جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زنان و دفاع مقدس

حوزه/ مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه نقش زنان در دفاع مقدس را میتوان در سه سطح تعریف کرد گفت: علاوه بر حضور زنان در جبهه‌ها و پیشتبانی نیروها میتوان مهم ترین نقش زنان را در راهبری معنوی جبهه‌ها تعریف کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مینو اصلانی در کرسی ترویجی بایسته های تطبیقی نقش زن دیروز و امروز با تمرکز بر دفاع مقدس اظهار داشت: با توجه به سابقه شرک و کفر که از این خاندان سراغ داریم، جامعه اسلامی و جامعه ای که تازه روح تعالی، توحید و اخلاق و معنویت بر مبنای توحید در آن دمیده شده است دستخوش یک حکومت بر مبنای کفر و شرک قرار  میگیرد.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه قیام اباعبدالله ریشه این نگاه غیرتوحیدی را قطع میکند، افزود: با قیام امام حسین(ع) یک بار دیگر ارتباط بین انسان و خدا برقرار می شود و این توسعه سنگین حکمت اموی از ریشه کنده میشود و لذا جریان عاشورا دنیا را در طول قرن های متمادی تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه ما در قرن چهاردهم هجری هم با چنین وضعیتی مواجه می شویم، افزود: وضعیتی که به ویژه لیبرال دموکراسی غرب آن را رقم می زند و به دنبال قطع ارتباط انسان با خداست و با یک شیوه جدید آن را اجرا می کند که ما دیگر به جهان مسلط شدیم و توانایی اداره جهان را داریم و میتوانیم قوانین وضع کنیم و نیازی به خدا نداریم.

اصلانی با تاکید بر اینکه مولفه های اداره جهان را به خودشان نسبت می دهند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی در تداوم خط عاشورا اتفاق می افتد و این توسعه خطرناک قطع ارتباط خدا با انسان را برملا میکند و باعث می شود که جایگاه حقیقی انسان و ارتباطش با خداوند دوباره عالمگیر شود و ارتباط انسان با خداوند در جهان دوباره شکل بگیرد.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در این میان کسانی که بیشتر دراین زمینه آسیب دیده بودند و مقهور فرهنگ تهی از اخلاق و انسانیت شده بودند زنان بودند، زنان دستخوش یک فرهنگ وارداتی بی هویت شده بودند و می رفت که زنان کشور ما هم مثل زنان غربی شوند.

وی با اشاره به اینکه زنان در این جریان عمیق جایگاه خود را پیدا کردند، خاطرنشان کرد: زن مسلمان ایرانی با تمام وجود این حرکت را درمی یابد و با تمام وجود در راستای آن حرکت خود را آغاز می کند و کاملا مسلط و مورد حمایت برعلیه این نظام بدون ترس و با درایت و با بصیریت و با آشنایی با این مسیر و ولایت در این مسیر حاضر می شود و در آن می درخشد.

حضور زنان به عنوان قلب جامعه در نهضت

اصلانی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در همین رابطه می گویند که اگر زنان نبودند این نهضت به نتیجه نمی رسید، خاطرنشان کرد: ما قبل از این هم نهضت هایی داشتیم اما وقتی بررسی میکنیم چون این نهضت ها زنان به مثابه خانواده و قلب خانواده حضور نداشتند این نهضت ها به نتیجه نرسیده است و یکی از پایه های به نتیجه نرسیدن آن این بوده است که متن جامعه که زنان و خانواده باشند حضور نداشتند.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: نسل جوان ما اطلاع ندارند که در ابتدای انقلاب چقدر توطئه بر علیه کشور شکل گرفت و دائما این اتفاق می افتد و زنان برای پاسداشت آنچه که روحشان را متحول کرده بود تلاش میکردند.

وی به رسمیت شناختن هویت زن را یکی از اصول اساسی امام خمینی(ره) ارزیابی کرد و گفت: این هویت برای حضور زنان بسیار تحول آفرین شد، زنان درپایگاه های مقاومت بسیج برای مقابله با این توطئه ها آموزش دیدند و بعد از آن جنگ تحمیلی اتفاق افتاد و وضعیت دگرگون شد و نقطه عطفی برای بازنمایی چهره واقعی زن مسلمان و نمایش چهره واقعی او در معرکه واقعی مقاومت و ایثار شد.

اصلانی با بیان اینکه نقش زن مسلمان در دفاع مقدس را میتواند در سه سطح تعریف کرد، افزود: نقش اول حضور زنان در جبهه هاست، شخصیت والایی مانند شهید مریم فرحانیان یک دختر  که در دفاع مقدس فوق العاده نقش آفرینی می کند، ۴ سال در خط مقدم حضور پیدا میکند و نهایتا با ترکش خمپاره دشمن به شهادت می رسد.

شهادت هفت هزار زن در جریان دفاع مقدس

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بیشتر زنانی که به شهادت رسیدند و حماسه آفریدند در سنین جوانی و نوجوانی بودند، حدود ۷ هزار زن در جریان دفاع مقدس به شهادت می رسند که بی دفاع در شهرها حضور داشتند یا خودشان در جبهه ها حضور پیدا میکنند.

وی با اشاره به اینکه در عملیات مرصاد دختران جوان بسیاری داشتیم که از شهرهای مختلف حضور پیدا کردند و در مقابل منافقین ایستادند، خاطرنشان کرد: این یکی از بخش هاست که امتداد آن را امروز هم میبینیم که بسیاری از زنان و خانواده های شهدا مشتاق هستند که به خدمت رسانی به مدافع حرم و امدادگری بپردازند.

اصلانی سطح دوم حضور زنان در دفاع مقدس را حضور برای پشتیبانی از نیروها عنوان کرد و گفت: هزاران هزار ستاد پیشتیبانی جنگ  شکل گرفت، آرمان تا جایی بود که یک خانم منزلش را به ستاد پشتیبانی تبدیل میکردند و دائما وانت ها وسایل را در خانه ها خالی میکرد و بسته بندی میشد و دیگر کمتر شباهتی به خانه داشت.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید براینکه خانه ها خودش تبدیل به سنگر برای پشتیبانی از جبهه شده بود تصریح کرد: خانم های بسیاری داریم که امروز شیمیایی شده اند به این خاطر که لباس ها یا پتوی رزمنده هایی که شیمیایی شده بودند را شسته بودند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بحث های کمک های مومنانه ای که وجود دارد و ستاد های پشتیبانی که در این رابطه ایجاد شده است ادامه همان مسیر است در دوران کرونا هزاران ماسک توسط خانم ها در خانه هایشان برای کمک به مردم تولید شد.

اصلانی نقش سوم زنان در دفاع مقدس را نقش معنوی و راهبری معنوی جبهه ها خواند و گفت: مشکلاتی مانند کمبود نفت و زمستان های بسیار سرد آن دوران و کمبودهایی مانند وضعیت اقتصادی شرایط را برای خانواده ها بسیار سخت کرده بود اما با این حال مردان خانواده سال ها در جبهه ها می جنگیدند و این با درک موقعیت و همراهی زنان خانواده همراه بود.

دشمن شناسی زنان

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دشمن شناسی زنان در دوران دفاع مقدس و آشنایی با توطئه های مختلف بسیار چشمگیر بود و با صلابت و صبوری باعث میشدند که آرامشی در شهرها حاکم باشد به طوری که تیم های خارجی که می آمدند باورشان نمیشد که این کشور در حال یک جنگ تمام عیار است.

وی تاکید کرد: این در صحنه بودن ادامه این راه است. ما امروز نیازمند این حضور باانگیزه سراسر دغدغه هستیم و نیاز داریم که زنان ما در وسط میدان باشند.

اصلانی با اشاره به الگوی زن شرقی خاطرنشان کرد: زن بی دغدغه ای که نمیتواند الگو باشد در سوی دیگر زن غربی است که با توجه به ویژگی های زن غربی که ابزار است هم نمیتواند الگو باشد، امروز به صراحت بسیاری از اندیشمندان غربی عنوان میکنند که زن غربی هویت زنانه خودش را از دست داده است و هویت جدیدی هم پیدا نکرده است بلکه روزبه روز منزوی تر شده و در اختیار دیگران قرار گرفته است.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: الگوی بی بدیلی که مقام رهبری اشاره میکنند که نشان از حضرت زهرا و حضرت زینب دارد الگوی زن مسلمان نه غربی و نه شرقی است که میتوان عفیف بود و در متن و مرکز بود.

وی ادامه داد: شهید مطهری هم در کتاب خودشان از این زنان به عنوان زنان تاریخ ساز یاد میکنند. ما امروز به این زنان تاریخ ساز دغدغه مند نیاز داریم.

اصلانی با تاکید بر هماورد طلبی با فرهنگ لیبرال دموکراسی که فردیت را تبلیغ میکند، افزود: رسالت ما این است دیگران را بر خودمان اولویت بدهیم، دختر امروز ما حتی در انتخاب رشته اش  نباید نسبت به چیزی که در دنیا می گذرد بی تفاوت باشد اما اتفاقا خواسته دنیای غرب این است که دختر امروز فقط به خودش و مسائل ظاهری اش بیاندیشید.

الگوی زن نه شرقی نه غربی

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دختر دفاع مقدس در وسط میدان بود و دغدغه داشت لحظه ای آرام و قرار نداشت، یک لحظه امدادگری میکند یک لحظه مشاوره ، روزی نهضت سوادآموزی را اقدام میکند و  در هر چیزی که مورد نیاز است وجود دارد.

وی با بیان اینکه دختر دفاع مقدس چندوجهی است، بیان کرد:‌دختر امروز ما هم به تاسی از دختر دفاع مقدس باید ببیند که نیاز مردم و نیاز انقلاب چیست و در همان مسیر قدم بردارد.

اصلانی با بیان اینکه هیچ کدام از رهبران دنیا این همه برای زن ارزش قائل نشده اند، افزود: اگر به آمار ها توجه کنیم میبینیم که از قبل از انقلاب اسلامی چقدر فضا برای حضور زنان فراهم شده است، امروز بیش از ۱۲ هزار نویسنده زن در سطح ملی و بین المللی داریم در صورتی که قبل از انقلاب شاید انگشت شمار بود.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: حضور در تشکل های اجتماعی رضایتمندی جوانان را افزایش می دهد و  آرامش روح به همراه دارد.

وی افزود: برای نقش آفرینی جوانان و نمایش هویت اصیل نیازمند برنامه ریزی هستیم.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha