جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خاک سرخ

خاک سرخ در مدیوم رسانه ملی، یکی از ماندگار ترین آثار تلویزیونی در دهه ۸۰ به شمار می رود که ساخت آن بار دیگر مهر تأیید می زند بر کاربلدی و هوشمندی ابراهیم حاتمی کیا، آن هم در ژانری که تخصص ویژه ای در آن دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ "خاک سرخ"، اولین سریال تلویزیونی ابراهیم حاتمی کیاست که سال ۸۱ تولید شد و پس از گذشت هجده سال هنوز هم یکی از شاخص ترین کارهای تلویزیون در ژانر دفاع مقدس به شمار می رود.

آنچه مشخص است این که سریال در راستای علائق و تمایلات این کارگردان کاربلد و متخصص و تأثیرگذار سینمای ایران یعنی پرداختن به موضوع دفاع مقدس است، هر چند نوع نگاه متفاوت و متمایز وی در این اثر کاملاً مشهود می باشد.

"خاک سرخ" هر چند که چندین مقطع به هم پیوسته در روزهای اشغال و سقوط خرمشهر را به تصویر می کشد، اما به لحاظ القای حس آواره شدن و از دست دادن داشته ها در سایه تأکید بر پیوندهای خانوادگی، قومی و ملیتی، یک کار شاخص با محوریت مقاومت در برابر اشغالگران بعثی به شمار می رود.

آنچه صاحب نظران و منتقدان نیز به درستی به آن اشاره کرده اند این که کوچه شقایق، پلاک ۴ در این سریال تنها یک نشانه مشخص است که می تواند نمادی از همه کوچه هایی باشد که بر سنگفرش هایش خون شهیدان پاشیده شده و مشخصاً این ها به خاک خرمشهر، رنگی سرخ بخشیده است.

از این منظر، اولین مجموعه تلویزیونی حاتمی کیا با تخصص خاص وی بر نوع فیلمبرداری و صحنه پردازی و استفاده از توان بازیگران، نقطه روشن دیگری در کارنامه فیلمسازی او محسوب می شود که البته در زمان پخش نخستین بار از جعبه جادو و البته بازپخش های متعددش از شبکه های مختلف سیما، نشان داد که مخاطب عام با یک اثر شاخص و حرفه ای و جذاب کاملاً همراه و متمایل است.

یکی از ویژگی های متمایزکننده این سریال نسبت به دیگر آثار تلویزیونی با موضوعات مشابه، علاوه بر موسیقی بسیار جذاب و تأثیرگذار،  ناظر به نوع نگرش خاص کارگردان به مساله قصه و داستان در این اثر در کنار پرداخت دراماتیک به روابط انسان ها با یکدیگر در پهنه جنگ و مقاومت است، به طوری که هوشمندی حاتمی کیا در این باره با تجربه قابل توجه در عرصه فیلمسازی موجب جذب طیف گسترده مخاطبان تلویزیون به این سریال شده است.

از سویی به اذعان اکثر منتقدان، همچون فیلم های سینمایی، حاتمی کیا در انتخاب بازیگران اولین سریال تلویزیونی اش، دقت و وسواس خوبی نشان داده، چه آن که پرویز پرستویی در نقش ایرج محجوب و چهره های دیگری همچون لاله اسکندری (لیلا)، بهناز جعفری (لعیا)، مهتاب کرامتی (لیالی) و همین طور حبیب رضایی، مجموعه ای از بازیگران مستعد و پرتوان را در کنار هم قرار داده است تا در ایفای نقشهای کلیدی این مجموعه کاری قابل قبول و در عین حال ماندگار ارایه کنند.

در هر صورت آن چه غیرقابل انکار است این که خاک سرخ در مدیوم رسانه ملی، یکی از ماندگار ترین آثار تلویزیونی در دهه ۸۰ به شمار می رود که ساخت آن بار دیگر مهر تأییدی می زند بر کاربلدی و هوشمندی ابراهیم حاتمی کیا، آن هم در ژانری که تخصص ویژه ای در آن دارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha