پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عاشورا

حوزه/ ششمین برنامه از سلسله برنامه‌های «در مدرسه عاشورا» به مناسبت هفته دفاع مقدس با عنوان «راه امام راحل، راه امام حسین (ع)» از سوی مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری در بستر فضای مجازی ویژه زائران ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ششمین برنامه از سلسله برنامه‌های«در مدرسه عاشورا» به مناسبت هفته دفاع مقدس با عنوان «راه امام راحل، راه امام حسین (ع)» از سوی مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری در بستری فضای مجازی ویژه زائران ایرانی برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام علی پروانه مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام‌ معظم رهبری به ایراد سخن پرداخت و گفت:  جنگ ما در هشت سال دفاع مقدس ویژگی‌های خاصی داشت، یکی از ویژگی‌ها آن دفاعی بودن آن است، جنگ فی نفسه خوب نیست، اما اگر جنگی رخ داد و خاک میهن مورد تعرض قرار گرفت، دفاع از آن به یک وظیفه و جهاد تبدیل می شود، و دفاع از آن بسیار زیبا می شود به قدری زیبا می شود که انسان حاضر است جان خود را در این راه فدا کند.

وی افزود: دومین ویژگی دفاع مقدس، معنویت حاکم در جبهه ها بود. آنچه در کتاب ها و تاریخ درباره معنویت خوانده و شنیده بودیم، همه را در دوران هشت سال دفاع مقدس و جبهه های نبرد به خوبی مشاهده کردیم، رزمندگان در این دوران مقدس، افزون بر مبارزه با دشمن، دائم به دعا و مناجات مشغول بودند.

حجت الاسلام پروانه، استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد را از دیگر ویژگی‌های دفاع مقدس برشمرد و ادامه داد: چهارمین ویژگی دفاع مقدس، شجاعت فرماندهان و رزمندگان بود که نمونه آن شهید حاج قاسم سلیمانی است. بنابراین شجاعت و از خودگذشتگی از ویژگی های برجسته رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود.

وی با بیان اینکه در جنگ دو نوع مدیریت «بیایی و مدیریت برویی» داریم، اظهارکرد: راز موفقیت هشت سال دفاع مقدس، مدیریت «بیایی» بود و فرماندهان ایرانی خودشان در خط مقدم قرار داشتند و رزمندگان را به رزم دعوت می‌کردند، برخلاف سایر مدیریت‌های جنگی جهان که خودشان در پشت صحنه قرار می‌گیرند و رزمندگانشان را به خط مقدم اعزام می‌کنند.

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری نیز در این برنامه با بیان اینکه، یکی از درس‌های مکتب عاشورا توجه به عاقبت مداری است، اظهار کرد: حواسمان باشد، این جهان خطی است و زندگی من و شما مسیری است که از دنیا شروع می‌شود و به بی نهایت و تا آخرت تداوم دارد. هر مسیری انتخاب کنیم، نتایج آن مشخص است.

وی افزود: باید بدانیم اگر بدی کردیم نتیجه آن بدی خواهد بود، اگر خوبی کردیم، نتیجه آن خوبی خواهد بود. و این نتیجه خوبی و بدی هم در دنیا و هم در آخرت گریبان ما را خواهد گرفت؛ از این‌رو است که سپاه عمربن سعد و پیروان یزید ابن زیاد در مسیر بدی حرکت کردند و عاقبت به خیر نشدند، اما سپاه امام حسین (ع) راه درست را انتخاب کردند و عاقبت به خیر شدند.

حجت‌الاسلام ماندگاری، انسان‌ها را به سه گروه تقسیم کرد و یادآور شد: یک عده پیروان صراط  مستقیم هستند، اینها در دنیا و آخرت عاقبت به خیر می‌شوند، اما کسانی که در مسیر مغضوب و مقابل صراط قرار می‌گیردند، در دنیا و آخرت بیچاره می‌شوند، عده‌ای هم سرگردان هستند.  

وی در تعریف صراط مستقیم و عاقبت به خیری، گفت: «وَمَنِ اعْتَصَمَ بِکمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللّه»عاقبت به خیری فقط در مسیر هدایت الهی است، و عاقبت به شری این است که در مقابل مسیر الهی قرار بگیریم. ولایت الهی یعنی ولایت نور و خدا و در عصر غیبت ولایت فقیه صراط مستقیم است. و این تعریف صراط مستقیم و عاقبت به خیری است.

حجت‌الاسلام ماندگاری، شاخصه‌های عاقبت به خیری را رضایت انسان از عملکرد خودش دانست و تاکید کرد: شهدای عزیز همیشه به دنبال خیر بودند و در دوران دفاع مقدس همیشه به دنبال رضایت خداوند بودند، به همین دلیل عاقبت به خیر شدند؛ اما طاغوتیان هیچ وقت از عاقبت خود رضایت نداشتند، بنابراین کسانی که از عاقبت خود راضی باشند، عاقبت به خیر شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha