سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نمایشگاه منشورات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در ۲۹ نمایشگاه در ۱۲ کشور شرکت کرده است که کتاب‌های آن به سه زبان عربی و انگلیسی و فارسی به این صورت که در نمایشگاه‌هایی که در کشورهای عربی بوده بیشتر کتاب‌های عربی و در نمایشگاه هایی که در کشورهای اروپایی بوده اند کتابهای انگلیسی ترجمه و ارائه شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسین خواه، معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، صبح امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این مرکزکه در مسجد این مرکز برگزار شد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: در قسمت معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام اگر ما بخواهیم فعالیت های پژوهشی را دسته بندی کنیم در ۵ حوزه معاونت پژوهش برنامه های پژوهشی را ارائه می کند؛ قسمت گروه های آموزشی، قسمت پشتیبانی و خدمات پژوهشی، قسمت همکاری های علمی پژوهشی و بخش انتشارات و سامانه ها و بانک های اطلاعاتی بخش های مختلف این معاونت هستند.

وی گفت: در قسمت گروه های پژوهشی ۱۰ گروه علمی پژوهشی در مرکز فقهی ائمه اطهار داریم که شامل گروه های فقه اجتماعی، فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، فقه اقتصادی، فقه قضایی، فقه هنر و رسانه و فقه کودک می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خواه افزود: فعالیت های گروه های علمی پژوهشی ما بیشتر شامل طرح های پژوهشی و تحقیقات علمی است که در زمینه فعالیت های تخصصی در این گروه ها صورت میگیرد.

وی با اشاره به فعالیت های گروه فقه پزشکی که از گروه های تازه تاسیس این مرکز می باشد گفت: گروه فقه پزشکی امسال سال سومی است که علاوه بر طرح‌ها و تحقیقات پژوهشی در زمینه فقه پزشکی طلبه و دانش پژوه برای آموزش هم پذیرفته و امسال دوره سوم آن در حال برگزاری است.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: طلبه هایی که هفت سال درس خارج را طی کرده باشند بعد از پذیرش در آزمون مصاحبه علمی پذیرفته می‌شوند و دوره آموزشی پژوهشی فقه پزشکی را طی می کنند و در نهایت با رساله علمی و طرح پژوهشی که انجام خواهند داد دوره را به پایان خواهند رساند.

وی گفت: در بخش پشتیبانی پژوهشی ما چند کار را انجام می دهیم که یکی از آنها امور مربوط کتابخانه است و دارای ۵۰هزار جلد کتاب می باشد؛ برای مدیریت این کتابخانه از نرم افزار سیمرغ استفاده می شود و ۲۵ هزار کتاب تابحال فهرست نویسی شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خواه افزود: این کتابخانه ۲۳۰۰ عضو دارد که ۵۰۰ نفر از آنها در همین زمان فعال بوده و در کتابخانه مشغول به مطالعه و تحقیقات هستند. کتابخانه این مرکز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به طور متوالی آماده خدمت رسانی به پژوهشگران و محققین است.

وی افزود: در قسمت انتشارات کارهایی که صورت میگیرد به دو شکل است؛ یکی کتاب ها و طرح های پژوهشی است که در مرکز تدوین می شوند و چیزی در حدود ۲۰۰ عنوان کتاب توسط محققان و پژوهشگران مرکز و طلابی که در مرکز مشغول تحصیل هستند و فارغ التحصیل شده اند و همچنین کتاب شرح تفصیل الشریعه حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی که داشتند چاپ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خواه اظهار داشت: برخی از طرح‌ها و پژوهش ها و کتابهایی که چاپ شده توسط محققان و نویسندگانی است که خارج از مرکز هستند که ۵۰ عنوان کتاب هم مختص به آنهاست و در مجموع ۲۵۰ عنوان کتاب نشر داده انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام  در قالب ۳۴۰ جلد کتاب.

وی گفت: کار دیگری که در بخش خدمات انجام می شود برگزاری کارگاه های علمی آموزشی و دوره های آموزشی تخصصی است که جهت پشتیبانی های پژوهشی صورت می گیرد.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام تصریح کرد: دو دوره آموزشی بسیار خوب برگزار را کردیم؛ یک دوره پنج روزه آموزش حقوق بشر که با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه برگزار شد و یک دوره سه روزه حقوق بشردوستانه اسلامی که با همکاری مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه، جمعیت هلال احمر و کمیته ملی صلیب سرخ اجرایی گشت.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه های روش تحقیق،  روش مقاله نویسی و روش پایان نامه نویسی از دیگر اموری است که معاونت پژوهش آنها را برگزار می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خواه در ادامه با اشاره به حضور مرکز فقهی ائمه اطهار در عرصه بین المللی گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در ۲۹ نمایشگاه در ۱۲ کشور شرکت کرده است که کتاب‌های آن به سه زبان عربی و انگلیسی و فارسی به این صورت که در نمایشگاه‌هایی که در کشورهای عربی بوده بیشتر کتاب‌های عربی و در نمایشگاه هایی که در کشورهای اروپایی بوده اند کتابهای انگلیسی ترجمه و ارائه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش خدمات پژوهشی کار دیگری که صورت گرفته ترجمه کتاب است؛ ۲۵ عنوان کتاب ترجمه شده به دو زبان عربی و انگلیسی می باشد و از جمله این کتاب‌ها کتاب «حقّ التألیف» و بحث کپی رایت است که نوشته حضرت آیت الله فاضل لنکرانی بوده و به زبان انگلیسی ترجمه شده است. در فقه پزشکی کتابی با عنوان «تلقیح مصنوعی» چاپ و ارائه شده است که این کتاب نیز به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده و همچنین کتاب‌های دیگر در موضوعات متنوع توسط این مرکز به چاپ رسیده اند.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام گفت: از کتاب‌هایی که ما در بخش معاونت پژوهش در گروه‌های پژوهشی نشر داده ایم دو کتاب در جشنواره‌های جمهوری اسلامی شایسته تحسین و برگزیده شده اند. یکی از آن ها در گروه فقه پزشکی با عنوان 《ترمیم بکارت》از سوی حوزه تحسین شد و دیگری کتاب 《تنبیه بدنی کودکان از منظر فقه امامیه و نظام بین الملل و حقوق بشر》بود که در پنجمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزیده جشنواره در بخش جوان شد.

وی تصریح کرد: امسال نیز چند تا از کتاب‌های ما به مرحله دوم راه پیدا کرده اند که حالا باید منتظر باشیم نتیجه آنها را ببینیم چگونه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خواه در مورد جایگاه این مرکز در بین سایر مراکز علمی پژوهشی کشور اظهار داشت: پنجشنبه هفته گذشته، معاون پژوهشی وزیر علوم جناب آقای دکتر رحیمی شهرباف و جناب آقای دکتر دیرباز رئیس دانشگاه قم در بازدیدی که از دستاوردهای مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام داشتند، هر دو بزرگوار اعتراف کردند پژوهش‌هایی در این مرکز فقهی صورت گرفته است که در جاهای دیگر این پژوهش ها مشاهده نمی شود.

وی گفت: دلیل این موضوع آن است که ما در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام سعی کرده ایم فقه های تخصصی را به صورت مجزا و منفک تشکیل بدهیم و گروه‌ها متمرکز باشند در موضوعات و تحقیقات به روزی که در این فقه های تخصصی مطرح هست؛ به عنوان مثال در فقه پزشکی در حال حاضر این مرکز توانسته ۱۴ عنوان کتاب تالیف نماید.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام  عنوان داشت: طرح‌های تحقیقاتی جدیدی هم در حال جذب و هم در حال تدوین است و این نشان‌دهنده آن تلاش و همت مضاعف پژوهشگرهای ما و برتری مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام  در پرداختن به پژوهش های فقهی است.

وی خاطرنشان کرد: در هر گروه تعداد متفاوتی پژوهشگر فعالیت دارند و در مجموع اگر ما بخواهیم تعداد پژوهشگران را گزارش دهیم در حدود ۱۵۰ پژوهشگر با معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در حال همکاری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خواه در پایان بیان داشت: محصولات تولید شده در این مرکز بیشتر به وسیله همکاری است که انتشارات ما با سایر انتشارات ها دارد و الان هم در حال رایزنی هستیم تا فروش الکترونیکی کتاب را راه اندازی کنیم بلکه این تحقیقات با توجه به وضعیت فعلی جامعه راحت تر به دست پژوهشگران و در دسترس آنها قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha