جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از دو کتاب مرحوم آیت الله آقانجفی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: گرایش حوزه نسبت به حدیث در سال‌های اخیر کمرنگ تر شده و تا جایی که در بحث علم‌الحدیث و علوم همگن با گذشت سال‌ها شاهد تداخل در این علوم هستیم و تعریف‌ دقیقی در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتب مرحوم آیت الله آقانجفی همدانی با بیان اینکه کتاب شرح اصول کافی مرحوم آقا نجفی کتاب ارزشمندی برای طلاب است، اظهار داشت: کتاب علم اصول مرحوم آقانجفی براساس تقریرات درس مرحوم نائینی که در دوره برجستگی علم اصول قرار داشته، نوشته و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تعابیر موجود در مباحث علمی آن دوران زمینه ساز رشد علم اصول بود، گفت: هرچند روش اجتهادی مرحوم نائینی جزء مکتب نجف تعریف می شد و با مکتب قم دارای تفاوت بود، اما ایشان در علم اصول نسبت به معاصرین دوره خود از نگرشی عرفی تر برخوردار بود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه مرحوم آقا نجفی تحت تربیت این عالم بزرگوار بوده و در شرح اصول کافی نیز متاثر از ملاصدرا است، بیان کرد: قرار دادن علم فلسفه در خدمت فهم روایات توسط یک فیلسوف، موضوعی بسیار مهم و لازمی است که در کتاب دیگر مرحوم آقانجفی به نام شرح اصول کافی شاهد آن هستیم که از روش عقلی و فلسفی در آن بهره برده است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در ۲۰۰ سال گذشته توجه کمتری به مسئله روایات داشته است، ابراز کرد: با وجود آنکه در دوره اخباری‌گری با آثار منفی زیاد مواجه بودیم اما یک نکته مثبت در آن زمان وجود داشته و آن‌ هم تدوین جوامع روایی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به تدوین کتب بحارالانوار، وافی و وسایل الشیعه در دوره اخباری‌گری، خاطرنشان کرد: گرایش حوزه نسبت به حدیث در سال‌های اخیر کمرنگ تر شده و تا جایی که در بحث علم‌الحدیث و علوم همگن با گذشت سال‌ها شاهد تداخل در این علوم هستیم و تعریف‌ دقیقی در این حوزه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۶ هزار حدیث در کافی وجود دارد، عنوان کرد: باید این سوال را از طلاب حوزه های علمیه پرسید که چند نفر از طلاب تا به حال یک جلد از کتاب کافی را کامل مطالعه کرده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه کتاب‌هایی که امروز شاهد رونمایی آن هستیم به دلیل زحمات فراوانی که برای آن کشیده شده قابل استفاده طلاب است، گفت: امروز از جوانان این درخواست را داریم که با مطالعه سیره زندگی بزرگانی چون آیت الله آقا نجفی با عظمت‌های زندگی این افراد آشنا شوند.

وی با بیان اینکه هر جا نام و یاد این بزرگان مطرح شود، رحمت الهی هم در آن مکان جاری می شود، گفت: بنده در شروع طلبگی خود دیداری با مرحوم آیت الله آقا نجفی داشتم و در این دیدار ایشان با وجود سن بالای خود احترام بالایی برای ما طلاب قائل بود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز نیازمند ارتباط گیری جوانان با روحانیت اصیل که به آنچه می گویند عمل می کنند، هستیم، خاطرنشان کرد: جوانانی که در سال‌های گذشته با مرحوم آقا نجفی ارتباط داشتند امروز خود جزو افراد متخلق محسوب می شوند و این به دلیل همان ارتباط ها و برخوردهای ایشان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha