جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تأکید بر این که غفلت از نشر ارزش های دفاع مقدس، خسران بزرگی برای جامعه به همراه دارد، تصریح کرد: برای حل مشکلات امروز کشور از جمله در عرصه اقتصاد، باید به ارزش های دفاع مقدس بازگردیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از حماسه ماندگار رزمندگان و به ویژه شهدای والامقام جنگ تحمیلی اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری، جنگ ما یک گنج بود و لذا ما باید از مواریث و دستاوردهای دفاع مقدس و این گنجینه عظیم به خوبی حراست کرده و آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

وی افزود: دفاع مقدس حقیقتاً معجزات و برکات بسیاری به همراه داشت که مهم ترین آن بازگشت به معنویت، ایثار، اخلاص و جهاد در راه خدا بود، کما این که این دوران به خوبی یادآور حماسه های مسلمانان مجاهد در صدر اسلام و دوران امیرالمؤمنین(ع) و به خصوص شهدای کربلاست، چه آن که به راستی دفاع مقدس نوعی بازسازی حماسه عاشورای سیدالشهدا(ع) بوده است.

وی گفت: گنجِ جنگ به معنای واقعی کلمه در طول این سه دهه، ظرفیت های بسیار مهم و غنی از خود به یادگار گذاشته که تا سال ها می توانیم از آن به خوبی استفاده کنیم و از آن سو باید مراقب خطر تحریف حقایق و واقعیت های دفاع مقدس باشیم.

صدور انقلاب در جنگ حق علیه باطل

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر در بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به خوبی دقت کنیم متوجه می شویم که امام راحل فرمود ما در جنگ، انقلاب خود را به دنیا صادر کردیم و یا در جای دیگر به صراحت فرمودند که جنگ ما جنگ فقر و غنا و جنگ حق علیه باطل بود.

وی با اشاره به عظمت استقامت و ایستادگی مردم و جوانان ما تحت هدایت امام خمینی(ره) در برابر استکبار جهانی اعم از غرب و شرق در دوران هشت ساله دفاع مقدس گفت: چه در آن زمان و چه به خصوص امروز، اهمیت رسانه و تأثیرگذاری فوق العاده آن، مساله ای نیست که کسی بتواند منکر آن شود و لذا برای پاسداشت مواریث فرهنگی گنجِ دفاع مقدس، رسانه های جمعی نقش بسیار مهمی برعهده داشته و دارند و باید بتوانند در این باره نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

کم کاری در انعکاس رسانه ای تاریخ دفاع مقدس

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین با بیان این که با وجود همه تلاش ها در زمینه تاریخ نگاری دفاع مقدس، همچنان شاهد ضعف و کم کاری بسیاری هستیم، خاطرنشان کرد: کارهای انجام نشده در عرصه رسانه، مطبوعات، فضای مجازی، تولید فیلم و سریال، کتاب داستان و رمان و شعر و ... به گونه ای است که حجم کارهای انجام شده در برابر کارهای انجام نشده کم و ناچیز است.

وی با تأکید بر این که بی شک غفلت از پاسداشت ارزش های دفاع مقدس و نشر و ترویج آن، خسران بزرگی برای جامعه به همراه دارد، گفت: اگر این غفلت ادامه یابد و از آن سو با توجه به این که در دهه های آینده، دیگر راویان واقعی جنگ و رزمندگان در بین ما نیستند، این خطر وجود دارد که حقایق دفاع مقدس تحریف شده و واقعیت ها به گونه دیگر به نسل جوان جامعه منتقل شود.

خطر تحریف و استحاله بسیار جدی است

حجت الاسلام و المسلمین لیالی ادامه داد: به دیگر سخن، خطر تحریف، استحاله و تجدیدنظرطلبی و نیز انحراف از حقیقت ناب دفاع مقدس یک خطر بسیار جدی است، ضمن آن که باید توجه داشت که مسایل جنگ را باید بر اساس واقعیت ها و اقتضائات دهه شصت تحلیل و بررسی کرد، نه این که اغراض و امیال شخصی را در آن دخالت داد.

وی تصریح کرد: از سویی متاسفانه برای حراست و نشر ارزش های دفاع مقدس آن طور که باید و شاید سرمایه گذاری لازم را انجام نداده ایم، ضمن آن که بخش قابل توجهی از مدیران و مسئولان کشور، عامداً یا سهواً به فراموشی و کمرنگ شدن ارزش ها و دستاوردهای دفاع مقدس کمک کرده اند، چه آن که به اسم توسعه، سازندگی و اصلاح و تغییر در ارزش های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه، در مسیری خلاف خواسته های امام و رهبری گام برداشته اند.

لزوم سرمایه گذاری گسترده در عرصه هنر و رسانه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین بیان داشت: باید در عرصه هنر و رسانه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری جدی داشته باشیم که متاسفانه در این زمینه ها نیز کوتاهی های زیادی داشته ایم.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که در حال حاضر بسیاری از بازماندگان شهدا به خصوص والدین عزیز آن ها به شهیدانشان پیوسته اند و لذا در این مقطع تاریخ نگاری جنگ را با پیوست رسانه ای باید بیش از هر زمان دیگری جدی بگیریم و از سوی دیگر می بایست خاطرات شفاهی تمام کسانی که به هر نوعی در عرصه جنگ حضور داشته اند، جمع آوری و تدوین شده و به محصولات رسانه ای جذاب و تأثیر گذار تبدیل گردد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه و دانشگاه و مراکز فرهنگی و هنری و رسانه ای نیاز است که یک مجاهدتی صورت گیرد تا تصویرسازی صحیحی برای اقشار جامعه از گنج جنگ هشت ساله صورت گیرد تا به این وسیله، نسل جدید ما با واقعیت ها و حقایق دفاع مقدس به خوبی آشنا شده و در مسیر دفاع و حراست از دستاوردهای آن اهتمام داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین یادآور شد: در همین راستا اهمیت و ضرورت حفظ و حراست از گنجینه های دفاع مقدس و نشر و تبیین آن ها باید برای آحاد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان به خوبی تشریح شود و در این باره از عنصر هنر و رسانه به درستی باید استفاده کنیم.

برای حل مشکلات امروز باید به ارزش های دفاع مقدس بازگردیم

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز جامعه و سختی های گذران معیشت و البته گلایه از سوء تدبیر مسئولان اجرایی کشور گفت: امروز مشکل ما این است که از ارزش ها و اعتقادات و باورها و خلوص نیت ها در دوران دفاع مقدس و دهه شصت در عرصه های مختلف فاصله گرفتیم و حال آن که اگر به آن ارزش ها و حال و هوا و روحیه ها بازگردیم بسیاری از مشکلات امروز ما از جمله در عرصه های اقتصادی و معیشتی مرتفع می شود.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی افزود: واقعیت مسلم این است که در دهه شصت کمتر فردی از افراد جامعه به دنبال تجمل و اسراف و خودنمایی و اختلاس و حق خوری بود چرا که ارزش های متعالی آن دوران مانع از چنین رفتارهایی می شد و لذا ما اگر می خواهیم که بر مشکلات امروز کشور فائق شویم باید به ارزش های متعالی دهه شصت و دوران دفاع مقدس از جمله ایثار و از خودگذشتگی، معنویت، اخلاق، تواضع، صبر و استقامت و... و. بازگردیم و از ظرفیت مردم و نیروهای جوان و مؤمن و انقلابی در ترویج این مسایل به خوبی استفاده کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha