پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سردار فتح الله جعفری

حوزه/ سردار جعفری با بیان تاکتیک های ابتکاری شهید حسن باقری دوران دفاع مقدس گفت: در شرایط سخت جنگ بود که شهید حسن باقری با تغییر تاکتیک به سمت فرهنگ عاشورا توانست موازنه جنگ را تغییر دهد.

سردار فتح الله جعفری، مسئول مؤسسه سردار باقری به مناسب هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از تحریف دوران دفاع مقدس، تأکید کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری همیشه جالب، ناب و همچنین تکلیف آور بوده است. بخصوص اینکه ایشان فرمودند، در مورد تمام ابعاد دفاع مقدس کار خیلی کم انجام شده است و باید کار بیشتری صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان از تحریف دوران دفاع مقدس جلوگیری کرد، گفت: باید جلوی تحریف این دوران مقدس را گرفت؛ متأسفانه در بعضی موارد هم به صورت سهوی تحریف را خودمان ناخواسته انجام می دهیم. در بعضی موارد با این فکر که شاید این گفته و خاطره برای تبیین دوران دفاع مقدس خوب باشد، ناخواسته دچار تحریف می شویم و این هم یک تحریف ناخواسته است. بنابراین مسئله تحریف را باید از خودمان آغاز کنیم.

سردار جعفری با بیان این مطلب که باید فرهنگ دفاع مقدس را در نسل های آینده نهادینه کرد، افزود: جنگ قابل تکرار است و اگر قرار است که اتفاق بیفتد نسلی که امروز یا آینده وجود خواهد داشت بهتر از ما آن را اداره خواهند کرد و در این شکی نیست.

وی با بیان سخنی از سردار شهید حسن باقری تاکید کرد: دفاع در مقابل متجاوز در هر زمان و مکانی امکان پذیر است و این فرهنگ دفاع مقدس ما است. زمانی امکانات ما در مقابل آمریکایی ها، انگلیسی ها و ارتش بعث عراق پاسخگو نبود و در این شرایط بودیم که شهید حسن باقری با تغییر تاکتیک گفت، ما باید از فرهنگ عاشورایی پیروی کنیم  و این اسکله شکسته طوفان زده جنگ را به اسکله امام حسین علیه السلام وصل کنیم تا آرامش پیدا کنیم.

سردار جعفری افزود: تاکتیک رجوع به فرهنگ عاشورا اثر خودش را خوب نشان داد. دفاع ما در مقابل متجاوزین فقط صدام نبود بلکه همه قدرت های استکباری بودند. جنگ برای ما یک فضایی ایجاد کرد که جوان انقلاب آزموده شود برای دفاع از کشور و آینده جهان اسلام. فرهنگ و ادبیات مقاومت ایجاد شد که امروز مردم عراقی و یمن براساس همین فرهنگ در مقابل زیادی خواهان متجاوزگر ایستادگی می کنند.

مسئول مؤسسه شهید باقری گفت: دوران دفاع مقدس ایجاد کننده فرهنگ دفاعی نابی شد و همین فرهنگ باعث خودباوری در جهان اسلام شد که  می توان با دست خالی و متکی به اراده الهی هم می‌توان در مقابل دشمن ایستاد. این هم مسئله خیلی مهمی بود که در دفاع مقدس به وجود آمد و نقش اصلی حضرت امام(ره) بودند.

وی با بیان حضور جوانان در دوران هشت ساله جنگ تحمیلیف خاطرنشان کرد: جوانان انقلابی آمدند وسط میدان و اصلا قوه اصلی جنگ نیروهای مردمی بودند. نیروهای مردمی داوطلبانه بود که ایستادند در پای جنگ و خودشان را در جنگ ساختند. بعضی ها صحبت می کردند و می گفتند ما نماز شب خواندن را در جنگ یاد گرفتیم و این یعنی خودسازی.

سردار جعفری تاکید کرد: یکی از مسائل مهم دیگر جنگ، بُعد کادرسازی و فرمانده پروری بود که در دفاع مقدس شکل گرفت. همین فرماندهان هم در عرصه مختلف علاوه بر جنگ، در دوران دیگر نیز خوب درخشیدند. دوران سازندگی و به خدمت مردم بود که هنوز هم در حوادث و شرایط ویژه کارنامه خوبی از خود به جا می گذارند. سردار شهید سلیمانی یکی از آن فرماندهان ما بود که دشمن به خیال خام خود با شهادت او می تواند مسیر انقلاب و مقاومت در منطقه را تغییر دهد.

وی با اشاره به نقش امام در جنگ تحمیلی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود در مورد نقش بی بدلیل امام(ره) نکات مهمی فرمودند، در مواقعی در جنگ به بن بست برخورد می کردیم. در یک عملیاتی همه رزمندگان ما شهید می شدند، تکلیف در قبال اینها چیست؟ وقتی به حضور امام(ره) می رسیدیم حتی جمعی از فرماندهان رفتیم ایشان مسئله را از جایی برای ما حل می کردند که تا آخر جنگ برای ما حل می شد.

سردار جعفری در پایان با بیان فتواها و آیین نامه های شخص امام(ره)، اظهار داشت: یکی از مسائل، سربازان کشته شده بعث عراق بود که بعد از فتح نقاط مختلف، کشته های اینها باید چگونه دفن می‌شدند که به فرمان امام(ره) آیین نامه ای تدوین شد که همین مبنای ما قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha