جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانم طباطبایی هارونی برگزیده کشوری جشنواره علامه حلی

حوزه/ برگزیده یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) گفت: اول به خودم می گویم بعد به خواهران طلبه ام؛ اگر می خواهیم طلبه های موفقی در تمام عرصه ها باشیم باید پژوهشگران خوبی هم باشیم و در این زمینه باید از امر ولایت فقیه که می فرمایند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد» اطاعت کنیم.

 خبرگزاری«حوزه» - یزد، حوزه های علمیه خواهران و برادران در چند سال اخیر نسبت به پژوهش رویکردهای جدی و خوبی داشته اند، به طوری که با برگزاری جشنواره های پژوهشی و اضافه کردن پژوهش به واحد های درسی نسبت به تشویق و هدایت طلاب به پژوهشگری و شناخت و حل مسائل و مشکلات جامعه تلاش می کنند.

جشنواره علامه حلی که یازدهمین دوره آن با معرفی برگزیدگان، به میزبانی قم برگزار شد یکی از جشنواره های شاخص در ترویج فرهنگ پژوهشگری به شمار می رود که هر سال بر قوت و محتوای علمی آن افزوده می شود.

حوزه علمیه خواهران استان یزد یکی از استان های پیشتاز در زمینه ارسال آثار به جشنواره علامه حلی به شمار می رود، به طوری که امسال در شرایط کرونایی توانست۲۵۰  اثر به این جشنواره ارسال نماید و یکی از آثار حائز رتبه سوم کشوری شود.

خانم فاطمه سادات طباطبایی هارونی، طلبه سطح دو مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد توانست با ارائه مقاله «آسیب های فضای مجازی بر نوجوانان»، به مرحله کشوری جشنواره علامه حلی راه یابد و رتبه سوم را کسب کند.

او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد از دغدغه های و برنامه های پژوهشی خود در مسیر طلبگی می گوید.

حوزه نیوز: چه شد که در جشنواره علامه حلی شرکت کردید و موضوع مقاله ای که ارائه دادید چه بود؟

طلاب سطح دو در پایان دوره تحصیلات این مقطع باید یک مقاله ارائه دهند و در طول تحصیلات دوره هم مرتب در خصوص پژوهش آموزش می بینند و دروسی در این زمینه دارند که موضوع تحقیق پایانی من که چند ماه به طول انجامید «آسیب های فضای مجازی بر نوجوانان» بود که از اساتید ارجمند که در این زمینه من را یاری کردند سپاسگزاری می کنم. تصمیم گرفتم با ارائه مقاله خود به این جشنواره سهمی در ترویج فرهنگ پژوهشگری داشته باشم و نقاط قوت و ضعف مقاله خودر ا بشناسم.

از آسیب های اجتماعی نوپدید،آسیب فضای مجازی بر نوجوانان است. وابستگی به این فضا موجب اختلال در روابط خانوادگی وشکاف نسل ها و کم رنگ شدن ارزش های می شود.

اتلاف وقت، گوشه گیری از اجتماع و افسردگی موجب ایجاد گسیختگی عاطفی نوجوان می شود. مداومت کاربران فضای مجازی تبعات زیان باری را برای قوای جسمی آنان از جمله اختلالات بینایی وشنوایی به دنبال می آورد.

این مقاله به صورت مفصل دارای دو فصل «آسیب های اخلاقی و اعتقادی فضای مجازی بر نوجوانان» و «آسیب های روانی، جسمی فضای مجازی بر نوجوانان» و با موضوعات متنوع است.

حوزه نیوز: سه مسئله پژوهشی دارای اولویت از منظر شما چیست؟

اول: تمام دروس حوزوی پژوهش محور باشد که طلاب در کنار درسی که می خوانند در پژوهش و تحقیق هم تقویت شوند.

دوم: تمام اساتید حوزه خودشان هم پژوهش و تحقیق داشته باشند تا بتوانند در این زمینه اثرگذارتر عمل کنند.

سوم: ساعات پژوهش بیشتر شود، البته با برنامه های پژوهش قوی و اساتید تحقیق و پژوهش خیلی قوی که در طلاب دغدغه تحقیق و پژوهش ایجاد شود.

حوزه نیوز:به نظر شما چگونه می توان انگیزه طلاب خواهر را برای مشارکت بیشتر در جشنواره هایی همچون علامه حلی افزایش داد؟

اصولا در حوزه ها طلبه ها از اساتید الگوبرداری می کنند. اساتید پژوهشگر موفق بیشتر در جمع طلاب حاضر شوند و با آنها صحبت کنند و همچنین خاطرات زیبایی را که از لحظات پژوهششان داشتند بیان کنند و در این راستا طلاب را نیز تشویق کنند که به نظر من خیلی اثر گذار است و  دوم اینکه سخنان رهبری را در این باره برای طلاب بازگو کنند قطعا در طلاب انگیزه ایجاد می شود.

الان برای بنده هیچ درسی شیرین تر از پژوهش نیست و در دوران تحصیلم هیچ ترمی شیرین تر از ترم آخر که پایان نامه می نوشتم نبود.

حوزه نیوز: ارزیابی شما از جشنواره علامه حلی چیست؟

از این نظر خوب بود و با وجود بیماری کرونا به برگزاری جشنواره اهمیت دادند و برای حضور  برگزیدگان خیلی خوب برنامه ریزی کرده بودند و همه دستورالعمل های بهداشتی رعایت شده بود.

 برای همه استان ها هم با حضور مسئولان امکان پخش زنده وجود داشت.

ولی از این نظر که با برگزیدگان هماهنگی نکرده بودند که در مورد مسائل پژوهشی صحبت کنند یک مقدار سخت بود و بعضی از برگزیدگان واقعا آمادگی نداشتند.

حوزه نیوز: جشنواره علامه حلی در تغییر رویکرد پژوهشی طلاب چه میزان تاثیر گذار بوده است؟

وقتی به اثر پژوهشی طلاب اهمیت داده می شود و پس از ارزیابی اساتید، بهترین ها انتخاب می شوند و از آنها تقدیر هم می شود، مسلماً طلاب هم در این رقابت بیشتر تلاش خود را می کنند تا آنها هم برگزیدگان جشنواره شوند.

حوزه نیوز: طلبه موفق پژوهشی چه ویژگی هایی دارد؟

یک طلبه پژوهشی سعی می کند اوقات فراغت خودش را با مطالعات علمی پر کند و در کنار مطالعاتی که دارد نکته برداری داشته باشد. دوم این که مطالعات خود را در قالب کارهای پژوهشی مانند مقاله کار کند تا اینکه بتواند در اختیار دیگران هم قرار دهد تا دیگران هم بتوانند بهره ببرند.

حوزه نیوز: نقاط قوت و ضعف پژوهش های خواهران طلبه چیست؟

طلابی هستند که با علاقه فراوان به سمت پژوهش می آیند و برای کار پژوهش و تحقیقی که می خواهند ارائه دهند وقت می گذارند و یک کار خیلی خوب ارائه می دهند، ولی متأسفانه در بین طلاب کسانی هم هستند که به پژوهش تمایل ندارند و اگر هم قرار باشد تحقیقی ارائه دهند کپی برداری می کنند که این خود آسیب است.

حوزه نیوز: چه تدبیری باید اندیشید تا نظام آموزشی حوزه تمرکز بیشتری در تربیت پژوهشگر داشته باشد؟

در این مورد هم اگر نظام آموزشی حوزه این همت را نماید که قطعا در هر ترم برای هر کتاب طلبه باید پژوهشی را ارائه دهد البته نه اینکه چندتا مطلب را کپی برداری کند نه برود به طور جد تحقیق و مطالعه کند آن وقت زیر نظر اساتید تحقیقش را بنویسد و ارائه دهد.

 اگر اساتید از طلاب بخواهند پژوهش های میدانی انجام دهند واقعا عالی می شود چون در پژوهش های میدانی هست که انسان قدر کار خود را بیشتر می داند.

 این که برای هر درسی نگویند ۵ نمره یا مثلا ۲ نمره کار تحقیقتان هست؛ حداقل ۱۰ نمره از نمره امتحانات نمره تحقیق و مقاله باشد. این باعث می شود طلبه پژوهشگر تربیت شود.

حوزه نیوز: اگر در جایگاه مسئولان پژوهش بودید چه برنامه های جدید پژوهشی ارائه می کردید؟

بنده اگر در این جایگاه بودم قطعا به طلبه های پژوهشگر و برگزیدگان این جشنواره ها این فرصت را که کلاس های تخصصی پژوهشی برای آنها برگزار می کردم و بعد آنها را به عنوان استاد یا استادیار در حوزه ها و مراکز پژوهشی به کار می گرفتم، چون این طور برنامه ای برای طلاب از هزاران هدیه هم بهتر هست و از مسئولان پژوهش مرکز هم البته این درخواست را دارم، زیرا باعث می شود طلاب بعد از اختتامیه جشنواره ها به حال خود رها نشوند و در این راستا پیشرفت کنند.

دوم اینکه در جشنواره ها از طلاب تحقیقات و پژوهش های میدانی را خواستار بودم و برای پژوهش های میدانی ارزش قابل توجه قائل می شدم که طلاب بجز تحقیقات کتابخانه ای به سمت تحقیقات میدانی هم بروند.

حوزه نیوز: به عنوان برگزیده جشنواره چه صحبتی با خواهران طلبه داری؟

اول به خودم می گویم بعد به خواهران طلبه ام؛ اگر می خواهیم طلبه های موفقی در تمام عرصه ها باشیم باید پژوهشگران خوبی هم باشیم. در این زمینه باید از امر ولایت فقیه که می فرمایند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد. توجه قرار گیرد» اطاعت کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha