگران ازجمله بزرگسالان و همراهان، روابط باکیفیت برای ایجاد تاب‌آوری در کودکان بسیار مهم هستند.

وی بیان داشت: مهارت‌های اجتماعی، دوست‌یابی و همدلی با دیگران در قالب بازی، داستان، نمایش، تمام این مهارت‌های ساده زندگی پایه و اساس تاب‌آوری هستند، علاوه بر این آموزش مهارت حل مسئله به کودکان، یک مهارت اساسی که به رشد تاب‌آوری در کودکان کمک می‌کند.

والدین به کودکان اجازه بدهند با سختی‌ها و چالش‌ها روبه‌رو شوند

بیداد تأکید کرد: تاب آور بودن به این معنا نیست که کودکانمان هیجانات منفی و ناخوشایند را تجربه می‌کنند بلکه تاب‌آوری به مدیریت هیجانات و پاسخ به آن‌ها به روشی سالم مربوط است، در این زمینه والدین به کودکان اجازه بدهند با سختی‌ها و چالش‌ها روبه‌رو شوند گاهی کودکان نیاز دارند والدین را از لای پر قو دربیاورند و با یکسری چالش‌ها متناسب باسنشان روبه‌رو شوند که قبلاً آن را تجربه نکرده‌اند.

کارشناس و مشاور خانواده بیان داشت: با توجه به اهمیت این موضوعات بهتر است کودکان را از همان دوران کودکی با این مهارت آشنا کنیم.

وی ادامه داد: در نتیجه با توجه به اهمیت این موضوعات و تأثیر زیادی که بر روی سلامت روان می‌گذارد، از این‌رو آموزش آن به افراد مختلف جامعه خصوصاً آموزش آن به کودکان امری مهم و ارزشمند جهت ایجاد جامعه‌ای سالم به همراه شکوفایی توانمندی‌های روانی و اجتماعی افراد می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha