پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ نبی مکرم اسلام(ص) به همه ابعاد احکام اسلامی به صورت منظومه ای در هم تنیده توجه داشتند، زیرا احکام اسلام رابطه منسجمی با یگدیگر دارند و در صورت ضعف در یکی، دیگر ابعاد دچار چالش خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبدالمحمدی، مدیر گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) در نشست علمی «تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی؛ عوامل و اسباب»، با بیان اینکه علی رغم بررسی اندیشمندان، جذابیت و شایستگی بررسی این موضوع همچنان حفظ شده است، خاطرنشان کرد: جنگ و خشونت، نقشی در گسترش اسلام نداشته است و نبی مکرم اسلام(ص) جامعه منحط را در کمتر از ۲۳ سال متحول نموده، جامعه ای متحد و منسجم تشکیل دادند.

وی به اهمیت بررسی شیوه های نبی مکرم اسلام(ص) و راهکارها و راهبردهای حضرت(ص) در ایجاد تحول اشاره نمود و تصریح کرد: حقانیت اسلام و منطبق بودن تعالیم با فطرت و سرشت اسلام و نصرت الهی، سهم برجسته ای در این عرصه دارد و قصد داریم با رویکرد جامعه شناختی، شیوه رسول‌الله(ص) را در حرکت جامعه جاهلی به سمت جامعه ایمانی بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبدالمحمدی با بیان اینکه انقلاب نبوی(ص)، همه جانبه بود که همه بنیان‌های جامعه را متحول نمود، یادآور شد: حضرت(ص) کار خود را از تحول فرهنگی آغاز نمودند و باورها و ارزش های اخلاقی، از مهم ترین ارکان فرهنگ به شمار می رود؛ عینیت بخشی به نظریه های دینی، عنصری مهم در پایداری باورها و ارزش های اخلاق اسلامی بود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اعظم(ص) به همه ابعاد اسلام توجه داشتند، اظهار داشت: توجه به بخشی از ابعاد و غفلت از بخش های دیگر، هیچ گاه جامعه را متحول نمی کند.

مدیر گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) آغاز تحول در جامعه را از بستر فرهنگ دانست و یادآور شد: جایگاه فرهنگ در اجتماع، همچون جایگاه مغز در بدن انسان است؛ به نوعی باید گفت فرهنگ، هویت دهنده ملت است و بزرگ ترین تحولات اجتماعی از بستر آن شکل می گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبدالمحمدی تحول در باورها و ارزش های اخلاقی را بسیار مهم دانست و اذعان داشت: اگر باورهای فردی اصلاح شود، رفتارهای او متحول خواهد شد؛ از این رو، نبی مکرم اسلام(ص) در سال های نخستین، بر باورهای جامعه تمرکز نمودند و بارها کلمه «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» را ندا می دادند.

وی با تأکید بر اینکه اگر باورهای جامعه اصلاح شود، رفتارها اصلاح خواهد شد و اعتقادات، پشتوانه اخلاق و رفتارهای اجتماعی است، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم(ص) از فرهنگ جامعه و مهم ترین رکن آن یعنی باور آغاز نمودند و در سیزده سال نخست، بر افزایش باورمندی جامعه اسلامی توجه داشتند.

مدیر گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) عینیت بخشی به نظریه‌های قرآنی اصلاح جامعه بشری و نشان دادن زیبایی های آن به جامعه را جزو ویژگی های بارز سیره نبوی(ص) دانست و ابراز داشت: پیامبر اعظم(ص) هویت های فردی را کنار گذاشته، هویت جدید انسانی و دینی را بازتعریف نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبدالمحمدی، در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از مؤلفه های فرهنگ اجتماعی در سیره نبوی(ص) اشاره نمود و یادآور شد: نبی مکرم اسلام(ص) به همه ابعاد احکام اسلامی به صورت منظومه ای در هم تنیده توجه داشتند، زیرا احکام اسلام رابطه منسجمی با یکدیگر دارند و در صورت ضعف در یکی، دیگر ابعاد دچار چالش خواهد شد.

وی، در ادامه، به ربا و تأثیرات شوم آن بر جامعه اسلامی به عنوان نمونه ای از نگاه بخشی به آموزه‌های اسلامی در جامعه ایمانی اشاره نمود و ابراز داشت: پذیرش ربا در جامعه ایمانی، دیگر ابعاد جامعه را با چالش های جدی روبه رو خواهد ساخت. اگر بخواهیم جامعه ای الهی شود، باید روی باورها و ارزش ها بیشتر کار نموده، نظریه های قرآنی را در عینیت جامعه محقق سازیم. همچنین الگوهای موفق را به جامعه ایمانی معرفی نماییم و به همه ابعاد فرهنگ اسلامی توجه داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha