جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ عزاداری امام حسین علیه السلام اگر توام با معرفت و بصیرت باشد دل‌ها را صیقل می‌دهد و آماده پذیرش معارف دینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌غربی، وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی برگزار شد، با بیان این‌که عدد اربعین در دین ما یک جایگاه خاص و ویژه ای دارد و نشانگر کمال و پختگی محسوب می‌شود، اظهار داشت: در سوره اعراف درباره حضرت موسی علیه السلام و رفتن به کوه طور ایشان چنین بیان شده است؛ وَ واعَدْنا مُوسی‌ ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً.

وی ادامه داد: در مورد پیامبر اسلام هم ایشان در سن ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شدند و در روایات هم به اربعین به عنوان خودسازی و خالص کردن اعمال برای باز شدن دریچه‌های معرفتی اشاره شده است. در عزاداری امام حسین هم اربعین نشان‌گر کامل شدن عزاداری، تکلیف و تکمیل ارادت و توجه به خدای متعال است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی در پاسخ به این سؤال که چرا در میان اهل بیت(ع) برای امام حسین علیه السلام اربعین گرفته می‌شود؟، گفت: موقعیتی که امام حسین علیه السلام در آن قرار گرفته بودند یک موقعیت خاص بود که حضرت با شهادت مظلومانه خود توانستند اسلام را دوباره احیا کنند و خون مظلومانه‌اش دین را از خطر تحریف نجات داد. به همین منظور برای امام حسین علیه السلام ۴۰ روز عزاداری می‌کنیم و برای زنده نگه داشتن یاد و نام حضرت که کشتی نجات است، این توصیه از طرف اهل بیت علیه السلام وارد شده است. به قول آیت الله شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه همه ائمه(ع) کشتی نجات هستند، اما کشتی نجات سیدالشهدا (ع) سریع تر حرکت می‌کند.

 محمدلو افزود: عزاداری امام حسین علیه السلام اگر توام با معرفت و بصیرت باشد دل‌ها را صیقل می‌دهد و آماده پذیرش معارف دینی می‌کند؛ در روایتی از امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن شمرده شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی بیان داشت: حضرت زینب کبری بعد از عاشورا با مدیریت بی نظیر خود، لرزه به پیکره کفر انداختند و در دوران اسارت در کوفه و شام با سخنرانی‌ها و روشنگری‌های خود بنیان ستمگران را نابود کردند و بعد از تکمیل مأموریت خود وارد کربلا شد و تبلیغات دشمن را خنثی کرد و به تعییر رهبر انقلاب شروع جاذبه مغناطیس حسینی از اربعین بود.

وی اظهار کرد: امسال که توفیق پیاده روی اربعین به خاطر کرونا از ایرانی‌ها سلب شده است، می‌توان با قرائت زیارت اربعین، حضور در مزار شهدا، تبیین و تبلیغ اربعین در فضای مجازی، بیان خاطرات اربعینی، تهیه کمک‌های مؤمنانه و ... ثواب زیارت اربعین را به دست آورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha