پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: آراء علمی اساتید حوزه علمیه باید به اشتراک گذاشته شود و در جلسات هم اندیشی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، شب گذشته در هم اندیشی اساتید حوزه علمیه قزوین که در محوطه مدرسه سردارین برگزار شد ضمن تبریک وگرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس، اظهار کرد:  دفاع مقدس مظهر ایستادگی، مقاومت، ایثار، فداکاری و پیروی محض مردم ایران از امام و ولایت در برابر دشمنان اسلام و انقلاب است و حفظ ارزش‌ها، بیان ایثارگری و مقاومت مردم ایران برای نشان دادن پایبندی به اهداف انقلاب و امام راحل زمینه ساز فرهنگ رشادت و ایثار خواهد بود

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: مردم ایران به برکت ایثار و از خود گذشتگی رزمندگان و شهدای انقلاب اسلامی به امنیت، اقتدار و عظمت دست پیدا کرده اند که همه باید قدردان این امنیت و آرامش باشیم

وی ادامه داد: بقای این انقلاب به خاطر خون شهیدان است، شهادت است که پای ماندگاری و پایداری و بقاء ارزش ها را امضا می کند .

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با بیان اینکه نشست های هم اندیشی اساتید برکات فراوانی دارد، عنوان کرد: از ماه ها قبل بنا داشتم که نشست های علمی با حضور اساتید حوزه علمیه و مدیران مدارس برگزار شود ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان آن فراهم نمی شد. اما این بار با برنامه ریزی های انجام شده توانستیم با همکاری سازمان بسیج طلاب و روحانیون این نشست با شکوه را با حضور ارزشمند شما اساتید گرامی با رعایت موارد بهداشتی برگزار کنیم.

مدیر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: در حاشیه نشست های هم اندیشی جلسات گفت وگوی میان اساتید وهمچنین اساتید و مسئولین حوزه به صورت مشترک فعال و مباحثه ای محقق خواهد شد و به صمیمیت میان اساتید و ارتقا بهره مندی علمی کمک خواهد کرد، لذا لازم است جلسه ای اختصاصی در راستای بحث و گفتگو علمی ویژه اساتید حوزه علمیه داشته باشیم تا ضمن ایجاد شوق در اساتید امکان بروز توانایی علمی اساتید فراهم شود.

وی ادامه داد: در هر جلسه بین نیم ساعت یک نظریه و بحث علمی از طرف یک داوطلب ارائه و به بحث گذاشته می شود و به صرف سخنرانی اکتفا نمی شود؛ شکل گیری گفت وگو های این چنینی زمینه مباحث علمی بزرگ تر را فراهم می کند و در ادامه از حضور اساتید مدعو قم نیز بهره خواهیم برد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در ادامه با طرح یک بحث علمی به بیان رابطه فقه واخلاق پرداخت و عنوان کرد: برای بررسی رابطه فقه واخلاق ابتدا باید این دو مهم را به خوبی بشناسیم فقه فهم دقیقی است که تأملی علمی را به همراه داشته باشد و در اصطلاح  علم فقه نیز به معنای حرکت علمی برای آگاهی به احکام شرعی فرعی و با بهرگیری  از ادله  تفصیلی آن است.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: اخلاق نیز به معنای صفات وخلقیات است، علم اخلاق نیز به معنای علمی است که انسان ها را نسبت به صفات وملکات خوب و بد و رذایل و فضایل اخلاقی آگاهی می بخشد و روش رسیدن به فضائل و دفع رذایل را نیز بیان می کند، البته در رویکرد جدید علم اخلاق روش رسیدن به فضائل و رذایل در حوزه علوم تربیتی قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا ادامه داد: در علم فقه نیت در تمام مسائل ضرورت ندارد، اما در اخلاق اسلامی نیت در عمل دخیل است، البته در علم اخلاق محض نیز این مورد به طور کامل وهمه جانبه مدنظر نیست.

وی اضافه کرد: در اخلاق اسلامی و حتی مواردی در اخلاق محض اگر نیت صحیح نباشد، حتی اگر صورت عمل درست باشد آن عمل ارزش خود را از دست می دهد در واقع نقش نیت در اخلاق پررنگ است.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه به رابطه بین علم فقه با علم اخلاق پرداخت و در پایان برخی اساتید به نقد نظرات حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا مبادرت کردند.

یادآوری می شود این جلسه اولین نشست هم اندیشی اساتید حوزه علمیه به شمار می آمد و در پایان برخی اساتید از ضرورت استمرار جلسات سخن گفتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha