جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در شرایط فعلی به علت نوسانات شدید قیمت ارز، متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته به طوری که در این ماه ها، جمعیت بیشتری از مردم کشور ما بر اساس آمارها و معیارهای اقتصادی به زیر خط فقر رفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که افزایش بی سابقه نرخ ارز در هفته های اخیر زمینه ساز افزایش قیمت بسیاری از کالاها بوده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که درآمد ارزی کشور در شرایط فعلی به خاطر تحریم، کاهش یافته و از آن جا که به لحاظ اقتصادی برخی کالاها همچون قطعات رایانه به طور مستقیم وابسته به نرخ ارز است، لذا بالا رفتن قیمت دلار یا یورو در قیمت نهایی این اجناس بسیار مؤثر است و از آن سو، تأثیر ارز بر برخی کالاها و اجناس نیز به شکل غیرمستقیم مشهود می باشد.

وی افزود: البته قیمت کالا و خدمات در کشورمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد اما بی شک یکی از دلایل مهمش، تغییر و نوسان قیمت ارز است. اگر قیمت ارز را واقعی قرار دهیم می بایست درآمد ارزی زیاد شود و در شرایط فعلی با توجه به تحریم و مسایلی از قبیل کرونا، درآمد ارزی کشور آن چنان نیست، ضمن آن که نفت هم فروش چندانی ندارد.

این اقتصاددان حوزوی همچنین گفت: در چنین اوضاع و احوالی، تنها راهی که باقی می ماند تا درآمد ارزی کشور بیشتر شود، اهتمام در زمینه صادرات غیرنفتی است و لذا دولت به خصوص وزارت صمت باید زمینه افزایش صادرات غیرنفتی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که محصولات کشاورزی برای صادرات محدود است چرا که کشور ما با توجه به جمعیت هشتاد میلیونی نیاز مبرمی به محصولات کشاورزی دارد و حال آن که ما در صنعت محدودیتی نداریم و اگر زمینه رونق تولید صنایع غیرنفتی فراهم شود، این مساله می تواند به رشد صادرات و افزایش درآمد ارزی کشور کمک کند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی ادامه داد: وقتی قیمت ارز تثبیت شود، قیمت کالا نیز تثبیت می ماند و در این صورت، تولید کننده بهتر می تواند دست به برنامه ریزی برای تولید بزند، ضمن آن که به این وسیله مصرف کننده نیز منتقع می شود چرا که حداقل قدرت خریدش کمتر نمی شود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی به علت نوسانات شدید قیمت ارز، متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته به طوری که در این ماه ها، جمعیت بیشتری از مردم کشور ما بر اساس آمارها و معیارهای اقتصادی به زیر خط فقر رفته اند.

وی گفت: حتی کسانی که در مرز خط فقر قرار دارند نیز در طول بیش از دو سال اخیر به جهت فشار اقتصادی، مشکلات معیشتی شان هم بیشتر شده و این مساله می طلبد که هم مجلس و هم دولت فکری جدی برای این قضیه بکنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از راه های مقابله با تورم و گرانی و افزایش فشار معیشتی برای مردم، اهتمام دولت در زمینه رونق و جهش تولید و به خصوص زمینه سازی برای رشد صادرات غیرنفتی است.

وی یادآور شد: اگر این مساله محقق شد، طبعاً وابستگی به درآمد نفتی هم کمتر می شود و در این صورت می توانیم از اقتصاد تک پایه خارج شده و به تدریج به سمت اقتصاد مولد حرکت کنیم که بی شک ثمره مبارک آن، توسعه و رشد صادرات محصولات غیرنفتی است.

این اقتصاددان حوزوی همچنین گفت: البته مسلم است که وزارت صمت به تنهایی نمی تواند این هدف را محقق کند بلکه لازم است همه نهادها و وزارتخانه های اقتصادی دولت در کنار دیگر نهادها و ارگان ها دست به دست هم داده و باعث رونق تولید ملی شوند، چرا که اگر بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به معنای واقعی کلمه محقق شود، بسیاری از مشکلات و گرفتاری های اقتصادی نیز مرتفع خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: در این راستا همچنین از وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی خارجی نیز انتظار می رود که با بازاریابی مناسب زمینه افزایش صادرات غیرنفتی را فراهم کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha