شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ضریح قدیمی حرم حضرت معصومه

حوزه/ مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) گفت: رویکرد اصلی ما در مرکز اسناد رویکرد پژوهش محور است و ما حتی اسناد دیداری و شنیداری را در قالب تاریخ شفاهی گردآوری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی فتح الله زاده در گفت‌وگویی اظهار کرد: اسناد مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در موضوعات مختلف فرهنگی، علمی، املاک و ساختمان، حقوقی و … فهرست‌نویسی و تنظیم می‌شوند.

وی افزود: برخی از اسناد پژوهش‌محور هستند، یعنی قابلیت ارائه به مراکز علمی و پژوهشی را دارند. که این سطح عالی‌ترین سطح استفاده و برداشت از این اسناد است و برخی از اسناد هم پژوهش محور نیستند مانند اسناد زمین، متراژ ساختمان، نوع مصالح و تعداد نیروی شاغل در حرم و… که نیاز به کار پژوهشی زیادی ندارد و صرف بیان آمار کفایت می‌کند.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه اسناد مربوط به زمین و متراژ، نقشه، نام معمار، هدف از ساخت، عمر ساختمان و موارد این چنینی تعداد بالایی دارد، گفت: برخی از اسناد به مرور زمان حکم سند پیدا می‌کنند و از این قبیل اسناد فراوان است و می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به انواع مختلف اسناد در آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، گفت: اسناد نوشتاری، دیداری و شنیداری هستند؛ تجربه بزرگان و خادمان قدیمی را شامل می شوند که در قالب تاریخ شفاهی به صورت مصاحبه گردآوری می‌شود؛ این کار سازوکار خاص خود را دارد،‌ چون صرف ادعای فرد کفایت نمی‌کند و سندیت ندارد،‌ بلکه باید به تواتر برسد و مؤیدات محکمی در کنار آن باشد که دلالت سندی و محتوایی داشته باشد بنابراین پس از طی این مراحل، این‌ها مکتوب می‌شود، سپس به تصویب شورای عالی اسناد می‌رسد، و مراحل بعدی را طی می‌کند.

حجت الاسلام  فتح‌الله زاده ادامه داد: اسناد نوشتاری هم مشخص است، به طور مثال آستان  یک مبلغی را جابه‌جا کرده، حقوقی را داده، خدماتی را داده یا تفاهم‌نامه‌ای داشته، این‌ها از همان زمان که نوشته می‌شود و به شکل مکتوب سند می‌شود و بعدها قابل مراجعه و قابل ارجاع است.

وی عنوان کرد: مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها از لحاظ ساختاری در سطح یک اداره در مدیریت است، اگرچه شاید شبیه یا هم عرض بایگانی باشد ولی تفاوت آن با بایگانی ادارات این است که مرکز اسناد، صرف نگهداری اسناد نیست بلکه کار فراتری روی اسناد انجام می‌دهد و گردآوری، ثبت،‌ پژوهش و نتیجه گیری‌های لازم از اسناد انجام می شود.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) گفت: همان طور که گفته‌اند که گذشتگان چراغ راه آینده هستند، مرکز اسناد در حقیقت تجربیات مکتوب، شنیداری و دیداری، گذشته را احصا و آینده را روشن می‌کند و بهره‌برداری‌های کاربردی دارد.

وی با اشاره به اسناد قدیمی که در این مرکز وجود دارد، گفت: بنابر تعریف سند، هر شیئی که ما را به یک تاریخ و یک واقعه برساند سند است بنابراین از سال ۶۰۲ قمری، قدیمی‌ترین کاشی تاریخ‌دار ایران که روی قبر حضرت معصومه سلام الله بوده از قدیمی‌ترین اسناد این مرکز است و خود این نشانه و سندی بر این است که این مرقد قدیمی است و شبهاتی که در مورد ساختگی بودن این مرقد مطرح می‌کنند را رد می‌کند.

حجت الاسلام فتح‌الله زاده افزود: قدیمی‌ترین اسناد مالی ممکن است مربوط به قرن اخیر باشد، اما اسناد موقوفات به چندصد سال قبل برمی‌گردد و از پنج یا شش قرن پیش ما وقف‌نامه داریم و اسناد آن موجود است و دارد استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha