جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
درس خارج شیراز

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس با بیان این که هدف اصلی درس خارج آموزشی محوری نیست، گفت: غرض اصلی آموزش، پژوهش محور بودن آن است، استاد در درس خارج روش اجتهاد را تعلیم می دهد، از این رو برخی محتواهای محل بحث به عنوان نمونه است نه اینکه به صورت غایت باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه درس الفائق که در مدرسه علمیه منصوریه برگزار شد، با اشاره به تفاوت دروس خارج و مقدماتی، اظهار داشت: تفاوت درس خارج با درس های مقدماتی و سطح این است که متن محور هستند، لذا آموزش محوری در پایه یک تا ۱۰ گریزناپذیر است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی درس خارج، آموزش‌محوری نیست، اضافه کرد: غرض اصلی آموزش محوری پژوهش محور بودن آن است، استاد در درس خارج روش اجتهاد را تعلیم می دهد، از این رو برخی محتواهای محل بحث به عنوان نمونه است نه اینکه به صورت غایت باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه استان فارس خاطرنشان کرد: دو گونه درس خارج وجود دارد، درس هایی که برای مبتدی ها شکل می گیرد که حتما باید حول موضوعاتی باشد که منبع زیاد داشته باشد، چرا که پژوهش محوری است و در قسمت دوم یکی از رسالت های درس خارج این است که مجموعه فضلای حوزه را وارد چرخه تولیدات علمی کند، این رسالت مخصوص کسانی است که حدود ۷ سال درس خارج را گذرانده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه شیراز فراگیری شیوه اتخاذ مبنا در علم اصول را غرض اصلی درس خارج دانست و گفت: حوزه قم باید بیش از گذشته ورود به عرصه نوپدید را داشته باشد، مثلا در بحث بانکداری ابعادی از آن بر روی زمین مانده است، که خود این مترتب بر اموری است که در علم اصول باید به آن پرداخته شود.

کتاب الفائق فی الاصول متکفل بیان مباحثی از اصول فقه است که در فقه معاصر کاربرد دارند و مورد استناد قرار می گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha