جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
«کنگره بیانیه گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» - کراپ‌شده

حوزه/ نشست علمی «بنیان‌های تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم» به همت معاونت پژوهش و تولید دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام  علوی مهر در نشست علمی «بنیان‌های تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم»، یکی از مباحث بسیار مهم در بیانیه گام دوم را مباحث تمدنی عنوان کرد و اظهار داشت: تمدن، از مهم ترین مقوله ها و فرهنگ شهری و شهرنشینی است و برای همه جوامع اهمیت دارد.

وی این موضوع را از بحث های کاربردی و قابل پیگیری دانست و بیان کرد: تمدن به پیشرفت انسان و گذر از وضعیت موجود گفته می شود. واژه تمدن در قرآن کریم به کار نرفته، بلکه در قرآن، به اصول و بنیان های تمدن و ویژگی های تمدن نوین اسلامی اشاره شده و در برخی آیات به مباحثی از قبیل شاخصه ها و امثال آن و اصل تمدن اشاراتی گشته است.

سخنران این نشست به فرارسیدن ایام تمدن ساز اربعین اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اربعین مقدمه ای برای تمدن اسلامی است و یکی از مهم ترین مؤلفه ها، که اخلاق و معنویت باشد، در راه‌پیمایی اربعین نمود فراوان دارد.

وی افزود: همه ویژگی هایی که مردم عاشق امام حسین(ع) از آن برخوردارند و رفتارهایی که در پذیرایی از زوار امام حسین(ع) از خود نشان می‌ دهند، بر پایه اخلاق و معنویت است که از بنیان‌های تمدن نوین اسلامی به شمار می رود.

حجت‌الاسلام علوی مهر، در ادامه، درباره نظر ویل دورانت، نویسنده کتاب تاریخ تمدن، سخن گفت و ابراز کرد: وی چهار مؤلفه را در ایجاد تمدن مؤثر می داند: وی مهم‌ترین بنیان های تمدن را اقتصاد، سیاست، اخلاق و علم می داند.

وی ادامه داد: تمدن زمانی ظهور می یابد که امنیت برقرار شود، آشوب‌ها فروکش کند، ترس جانی وجود نداشته و شرایط تولید علم و معرفت و زمینه برای پیشرفت فراهم شده باشد.

سخنران این نشست، با بیان اینکه ارائه تعریف از تمدن اسلامی مشکل است، تصریح کرد: نظر به نیازهای امروزی، براساس واقعیت‌ها، می توانیم بنیان هایی برای تمدن اسلامی تبیین کنیم. تمدن اسلامی چیزی جز فعلیت یافتن همه امکانات نهفته در نصوص دینی ما نیست. وقتی بتوانیم به همه آرمان های دینی فعلیت ببخشیم، تمدن اسلامی پدید می آید.

وی با اشاره به تمدن سازی اسلام، «تمدن» را در قرآن کریم مورد توجه قرار داد و بیان کرد: واژه «هزاره» در قرآن نیامده است و واژه های ملت، امت و... در قرآن دیده می شود.

حجت‌الاسلام علوی مهر، در ادامه، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، تمدن آفرینی را مورد توجه قرار داد و گفت: تقوا، معیار برتری انسان هاست. تقوا یعنی رعایت قوانین دینی و عقلی.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به دیدگاه های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تبیین کرد: معظم له برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به هفت مؤلفه اشاره دارند: ۱. علم و پژوهش؛ ۲. اخلاق و معنویت؛ ۳. اقتصاد؛ ۴. عدالت و مبارزه با فساد؛ ۵. استقلال و آزادی؛ ۶. عزت ملی در حوزه روابط خارجی و مرزبندی با دشمن؛ ۷. سبک زندگی.

حجت‌الاسلام  علوی مهر با بیان اینکه ویل دورانت در چهار مؤلفه با رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) نظر مشترکی دارد، تصریح نمود: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در کنار اخلاق، معنویت را مطرح می کنند.

وی، در ادامه، با تأکید بر اینکه هر ملت متمدن مسلمان نباید زیر بار افکار و اندیشه های غیرمسلمانان برود، اظهار داشت: علم آن قدر قدرت دارد که می تواند بر سیاست و اقتصاد تأثیرگذار باشد و انسان ها به استعمار خود دربیاورد. کشورهای اسلامی عقب ماندگی هایی در زمینه علم و فناوری داشته اند و این نقیصه گریبان گیر جامعه اسلامی شد و به همین دلیل، عقب ماندگی هایی را تجربه کرده ایم.

وی با بیان اینکه در قرآن، علم، یکی از مهم ترین و بنیانی ترین مباحث است، تصریح کرد: نخستین پیام خدا در قالب وحی، سخن از دانش است.

حجت‌الاسلام  علوی مهر بیان کرد که باید علم آسمانی داشته باشیم و این علم با تقوا همراه باشد و ادامه داد: خدا ابزارهای علم و معرفت را در اختیار انسان قرار داده است تا با استفاده از آن بتواند فکر، ذهن و اندیشه خود را پربار کند و به اکتشافات و اختراعات دست یابد.

وی، در ادامه، با اشاره به تأکیدات فراوان اسلام در زمینه ارزش دانش اندوزی، خاطرنشان ساخت: علمی که اسلام به آن دعوت می کند، فراتر از چیزی است که غرب مطرح می‌ نماید. آنچه غرب می‌گوید، نفی کننده معارف غیرحسی است. اسلام نگاه الهیاتی نیز به علوم دارد و علم در تمدن غرب، ابزاری برای قدرت دنیوی برشمرده می شود.

سخنران نشست، در ادامه، افزود: علم در اسلام، ضمن اینکه پیشرفت جامعه را به ودیعه می گذارد، جلو چپاول، غارت، سودجویی و اهداف استعمارگری را هم می گیرد و آنها را نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه بنابر بیانیه گام دوم، ایران در پیش از انقلاب، در تولید علم هیچ جایگاهی نداشت، ابراز نمود: بهترین راه شناخت هر تمدن، بررسی میزان پایبندی آن به موازین اخلاقی است.

حجت‌الاسلام  علوی مهر افزود: برای اینکه اخلاق در جامعه ایجاد شود، در جوامع نباید از فشار برای ایجاد عادات اخلاقی استفاده شود. همچنین جوشش موازین اخلاقی در مسئولان ضرورت دارد. ترویج معنویت و اخلاق و برخورد با مراکز غیراخلاقی نیز از ملزومات است.

سخنران این نشست با بیان اینکه قرآن نیز اخلاق را به شکل های متفاوتی مانند تزکیه مطرح می‌نماید، اذعان داشت: از نظر قرآن، تزکیه، راه سعادت و رهایی بشر است.

وی، در ادامه، گفت: از نظر غرب، پایبندی به دین و معنویت شرط نیست. در غرب، هر گونه تقید و تعهد دینی از بین رفته است.

از نظر آنها، مؤلفه اقتصاد، از اصلی ترین بنیان های تمدنی است و برخی از اندیشمندان غرب، اقتصاد را جزو نخستین بنیان های تمدنی مطرح می کنند.

حجت‌الاسلام  علوی مهر با اشاره به اهمیت اقتصاد در قرآن، از تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر این مسئله در بیانیه گام دوم نیز سخن به میان آورد و بیان کرد: انسان نباید دنیا را به طور کلی فراموش کند. استفاده از دنیا مطلوب است، ولی دنیا هدف نیست و کسب ثروت باید از راه درست باشد. در بیانیه گام دوم نیز بر برپایی عدالت و مبارزه با فساد تأکید شده است.

وی، در ادامه، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر استقلال در بیانیه مزبور، تصریح کرد: استقلال با صبر به دست می آید.

حجت‌الاسلام  علوی مهر تصریح نمود: دشمن مشغول فعالیت است و استقلال جوامع اسلامی را هدف قرار گرفته است و نباید مسلمانان زیر بار آن بروند. ترویج سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی وجود دارد، ولی مسلمانان باید از آن بپرهیزند، زیرا ترویج سبک زندگی غربی، زیان‌های جبران ناپذیر دینی و اخلاقی به بار می‌ آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha