سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ نشست علمی «واکاوی گفتمان تولید در پرتو اقتصاد مقاومتی» به همت دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدداوود محمدی در نشست علمی «واکاوی گفتمان تولید در پرتو اقتصاد مقاومتی» به برخی از مفاهیم این موضوع اشاره نمود و اذعان داشت: در واکاوی گفتمان تولید در پرتو اقتصادی مقاومتی به دنبال بحث و بررسی و نیز کند و کاو علمی هستیم تا با بازتعریف و بازبینی پژوهشی، فضای فکری خاصی را که از آن به گفتمان یاد می‌شود، تبیین نماییم.

وی با بیان اینکه در گفتمان تولید، فضای فکری رایج در جامعه به سمت و سوی تولید و ایجاد ارزش افزوده سوق پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: ارزش افزوده، در خلق و ایجاد کالا یا در ارائه خدمات پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه در اندیشه‌های اقتصادی ارزش افزوده چیزی است که مشتری و مصرف‌کننده حاضرند بابت کالای تولیدشده یا خدمات ارائه‌شده هزینه‌ای متحمل شوند، خاطرنشان کرد: در هر کشور جهت‌گیری‌های اقتصادی ناظر به شرایط سرزمینی، سیاست‌گذاری‌های متفاوتی به خود می‌بیند و این رویه نشان‌دهنده حالت خاصی است که کشور با آن روبه‌روست.

وی با اشاره به اینکه شرایط و فضای ایران و جوامع اسلامی فعلاً به گونه‌ای به سمت و سوی غیرعادی بودن حرکت نموده، این شرایط ایجاب می‌کند تا سیاست‌های متناسب با فضا در دستور کار قرار گیرد، ابراز داشت: سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و برنامه‌های ناظر آن، که برخاسته از شرایط و اقتضائات و ویژگی‌های جامعه ایرانی است، به ما کمک می‌کند وضع موجود نامطلوب و غیرعادی را به سمت وضعیت مطلوب و پایدار حرکت دهیم.

سخنران این نشست با بیان اینکه ایران اسلامی در منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، از توانمندی‌های بی‌شمار اقتصادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: متأسفانه، علی رغم تلاش‌ها هنوز از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌شماری استفاده نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدی به اهمیت سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی در پارامترهای اقتصادی اشاره نمود و ابراز داشت: سرمایه اجتماعی مفهومی نو در نظریه‌های اقتصادی است؛ سرمایه اجتماعی، مهم‌ترین سرمایه اقتصادی هر جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: اعتماد و پشتیبانی همگانی و فراگیری آن در جامعه، از مهم‌ترین مقوم‌های فعالیت اقتصادی هر جامعه موفق است؛ در عین تمام کاستی‌ها و ضعف‌ها، ایران همچنان از سرمایه اجتماعی بالایی در مقایسه با کشورهای دیگر برخوردار است، که باید آن را قدر بدانیم.

حجت‌الاسلام محمدی ضمن اشاره به پیچیدگی‌ها، تغییرات و تحول علوم انسانی، به ویژه علم اقتصاد، خاطرنشان کرد: مشکل ما در نظام اقتصادی، بهره‌گیری از اقتصاد متعارف بین‌المللی و غفلت از ظرفیت‌ها و بایسته‌های سرزمینی و بنیه‌های اندیشه‌ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha