جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بیانیه گام دوم

حوزه/ کرسی آزاداندیشی «بیانیه گام دوم و نقش آفرینی طلاب در عرصه علم و پژوهش، موانع و راهکارها» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران زهرائیه نجف آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، کرسی آزاداندیشی «بیانیه گام دوم و نقش آفرینی طلاب در عرصه علم و پژوهش، موانع و راهکارها» در سالن اجتماعات و در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران زهرائیه نجف آباد برگزار شد.

خانم زهرا کمالی از جهادگران و مبلغان فعال در حوزه فرهنگی نجف آباد، در جایگاه استاد ارائه کننده بحث گفت: اسلام تاکید فراوانی به علم و دانش داشته و قرآن این قابلیت را دارد که طلاب پاسخ سوالات بشریت را از دل آن بیرون آورند و به جامعه ارائه دهند. پاسخهای استخراج شده وقتی صحیح، مفید و تربیت کننده انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکّر الهی و جهان بینی الهی باشد؛ آیات قرآن دلات بر ضرورت و اهمیت تحقیق دارد. پس بایستی روی مسائل مختلف تفکر و تحقیق کرد.

وی افزود: بیش از یک چهارم از آیات کل قرآن در مورد ارزش اهمیت علم، معرفت و تحقیق آمده است از قبیل آیاتی که دعوت به تدبر، تعقل، تأمل و ... می کنند؛ حتی اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد در باب خواندن، علم و دانش و شناخت است و در قرآن هم یک سوره به نام قلم آمده است. از کل این آیات انسان به خوبی دریافت می کند که علم و تحقیق نقش بسزایی در زندگی بشریت ایفا می کند.

این بانوی جهادگر به ویژگی های یک طلبه موفق از جمله نگاه کنجکاوانه و دغدغه مند بودن اشاره کرد و گفت: طلبه به منزله موتور محرک و عامل پیشرفت و توسعه کشور محسوب می شود. خوب است روحیه پژوهشگری از دروس ابتدایی تا مراحل بالای تحصیلات به طور مستمر و مداوم صورت گیرد، زیرا پژوهش، گام نخست برای تولید ملی،  اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، جهش تولید و ... که چندین سال است رهبری عزیز فریاد آن را می زنند و متاسفانه بر روی زمین مانده است؛ به شمار می رود.

در ادامه خانم زکیه صادقیان، استاد حوزه در جایگاه منتقد گفت: یکی از محورهای مهم در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، علم و پژوهش است. به فرموده‌ی مقام معظم رهبری، ما از صفر شروع کرده‌ایم و بحمدالله دستاوردهای دانش و فناوری ما در این مدت، به رتبه ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسیده است. ولی ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقبیم.

وی گفت: طلاب و دانشجویان ما تاکنون در حوزه ی فعالیت خود، جلوداران در مسیر علم و پژوهش بوده‌اند و بعد از این هم باید این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرند. عمل جهادی آن عملی است که در برابر دشمن انجام گیرد و با مخالفت و تقابل او همراه باشد. به همین دلیل انجام آن دشوار خواهد بود.

خانم صادقیان به تفاوت میان حوزه در گذشته و عمکرد حوزه در زمان حال اشاره کرد وگفت: هرچند دروس قدیم حوزه بر پایه ی فهم و درک مطلب استوار بود و افراد بر اساس توانمندی خود درس می‌گرفتند و امتحان می دادند، و نظام فعلی مدرک گراست، ولی حوزه ها باید خود را با تغییرات زمان، خصوصاً با ارتقای فناوری و سرعت انتقال مفاهیم و شیوه های تبلیغ دین و مقابله با مخالفین، وفق دهند، وگرنه منزوی می شوند.

استاد حوزه خواهران به دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون پرچمداری حوزه ها اشاره کرد و گفت: «اگر حوزه ی علمیه بخواهد همچون گذشته پرچمدار تمدن اسلامی باشد و این انقلاب و نظام را یاری رساند و جهان اسلام، بلکه غیرمسلمانان را نیز تحت پوشش قرار دهد، باید نظام آموزشی و پژوهشی خود را به گونه ای طراحی کند که در عین وفاداری به اصول و ارزش ها و پای بندی به فقه سنتی، پویایی و نشاط علمی را توسعه داده و در جریان تحولات فکری و اجتماعی جهان معاصر قرار گیرد و نیازمندیهای نسل جوانِ شیفته ی معنویت را شناخته، در کانون توجه خود قرار دهد. در این صورت است که شبهات شناخته و پاسخ داده می شود.»

خانم فاطمه طائبی از اساتید حوزه و محقق فعال، در جایگاه داوری این کرسی آزاداندیشی به سخنان استاد ارائه دهنده بحث اشاره کرد و گفت: خانم کمالی درکلام خود به تاکید فراوان اسلام به علم ودانش و تشویق به فراگیری علم و تحقیق، نگاه اندیشمندانه، عمیق و متفکّرانه، تعظیم عالمان، مذمت افرادی که تقلید کننده هستند و تکریم علم در قرآن اشاره کرد و پس از آن به مبحث طلاب و وظایف ایشان پرداخت. در حقیقت باید گفت: آنچه در قرآن در مورد علم مطرح شده است خط مشی و راهبرد است نه جزئیات علم.

وی به مطرح شدن مسئله پاسخگویی طلاب به تمام سؤال های بشری اشاره کرد و گفت: سوالات بشری اعم از آن چیزی است که طلاب در تحصیلاتشان بدست می آورند؛ بنابراین مطالعه آزاد و سیر مطالعاتی غیر از دروس حوزه می تواند کمک شایانی به طلبه در این جهت بکند.

طائبی در تکمیل کلام استاد ارائه دهنده مبنی بر اینکه یکی از بهترین و مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی گشودن باب پژوهش و تحقیق است، به خصوص در عرصه علوم انسانی و قرآنی ویژه طلاب، افزود: این مطلب گرچه صحیح است اما همه مطلب نیست؛ به نظر می رسد علم و پژوهش هم زمینه انقلاب است هم دستاورد انقلاب. زحمات و تحقیقات علما منجر بوجود آمدن انقلاب شد و انقلاب خود تمدید کننده دستاوردهای پیشینیان و تعمق بخشیدن به آن است.

استاد داور کرسی گفت: تخصص در یک رشته خاص و تحول اساسی متون درسی حوزه بر اساس نیازهای روز و متناسب با وظایف و مسئولیت های حوزه، امری ضروری به نظر می رسد که امیدواریم به زودی محقق شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha