جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مسئولان معاونت فرهنگی آستان با نمایندگان حوزه علمیه قم

حوزه/ مدیران معاونت فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها در دیداری با نمایندگان مدیریت حوزه‌های علمیه زمینه‌های همکاری میان این دو نهاد فرهنگی را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) به همراه مدیران این معاونت به منظور بررسی ظرفیت‌های مشترک میان آستان مقدس فاطمی و حوزه علمیه قم و انعقاد تفاهم نامه همکاری دوجانبه با نمایندگان حوزه علمیه قم دیدار کردند.

در این دیدار حجت الاسلام ضیایی مدیر ارتباطات بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت ارتباط بین این دو نهاد مهم فرهنگی ابراز کرد: حوزه علمیه ظرفیت‌های زیادی برای کارهای فرهنگی دارد و باید با نگاه کوتاه مدت برای برخی امور اجرایی هرچه زودتر به تفاهم برسیم.

وی با اشاره به لزوم هم افزایی در امور فرهنگی کشور گفت: در مباحثی مانند سفر اربعین، ارتباط با ادیان و مذاهب دیگر و تبلیغ در عرصه حضوری و مجازی، دو نهاد حوزه علمیه و حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می توانند همکاری های خوبی را داشته باشند.

در ادامه حجت الاسلام غلامرضایی قائم مقام معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ما در حوزه علمیه قم ظرفیت زیادی در رصد نیازهای فرهنگی جامعه در فضای حقیقی و مجازی داریم گفت: ما علاوه بر تبلیغ سنتی تبلیغ اینترنتی را هم در دستور کار قرا داده ایم و با کمک گروه های تبلیغی جهادی به یازده زبان دنیا در حوزه های پاسخ به شبهات، بیان احکام و مسائل شرعی، سیاسی، اعتقادی و شبهات پیرامون ادیان و مذاهب مختلف در فضای مجازی فعالیت می کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر می توان طلاب را در حرم ساماندهی کرد تا افراد خبره به این واجب الهی بپردازند، افزود: در مناسبت‌های مختلف می‌توان از ظرفیت طلاب جوان و با استعداد در سخنرانی‌های معارفی حرم استفاده کرد.

سپس حجت‌الاسلام میرسالار مسئول امور آموزشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه با تشکر از همکاری آستان مقدس فاطمی برای برگزاری دروس خارج حوزه علمیه و برگزاری مباحثات طلاب در مکان‌های عمومی حرم مطهر، تصریح کرد: این موارد نمای علمی از شهر قم را به زائران نشان می‌دهد و هرچه بیشتر گسترش یابد بهتر است.

همچنین حجت‌الاسلام رضایی نماینده معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در معاونت تهذیب چهار مدیریت مطالعات، اخلاق، قرآن و مشاوره خانواده فعالیت دارند، گفت: در بخش قرآن ظرفیت خوبی در حوزه است و در تفسیر موضوعی و سبک زندگی قرآنی کارهایی انجام و همچنین در برگزاری مسابقات قرآنی و حدیثی زیرساخت‌ها فراهم شده است.

وی افزود: در مدیریت اخلاق نیز با برگزاری دروس اخلاق خانوادگی، مهارت‌های زندگی به طلاب و خانواده هایشان آموزش داده می شود و اساتید اخلاق شناسایی و فاز بندی شده اند و امکان استفاده از این اساتید در حرم مطهر برای دوره های اخلاق وجود دارد.

مدیر مشاوره و خانواده حوزه علمیه ابراز کرد: در بخش مشاوره هم ما رشته مشاوره اسلامی را در حوزه علمیه تأسیس کردیم و می‌توان از خروجی‌های این رشته برای تأمین مشاور برای حرم مطهر حتی به صورت خادم افتخاری استفاده کرد.

وی بیان کرد: در زمینه خانواده هم در دوره‌های مهارت‌های زندگی  موضوعاتی از قبیل تربیت فرزند و همسرداری آموزش داده می‌شود که این کلاس ها قابلیت این را دارد که به صورت عمومی در حرم مطهر برگزار شود و از طرف دیگر ما خواهان این هستیم با استفاده از فضای مجازی نیز با حرم مطهر در زمینه مشاوره و خانواده همکاری داشته باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام کریمی مسئول امور پیگیری‌های ویژه حوزه علمیه به نمایندگی از مدیریت حوزه علمیه، گفت: برای برگزاری مراسم‌های حرم مطهر در مناسبت‌ها می‌طلبد که همکاری‌هایی صورت گیرد و از طلاب جوان و مستعد در این زمینه استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مشرف با بیان اینکه یکی از بایسته‌های زیارت این است که بر اساس منطق برگرفته از نصوص دینی باشد، گفت: در این زمینه حوزه علمیه می‌تواند در مطالعات راهبردی زیارت به ما کمک کند و طلابی که در این زمینه می‌توانند فعالیت داشته باشند به خدمت افتخاری حرم در آیند، همچنین در پایان نامه‌های سطح ۳ و ۴ حوزه علمیه می‌تواند موضوعات مربوط به زیارت، توسل و شفاعت مورد توجه قرار گیرد.

سپس حجت الاسلام قاسمی مدیر معارف قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه مرکز قرآن و حدیث کریمه آل الله آموزش‌های قرآنی و حدیثی را برای عموم مردم ارائه می‌کند، گفت: تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر در این دورها آموزش دیده‌اند که تعداد قابل توجهی از آنها طلاب و خانواده‌های طلاب بوده اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در دوره‌های حفظ قران کریم شرکت کرده‌اند، افزود: تا کنون بیش از ۷۰۰ حافظ کل قرآن تربیت شده‌اند و علاوه بر دوره‌های حفظ، دوره‌های دیگر قرانی از جمله قرائت، تجوید، صوت، ترجمه و تفسیر هم برگزار می‌شود و همچنین تفسیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هم مورد توجه بوده است.

مدیر معارف قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: در زمینه آموزش‌های مجازی نیز بیش از ۳۰ دوره آموزش آنلاین در مرکز قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شده که بیشتر از اساتید حوزوی در این دوره‌ها و همچنین دوره‌های حضوری استفاده می‌شود و برای تولید محتوای دوره‌های جدید تربیت فرزند، همسرداری و اعتقادات شیعه خواهان آماده همکاری با حوزه علمیه هستیم.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری این دوره‌ها به زبان‌های غیرفارسی، ابراز کرد: متون آموزشی قرآن به زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکی و دیگر زبان‌ها آماده شده و اگر حوزه بتواند در این زمینه ظرفیت خود را در اختیار ما قرار دهد کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه در پژوهشکده آستان مقدس نیز تا کنون بیش از ۲۰۰ اثر پژوهشی تولید شده و در انتشارات حرم بیش از ۷۰۰ اثر به چاپ رسیده است، افزود: در بخش آموزش هم آموزش بیش از ۷۰۰ کارمند و ۱۰ هزار خادم افتخاری صورت گرفته و در کنار آن دوره‌های آموزش زبان‌های خارجی، آموزش‌های دینی، فعالیت‌های فرهنگی بانوان در عرصه کودک و نوجوان از جمله فعالیت‌ها بوده است.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین فتح‌الله‌زاده مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه در کتابخانه آستان مقدس بیش از ۲۰۰ هزار جلد منبع و کتاب در حوزه علوم دینی وجود دارد، گفت: رویکرد اصلی ما پژوهش محوری بودن کتابخانه است و طلاب می‌توانند با کارت طلبگی از این کتابخانه استفاده کنند و به فکر مکانی برای مباحثه طلاب در کتابخانه هستیم.

وی افزود: طلاب همچنین می‌تواند در راستای امور پژوهشی از موزه و مرکز اسناد هم استفاده کنند و منابع خوبی در این دو بخش برای پژوهش‌های موردی وجود دارد.

در ادامه حجت‌الاسلام رجب‌زاده مسئول اداره برنامه ریزی معاونت فرهنگی حرم مطهر ابراز کرد: در حوزه خدمات افتخاری برای بیشتر تخصص‌های موجود در حوزه علمیه ظرفیت خدمت در آستان مقدس وجود دارد و طلاب می‌توانند با تشکیل پرونده افتخاری به زائران خدمت کنند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محسن آمره مدیر روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه ما ۵ اداره در این مدیریت داریم، افزود: اداره بین‌الملل آستان مقدس از دو بخش زائران بین‌المللی و گردشگران تشکیل می‌شود که برای زائران خارجی مراسم مختلف و پاسخگویی به سؤالات به زبان‌ خودشان را داریم و برای گردشگران غیر مسلمان نیز دوره حرم شناسی را برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر زائران و گردشگران بحث فضای مجازی و سایت تقویت شد و هم اکنون هفت سایت به هفت زبان زنده دنیا را داریم و زبان چینی هم به زودی به این بخش افزوده می‌شود که برای تقویت این بخش نیاز به کارشناس‌های دینی و زباندان به عنوان خادم افتخاری داریم.

حجت الاسلام آمره بیان کرد: اداره دیگر، اداره تبلیغات است که در بخش مراسمات از قبل از نماز صبح تا بعد از نماز عشاء سخنرانی‌های معارفی را برگزار می‌کند و این بستر محیا است تا از ظرفیت طلاب جوان و مستعد برای سخنرانی‌های حرم استفاده کنیم؛ بخش دوم این اداره خدمات فرهنگی آستان است که شامل بیان احکام بین نماز، پاسخگویی به مسائل شرعی و تصحیح قرائت نماز می‌شود و می‌توان از ظرفیت طلاب دراین بخش هم استفاده کرد.

وی افزود: بخش سوم اداره تبلیغات هم بخش مقابر آستان مقدس است که شامل مقبره شیخ فضل الله نوری، مقبره علما و مقبره پروین اعتصامی می‌شود و تلاش شده حضور یک طلبه را در هر مقبره داشته باشیم تا نگاه مبارزاتی علماء را روایت کند و کارهای هنری و فرهنگی در این مقابر انجام شود.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ابراز کرد: ما سایت ستارگان حرم را هم برای معرفی علما در اختیار داریم و همچنین در بخش نمایشگاهی هم که بخش دیگری از اداره تبلیغات است فعالیت‌هایی را داریم.

وی ادامه داد: اداره سوم ما اداره خانواده است که واحد کودک و نوجوان این اداره ارتباط مستقیم با معاونت تبلیغ حوزه علمیه دارد و در زمینه تبلیغ حضوری و مجازی و تولید و تدوین کارهای رسانه ای فعالیت می کند؛ همچنین واحد حافظان حریم حرم ۱۸ ماه است که فعالیت خود را شروع کرده و در ورودی‌های حرم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود و می‌توان از ظرفیت خواهران طلبه در این بخش استفاده کرد.

آمره گفت: واحد بعدی مشاوره است که با نگاه مشاوره اورژانسی در حرم مطهر فعالیت می‌کند و زائران حتی از استان‌های دیگر نیز به این بخش مراجعه می‌کنند و استقبال خوبی از آن دارند.

وی اداره دیگر مدیریت تبلیغات و روابط عمومی را اداره رسانه و فضای مجازی دانست و گفت: تمام سخنرانی‌های حرم مطهر در این اداره ضبط می‌شود و ارتباط با رسانه‌های مختلف انجام می‌شود و تولیدات فرهنگی و معارفی که دارند را در کانال‌ها و شبکه‌ های مجازی تخصصی انتشار می‌دهند.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: اداره دیگر ما هم اداره اطلاع رسانی است که ارتباط خوبی با خبرگزاری‌های حوزوی مانند خبرگزاری حوزه و رسا دارد و از بستر آستان مقدس برای تولید و انتشار اخبار معارفی استفاده می کنند.

در ادامه حجت الاسلام بهشتی پور مدیر قرارگاه فاطمی و مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری آستان مقدس ابراز کرد: در مرکز آفرینش ها تولید محصولات مکتوب فرهنگی هنری فاطمی با تأکید بر نشر معارف فاطمی و پرداختن به شخصیت آن حضرت و نگاه ویژه به بانوان و دختران صورت می‌گیرد و همچنین آفرینش‌های ادبی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مورد توجه است.

وی یکی از اهداف مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها را ایجاد شبکه توزیع جبهه انقلاب فرهنگی دانست و گفت: توسعه مراکز فروش محصولات فرهنگی در استان قم و سایر استان‌ها و همچنین ایجاد فروشگاه‌های مجازی برای عرضه محصولات فرهنگی در دستور کار ما است.

مدیر قرارگاه فاطمی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در رابطه با فعالیت قرارگاه فرهنگی جهادی فاطمی ابراز کرد: این قرارگاه با هدف خدمت به محرومان و مستضعفان تشکیل شد و در قالب دو طرح کرامت فاطمی و احسان فاطمی به دنبال ایجاد زمینه اشتغال مستمر برای اقشار محروم و همچنین کمک ستادی به مردم آسیب دیده از بحران‌ها و جاهایی که نیاز به کمک رسانی جهادی دارند می‌باشد که طلاب می توانند در این راستا به ما کمک کنند.

در پایان این نشست حجت‌الاسلام احمدی معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه تفاهم نامه‌ها باید واقعی و قابلیت اجرا داشته باشند، افزود: ما اگر دو یا سه کار کوچک را بتوانیم به بهترین شیوه و با همکاری دو نهاد حوزه علمیه و حرم مطهر انجام دهیم بهتر از این است که ده‌ها صفحه تفاهم‌نامه امضا شود اما قابلیت اجرا نداشته باشد و عملیاتی نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha