جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب سِفر خروج

حوزه/ برنامه یه روز تازه شبکه پنج سیما در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی و مطالعه و همچنین آشنایی بیشتر با ابعاد مختلف واقعه عاشورا امروز از کتاب "سِفر خروج" رونمایی و آن را به بینندگان صبحگاهی شبکه پنج معرفی کرد.

  به گزارش خبرگزاری حوزه، عوامل تولید برنامه یه روز تازه طبق وعده‌ای که با بینندگان خود گذاشته بودند از ۸ مهرماه هر روز کتابی را با موضوع واقعه عاشورا و اربعین به بینندگان معرفی کردند و امروز برای نهمین روز به سراغ کتاب "سِفر خروج" نمایشنامه‌ای مصری به قلم عبدالرحمن الشرقاوی رفتند که بوسیله غلامرضا امامی ترجمه و توسط انتشارات امیرکبیر وارد بازار نشر شده است.
در برنامه امروز محمد امین زینلی پژوهشگر و کارشناس حوزه کتاب حاضر و توضیحاتی را درباره کتاب و دلیل نامگذاری کتاب و اینکه این کتاب متعلق به ۶۰ سال پیش است و اینکه چطور به ایران و به دست مترجم کتاب رسید ارائه داد و گفت که این کتاب پاییز سال گذشته چاپ و ظرف مدت کوتاهی به چاپ‌های بعدی رسید.

الشرقاوی در این نمایشنامه، هر حرکت و سکونی را به دقت در جای خود قرار داده و در لباس نظم‌دهنده‌ای خلاق ظاهر شده است. این نمایشنامه در کنار بیان مصیبت‌هایی که در جریان حادثه عاشورا بر خاندان اهل‌بیت(ع) رفت، به سمت ایجاد این تفکر در ذهن مخاطب خود پیش می‌رود که آنچه بر خاندان نبوت در جریان ماجرای عاشورا و عمل قوم ستمکار در این ماجرا فراتر از هر بلا و مصیبتی است که در طول تاریخ بر خاندان نبوت و اهل‌بیت رفته است. الشرقاوی از ادیبان صاحب‌نام مصر است. وی در جریان نگارش فیلمنامه اثر سینمایی «الرساله» با توفیق الحکیم و عبدالرحیم جوده السحار همکاری داشته است و خالق کتاب‌هایی چون «محمد پیامبر آزادی» و «علی پیشوای پرهیزکاران» به شمار می‌رود.

غلامرضا امامی در سفری به مصر این‌کتاب را دیده و با توصیه محمدرضا حکیمی آن را به فارسی ترجمه کرده است. او در مقدمه‌ای که تیرماه سال ۹۸ برای این‌کتاب نوشته، می‌گوید «با خواندن این‌نمایشنامه پرهیجان حماسه حسینی رویاروی دل و دیده جان می‌گیرد. نبرد دایمی حق و باطل ترسیم می‌شود و این بانگ بلند از فراز تاریخ به گوش می‌رسد که بر زِبَر این زمین سبز و زیر این آسمان آبی: هر زمینی کربلاست و هر روزی عاشورا...»

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha