جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی عباسی

حوزه/ دفاع مقدس درس های زیادی دارد؛ جنگ تحمیلی هشت ساله به ملت ایران ثابت کرد که پیروزی تنها با مقاومت و ایستادگی به دست می‌آید و در این دنیا راه دیگری برای احقاق حق وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس که به صورت برخط  برگزار شد، دفاع مقدس را فصل مهم و ماندگاری در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و ابراز داشت: طبیعتاً با فاصله گرفتن از آن زمان، دست‌هایی شروع به تحریف و تغییر چهره واقعی انقلاب و دفاع مقدس و ارائه چهره واژگون از واقعیت‌ها می‌نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: در حال حاضر، کسانی می‌کوشند از انسانی همانند رضاخان، که دیکتاتور و وابسته به بیگانگان بود، چهره‌ای نوگرا و ایجادکننده ایران جدید ارائه کنند؛ شخصیتی که در برابر ملت خویش اهل ستمگری بود و با مظاهر دینی مقابله می‌کرد و مسائل مختلفی مانند مسئله حجاب و عزاداری امام حسین(ع) را برنمی‌تافت.

وی با بیان اینکه در چنین عرصه‌ای، افرادی به خود جرئت می‌دهند تا با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها چنین چهره‌هایی را تطهیر نمایند، تأکید کرد: ضرورت دارد در هفته دفاع مقدس واقعیت‌ها را برای نسل‌هایی که از نزدیک با این حقایق روبه‌رو نبودند، مرور و آن را تبیین نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ضمن اشاره به چرایی حمایت کشورهای استکباری از رژیم پهلوی اظهار داشت: آنان با حمایت از رژیم پهلوی، پایگاهی در منطقه و حکومتی وابسته ترسیم کرده بودند که منافع فراوانی در اختیار آنان قرار می‌داد. حضور ده‌هاهزار مستشار نظامی در ایران و تبدیل این سرزمین به جزیره ثبات غرب و تأمین‌کننده امنیت رژیم صهیونیستی، فرصتی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی از آنان گرفته شد.

وی در ادامه به اقدامات و خرابکاری‌های ایادی استکبار در کشور اشاره نمود و اذعان داشت: بلافاصله پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توطئه‌چینی‌ها علیه ملت ایران افزایش یافت، به گونه‌ای که یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای ضد انقلاب پادگان مهاباد را خلع سلاح نموده، جنگ‌های داخلی در مناطق مختلف کشور را آغاز کردند.

رئیس جامعةالمصطفی وقوع درگیری‌های داخلی برای نظام نوپای اسلامی، را که با انبوهی از مشکلات روبه‌رو بود، بسیار دست و پا گیر برشمرد و خاطرنشان ساخت: در عین حال، دشمن دست از دسیسه علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی برنداشت و با آغاز جنگ تحمیلی آتش‌افروزی گسترده ای را بر این سرزمین تحمیل نمود.

وی با بیان اینکه نه امکانات و نه ساختارهای نظامی برای مقابله با چنین هجوم گسترده‌ای آماده نبود، اظهار داشت: فقدان  ساختارهای قوی و اختلافات داخلی عرصه را برای غرب به منظور تحریک فرد جاه‌طلبی همچون صدام فراهم نمود، که دنبال ماجراجویی و قدرت یابی در منطقه بود. شرق و غرب و قدرت‌های ارتجاعی منطقه همه به پشتیبانی این عنصر جاه‌طلب رفتند تا جبهه گسترده جهانی را علیه ملت ایران راه بیندازند.

وی به تشکیل جبهه جهانی در برابر انقلاب اسلامی و تحمیل جنگ گسترده بر ملت ایران اشاره نمود و اذعان داشت: آنان تصور می‌کردند که پیروزی آسان و کوتاه‌مدتی به دست خواهند آورد و حتی صدام وعده داده بود که به زودی در تهران مصاحبه خواهد کرد.

رئیس جامعةالمصطفی، یادآور شد: ارتش دلاور و سپاه عزیز، فداکارانه ایستادگی و دشمن را متوقف کردند و تدبیر امام خمینی(ره) و ورود ملت به عنوان عنصر تعیین‌کننده عرصه دفاع مقدس، معادلات نظامی را در زمانی که ساختارهای رسمی و نظامی کشور، ضعیف شده بودند، تغییر داد و دشمن به تدریج عقب زده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی با بیان اینکه مدعیان صلح و امنیت در جهان، در ابتدا سکوت و انتظار را در پیش گرفتند، اظهار داشت: جریان های استکباری هنگامی که دیدند پیش‌بینی آنان محقق نشد و ملت و نظام اسلامی مقاومت و ایستادگی جانانه‌ای از خود نشان دادند، زمزمه آتش‌بس را سردادند.

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی، پذیرش آتش‌بس یعنی تجاوزگر بتواند دستاوردهای تجاوزش را حفظ کند و کشوری که مورد تعدی و ظلم قرار گرفته، از حقوقش دست بکشد و برای احقاق آن مذاکره نماید، خاطرنشان کرد: آتش‌بس در شرایط تحمیلی، آتش زیر خاکستر، استخوان لای زخم و زخم کهنه‌ای است که موجب می‌شد درگیری میان دو ملت سال‌های سال ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی رسماً اعلام نمود که پیش از آتش‌بس، متجاوز باید مشخص شود و به مرزهای بین‌المللی بازگردد، تصریح کرد: پس از آزادی خرمشهر، مناطقی مانند نفت‌شهر هنوز در اختیار دشمن بود و در صورت پذیرش آتش‌بس، دشمن فرصت می‌یافت که موقعیتش را تثبیت کند و ایرانی از موضع ضعف، به دنبال احقاق حقوق خود در اتاق‌های جلسات برود.

رئیس جامعةالمصطفی با انتقاد از دنیای غیرعادلانه امروز، که در صورت ضعف، برای دستیابی به حق و حقوق باید التماس کرد، خاطرنشان ساخت: همانطور که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)،‌ تصریح کردند، دوران دفاع مقدس و تصمیم‌گیری و اقدام‌ها، براساس منطق بود.

وی ادامه داد: با ورود ملت ایران به جنگ تحمیلی، معادلات مد نظر کشورهای پشتیبان صدام تغییر یافت و حامیان رژیم بعث احساس کردند که ممکن است شرایط نامطلوبی برایشان رخ دهد؛ به همین دلیل، حمایتشان را بسیار گسترش دادند و امکان ساخت بمب‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند. این بمب‌ها علاوه بر نیروهای نظامی ایران، ضد ملت بی‌دفاع و حتی مردم عراق در حلبچه استفاده شد و بسیاری از بی‌گناهان را به خاک و خون کشید.

رئیس جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به قطع‌نامه ۵۹۸، یادآور شد: دشمنان به خاطر پیروزی‌های پیاپی فرزندان ملت، مجبور شدند بخشی از توقعات و انتظارات منطقی و منصفانه انقلاب اسلامی را در قطع‌نامه بگنجانند، در حالی که این قطع‌نامه به طور کامل تأمین‌کننده انتظارات ایران اسلامی نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی، با بیان اینکه امروز عده‌ای می‌کوشند چهره دفاع مقدس را به گونه‌ دیگری جلوه دهند و القا کنند که ایران اسلامی مسئول ادامه جنگ تحمیلی بوده است، تصریح نمود: دشمنان حاضر به پرداخت حقوق جمهوری اسلامی نبودند و ایران اسلامی با مقاومت و ایثارگری فرزندانش توانست آنان را به عقب براند.

رئیس جامعةالمصطفی مرور مقطع درخشان دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و پاسداشت یاد و خاطره ایثارگران دفاع از میهن و نیز مدافعان وطن و اندیشه اسلامی را از ضروریات فراموش‌ناشدنی دانست و خاطرنشان کرد: دفاع مقدس درس های زیادی دارد؛ جنگ تحمیلی هشت ساله به ملت ایران ثابت کرد که پیروزی تنها با مقاومت و ایستادگی به دست می‌آید و در این دنیا راه دیگری برای احقاق حق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به برکت ایستادگی نظام اسلامی و پشتیبانی ملت، یک وجب از این مملکت کم نشد، ابراز داشت: اگر نظام اسلامی در برابر فشار دشمنان فریب می‌خورد و از موضع ضعف، بر سر میز مذاکره می‌رفت، باید سال‌ها التماس می‌کرد، در حالی که راه رهایی از فشارها، تمسک به مقاومت و ایستادگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت تجلی ویژه‌ای یافت و شهدا این فرهنگ نورانی و معنوی را متجلی کردند. چنین فرهنگ بی‌بدیلی، پشتوانه و افتخار تاریخی ملت ایران است.

رئیس جامعة‌المصطفی اوج‌گیری روحیه ایثار و از خودگذشتگی در دوران دفاع مقدس، را سرمایه‌ بزرگ ملت ایران دانست و یادآور شد: نباید اجازه دهیم برخی این روحیه را تضعیف نمایند.

وی تقویت روحیه خودباوری و خود اتکایی را از دیگر درس‌های دفاع مقدس برشمرد و اذعان داشت: کشوری که برای تأمین بدیهی‌ترین نیازهایش مشکل داشت، امروز به جایی رسیده است که رادارها و ادوات بسیار پیشرفته‌ای را برای دفاع از کیان و امنیت سرزمینش تولید می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، ضمن ارج نهادن بر خدمت‌رسانی مراکز علمی، تحقیقاتی و درمانی ایران در دوران دفاع مقدس، با تأکید بر نقش مؤثر مراکز دانشی در تحکیم پایه‌های نظام اسلامی، خاطرنشان ساخت: راه سربلندی ملت، ایستادگی است و تسلیم شدن در برابر فشارها و زورگویی‌ها، هیچ‌گاه تأمین‌کننده پیشرفت ملت‌ها نخواهد بود. کسانی که می‌پندارند با تسلیم شدن، دشمن از کینه‌ورزی و عداوت دست برمی‌دارد، اشتباه می‌کنند؛ این گونه رویکردها جسارت دشمن را افزایش می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی، در بخش پایانی سخنان خود به فرارسیدن ایام شهادت امام حسن(ع) اشاره نمود و تصریح کرد: زمانی که مردم تحت تأثیر نیرنگ‌های دشمن، فریب خوردند، امام(ع) ناچار شدند صلح دروغین و تحمیلی را بپذیرند؛ ظلم و سلطه، هرگز به عهد خویش پایبند نیست؛ از این رو، مردمی که به نصیحت امام حسن(ع) گوش ندادند، روی خوش ندیدند و ظالمانی مانند عبیدالله بن زیاد و حجاج‌بن یوسف بر آنان حاکم شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha