چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یزدان پرونده

حوزه/ طلبه مستندساز و پژوهشگر هنر و رسانه گفت: از جمله برکات انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگی می توان به درخشش فیلم های مستند ایرانی در دنیا و رشد ژانر مستند اشاره کرد.

یزدان پرونده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که در زمینه مستندسازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به لطف الهی شاهد تحولات خوبی بوده ایم، اظهار داشت: همان طور که پس از انقلاب در عرصه های مختلفی، رشد و پیشرفت داشته ایم باید در مباحث فرهنگی به پیشرفت صورت گرفته در زمینه تولید و پخش فیلم های مستند نیز اشاره کرد که در این میان خود انقلاب و دفاع مقدس در تحقق این امر بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: البته در کلیت سینما نیز این رشد و پیشرفت رخ داده، کما این که به اذعان بسیاری از منتقدان و کارشناسان این حوزه، سینمای ایران قبل از انقلاب قابل قیاس با بعد از انقلاب نیست، چه آن که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه در بُعد کمی و چه کیفی، رشد و پیشرفت بسیار محسوسی در زمینه هنر هفتم داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به این که فیلم مستند وابسته به سوژه های ناب است، گفت: مستندساز وقتی سوژه ناب پیدا کند بر اساس آن می تواند اثر خود را تولید کند و یکی از مهم ترین منابع سوژه ناب در دنیا، بحث جنگ است که در این میان دفاع مقدس ما با تعریف و تمایز خاص خود نسبت به جنگ های مرسوم در جهان، حاوی جذاب ترین سوژه های تولید مستند بوده است.

این مستندساز حوزوی همچنین بیان داشت: در واقع در دوران دفاع مقدس جنگ ظالمانه ای بر ما تحمیل شد و در آن اتفاقاتی رخ داد که شاید در سرتاسر دنیا نمونه اش را در تاریخ نداشته باشیم، مگر جنگ های زمان معصومین(ع) و به خصوص واقعه کربلا که خود نهضت امام حسین(ع) الهام بخش دفاع مقدس ما بوده است.

وی افزود: به دیگر سخن، در جنگ تحمیلی بستری فراهم شد که به واسطه آن سوژه های زیادی در اختیار مستندسازان قرار گرفت و همین امر نیز موجب رشد و پیشرفت ما در زمینه مستندسازی به خصوص از منظر فنی شد و در این میان مجموعه مستندهای روایت  فتح شهید آوینی، نقطه عطف مهمی بود که باعث شکل گیری ماندگارترین و تأثیرگذارترین مستندهای پس از انقلاب اسلامی شد.

پرونده همچنین گفت: مستندهای شهید آوینی نه تنها در داخل که برخی از آن ها حتی در خارج از کشور تأثیرگذار و الهام بخش بود، کما این که هنوز هم این مستندها بسیار جذاب و گیراست.

وی یادآور شد: در واقع خود دفاع مقدس این فضا را شکل داد که ما بتوانیم بر اساس هویت دینی و انقلابی خود به ترسیم حال و هوای جنگ بپردازیم و اینک این میراث عظیم فراروی نسل جوانی است که تشنه دریافت و انعکاس حقایق است.

وی در خاتمه گفت: واقعیت انکارناپذیری که وجود دارد این است که ما در دنیا در زمینه سینمای مستند، حرف های زیادی برای گفتن داریم و به خصوص سوژه های ناب هشت سال دفاع مقدس همچنان جذابیت های بسیاری برای کار در زمینه فیلم و مستند و سریال سازی دارد.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha