پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب دفاع مقدس

حوزه/ نویسنده و رمان نویس قمی تصریح کرد: نگارش داستان و یا خلق رمان برپایه خاطرات شهدا باید به دور از نگاه کلیشه ای باشد تا بتواند با مخاطب امروزی به خوبی ارتباط برقرار کند.

فاطمه نفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که هنر داستان و ادبیات یکی از بهترین شیوه هایی است که انسان می تواند به واسطه آن ها به تبیین مفاهیم متعالی همچون فرهنگ ایثار و شهادت و از خودگذشتگی بپردازد، اظهار داشت: در سال های اخیر در زمینه دفاع مقدس توجه خوبی به مقوله خاطرات شفاهی و تاریخ مکتوب صورت گرفته و این ها نشان می دهد که اگر در این زمینه به درستی و به شکل حرفه ای کار شود، این مسأله موجب جذب مخاطب می شود.

وی با اشاره به این که خاطره شفاهی باید در خدمت داستان باشد، گفت: از رزمندگان، ایثارگران و خانواده های معظم شهدا و جانبازان باید خاطرات گرفته شده و ثبت و ضبط شود و این مواد خام به شکل مطلوب در جهت نگارش داستان و خلق شخصیت های داستانی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: البته کتاب داستانی جذاب و مورد اقبال است که ضمن بهره گیری درست از خاطرات شفاهی به دنبال مستقیم گویی نباشد و در عین حال با پرهیز از دچار شدن به کلیشه ها، کاری کند که مخاطب به شخصیت های داستان نزدیک شده و با آن ها ارتباط لازم را برقرار کند.

نفری همچنین بیان داشت: بنده در طول یکی دو سال اخیر چندین بار پیشنهاد نوشتن داستان در زمینه شهدای مدافع حرم را داشته ام اما تأکیدم این بوده که این خاطرات که برخی از آن ها شبیه هم هستند باید طوری نوشته شوند که ضمن بیان حقایق، برای مخاطب جذاب هم باشد.

وی افزود: در این سال ها کتاب داستان یا رمان هایی همچون "یادت باشد" و "سربلند" با مخاطب ارتباط خوبی پیدا کرده و در تاریخ ادبیات مقاومت و شهادت، ماندگار شده اند، اما بسیاری از آثار آن طور که باید و شاید در طول زمان در خاطره ها نمانده اند، چرا که قصه نمی سازند و حال آن که اساساً خصلت داستان و قصه این است که در ذهن ماندگار می شوند.

این بانوی نویسنده همچنین بیان داشت: البته نوشتن درباره شهدا یک مقدار سختی هایی هم دارد، به این جهت که ضمن بهره بردن از تاریخ شفاهی نویسنده لازم دارد که گاه از قوه تخیل نویسندگی هم استفاده کند و حال آن که گاهی خانواده های شهدا با این امر مخالف هستند و البته باید حق به آن ها داد.

وی در خاتمه گفت: با این حال به شدت معتقدم که نوشتن درباره شهدا و تبیین سبک زندگی و حماسه آن ها در قالب رمان و داستان توفیق بزرگی است که باید توأم با نگاه حرفه ای در نوشتن باشد تا ان شاءالله محصول تلاش نویسنده با مخاطب امروز ارتباط خوبی برقرار کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha