جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: افتخار روحانیت است که در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نقش قیادت و جلوداری را در این عرصه‌ها ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشستی با شماری از روحانیان استان، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: امسال چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هشت‌ساله بوده و فرصتی است تا از ابعاد مختلف به این مقوله جاودانه و تاریخ‌ساز پرداخته شود.

وی با بیان اینکه نقش روحانیان در دفاع مقدس، از جمله موضوعاتی است که کمتر بدان پرداخته شده است، افزود: امروز و پس از گذشت چهار دهه از آغاز دفاع مقدس، کمتر کسی است که به نقش طلاب و روحانیون در دفاع مقدس اذعان و اعتراف نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: این افتخار روحانیت است که در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نقش قیادت و جلوداری را در این عرصه‌ها ایفا کرده است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: تعداد شهدای روحانیت که طبق برخی از آمار به حدود پنج هزار نفر رسیده است، حکایت از آن دارد که روحانیان، بیش از ده برابر اقشار دیگر جامعه در جنگ شرکت کرده و شهید داده‌اند.

وی ادامه داد: به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، نماینده وقت مقام معظم رهبری در بنیاد شهید در حالی که از هر هزار ایرانی چهار نفر در دفاع شرکت داشته است، این نسبت در روحانیت، از هزار نفر ۴۸ نفر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: البته ما بر این باوریم چنانچه احصای دقیق‌تری انجام شود به‌احتمال‌زیاد به آمار افزون‌تری در این رابطه دست خواهیم یافت.

وی تصریح کرد: وقتی از نقش روحانیت در جنگ سخن می‌گوییم، نباید ذهنمان فقط به سراغ رزمندگان و ایثارگران این قشر برود، زیرا ما علاوه بر روحانیون ایثارگر و شهید، قشر عظیمی از روحانیون را داریم که رزمنده پرور و شهیدپرور بوده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: رزمندگان و شهیدان دفاع مقدس نوعاً تربیت‌یافتگان مساجد و هیئت‌ها و حسینیه‌ها هستند، به‌گونه‌ای که اگر به هریک از این عزیزان بنگریم اثری از تربیت دینی یک عالم و روحانی خدمتگزار را در زندگی و رشد معنوی او مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به نقش روحانیت در رشد فرهنگ ایثار و شهادت و جنگ هشت‌ساله، افزود: روحانیان در دفاع مقدس نقش معنوی و تربیتی و اخلاقی، نقش تبیینی و بصیرتی،‌ نقش آموزشی و تعلیمی، نقش تبلیغی و ترویجی،‌ نقش پشتیبانی و امدادرسانی، نقش رزمندگی و حضور در خط مقدم و نقش فرماندهی و هدایتگری جنگ در سطوح مختلف داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در هر یک از عرصه‌های هفت‌گانه فوق، روحانیت نقش فعال و تأثیرگذاری داشته که باید برای نسل‌های جدید به ویژه طلاب معرفی و تبیین شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha