سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
پیامبر گرامی اسلام

حوزه/ رسول اعظم را به عنوان رحمة للعالمین مبعوث کرد تا همه از لطف و رحمت ایشان برای سعادت دنیوی و اخروی بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه مدینه، رسول رحمت را از دست داده است و مکه توحید، محور وحدت را. اینک، خدای سبحان، رسول عزّت آفرین را به جوار خویش برده و امت در سوگ آن پدر، یتیم شده است. آری، رابطه وحی، میان آسمان و زمین، و خدا و بشر قطع شده، ولی حضرت رسول صلی الله علیه و آله همیشه زنده است؛ در اذانی که مؤذّن فریاد برمی آورد و در تشهدی که نمازگزار می خواند. رسولی که رحمة للعالمین است.

معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، بر اساس آیه ۱۰۷ سوره انبیا « وَ ما اَرسَلناکَ الا رحمة للعالمین، ما تو(پیامبر) را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم » گفت: مهربانی و لطف پیامبر اسلام برای همه هستی و مخلوقات است. رب العالمین، رسول اعظم را به عنوان رحمه للعالمین مبعوث کرد تا همه از لطف و رحمت ایشان برای سعادت دنیوی و اخروی بهره مند شوند.
 معصومه ظهیری دهه آخر صفر را دهه حزن جهان اسلام نامید و افزود:  روز رحلت پیامبر اکرم روز عزای عمومی برای همه جهانیان است چرا که پیامبر خاتم النبی برای هدایت بشریت و کتاب قانون قرآن راهنماست.
این مقام حوزوی با تاکید بر اینکه حضرت محمد(ص) بهترین اسوه و الگو برای همه زنان و مردان عالم است گفت: پیامبر به عنوان خلق العظیم معرفی شده است که الگو بودن در جمیع ابعاد است.یک الگوی تمام عیار که برای وضعیت امروز جامعه باید به همه جهانیان معرفی و ابعاد مختلف سیره ایشان تبیین شود.
ظهیری با اشاره به جهان شمولی حضرت محمد(ص) گفت: قرآن کلامی آسمانی از منبع لایزال وحی است که بر پیامبر نازل شده و این کتاب برای عصر و یا نسل خاصی نیست و در همه دوره ها بهره وری بشر است.
وی تاکید کرد: پیام پیامبر اسلام تنها در بعد فردی نیست بلکه آیینی اجتماعی است که به اصلاح فرد و در نهایت جامعه که در آن زندگی می کند منتهی می شود به گونه ای که جامعه را از بدی ها می زداید و خوبی ها را نشر می دهد.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه پیامبر دین اسلام را بر مردم تکمیل کرد گفت: بر اساس آیه سوم سوره مائده « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً: امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم. .» رسول خدا(ص) با معرفی و اعلام ولایت و خلافت امام علی(ع) دین را کامل کرد.
وی اضافه کرد: آیین و دین پیامبر تاریخی و در یک برهه زمانی نبود بلکه استمرار پیدا کرد و دشمنان اسلام مایوس شدند حتی در این زمینه قرآن مردم را منع می کند که بعد از رحلت پیامبر دچار جاهلیت و خرافه شود و تاکید می کند که حق دچار شدن به خرافه و جاهلیت ندارید و باید پیرو امام باشید.
این مسئول بیان داشت: دین پیامبر اسلام از اولین وصی تا آخرین وصی که حضرت صاحب الزمان(عج) است ادامه دارد از این رو کسانی که پیام پیامبر را درک کردند باید زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کنند و زمینه ساز ظهور مهدی موعود(عج) باشند.
وی با اشاره به اینکه حضرت محمد(ص) پیام مهربانی و صلح را به جهانیان هدیه کرد گفت: پیام ایشان وحدت و مهربانی است که منجر به تسخیر قلوب، دعوت به آرامش، اصلاحات اجتماعی و دوری از تفرقه و دشمنی ها شد.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: از این رو محبان پیامبر و منتظران مهدی(ع) باید پیام وحدت را در جهان طنین انداز کنند و با دشمن شناسی و قانع کردن عقل ها،  اصل وحدت را پیش بگیرند چرا که رمز موفقیت و فراگیری پیامبر اسلام تصرف قلب ها بود.جهان امروز پیش از گذشته تشنه پیام های رسول مهربانی(ص) و وحدت و همدلی است.

رسالت پیامبر رحمت برای همه جهانیان است
انسیه یوسفیان رسالت جهانی پیامبر اسلام برای همه مردم در همه زمان ها و مکان دانست و گفت: این رحمت پیامبر برای همه جهانیان است.خداوند در  سوره توبه، آیه ۱۲۸ می فرماید: رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت و ناگوار است، و بر هدایت شما اصرار دارد، و اصرار دارد بر هدایت مؤمنان و او بسیار با محبت و مهربان است. همچنین در آیه ۱۰۷ سوره انبیا می فرماید: وَمااَرْسَلْناک اِلارَحْمَه للِعالَمِین: ما تو را جز رحمت برای همه مردم نفرستادیم و اینگونه پیغمبر خاتم را به عنوان «رحمةٌ للعالمین» معرفی کرده است.
این استاد با اشاره به اینکه باید خلق و خوی پیامبر اسلام برای مردم تبیین شود گفت: بهترین وسیله جذب مسلمانان توسط رسول خدا(ص) حسن خلق ایشان بود که خداوند در قرآن به این صفت پیامبر با آیه إِنَّکَ  لَعَلی‌خُلُقٍ عَظِیمٍ پرداخته است.
وی افزود: خداوند در قرآن ۲ پیامبر را به عنوان الگو برای مردم معرفی کرده است که یکی پیامبر و دیگری حضرت ابراهیم(ع)است که پیامبر در آیه ۲۱ سوره احزاب معرفی شده است.
یوسفیان تاکید کرد: قطعا شخصیت پیامبر از هر جهت کامل و جامع بود از این رو کسانی که اعتقاد به مبدا و معاد دارند باید از هر جهت از این الگوی کامل بهره مند شوند.
وی با اشاره به آیات مختلف سوره احزاب گفت: خداوند در این سوره به ویژگی های منافقان و در مقابل به خصوصیات مومنان می پردازد و در این سوره به شخصیت پیامبر به عنوان الگو نگاه می کند.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: وقتی هجمه کامل دشمنان را دیدند وعده خداوند است که جز بر ایمان و صبر آنها نمی افزاید چیزی که خداوند در این سوره می خواهد تسلیم شدن در مقابل رهبری است.
وی به خطبه ۹۷ نهج البلاغه از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: در این خطبه تاکید می شود که اهل بیت پیامبر الگو هستند و باید ملازم جهت آنها حرکت و از آنها پیروی کرد تا از این طریق هیچگاه از هدایت خارج نشد. خداوند در پیروی از رهبری تسلیم کامل را می خواهد نه تندروی و نه کند روی که هر کدام مشکلاتی را به وجود می آورد. از این رو باید از پیامبر و اهل بیت او تا صاحب امر(عج) پیروی کنیم و زمینه ظهور ایشان را فراهم کنیم.

زیارت پیامبر از دور

افتخار یوسفی استاد جامعه الزهرا(س) هم با تاکید بر اینکه زیارت حضرت رسول خدا(ص) دارای مضامین و مفاهیم بسیاری است که باید با دقت برای مردم نشر پیدا کند تا از این طریق توفیق زیارت از راه دور را داشته باشند گفت: حرم مطهر پیامبر اکرم در مدینه منوره است و اکنون از توفیق تشرف محروم شده ایم با خواندن این زیارت نامه از ایشان بخواهیم تا شفیع ما در روز قیامت باشند.
وی ادامه داد: در بخشی از این زیارت نامه آمده است:" اگر هنگامی که امت بر نفس خود ظلم و ستم کنند پیش تو آیند و از خدا طلب عفو و بخشش کرده و از رسول درخواست طلب مغفرت کنند البته خدا را آمرزنده و مهربان خواهند یافت."
این استاد حوزوی افزود: در قرآن نیز به این موضوع تاکید شده است که اگر بندگان گناه و سپس توبه کنند و همچنین پیامبر برای آنها استغفار کند شامل رحمت خداوند می شوند این اوج رحمت و رئوفت پیامبر اسلام را نشان می دهد.
 وی با تاکید بر اینکه محبت اهل بیت(ع) کلید سعادت مسلمانان است گفت: باید در مسیر حق حرکت کنیم و مایه زینت اهل بیت باشیم نه اینکه با اعمال و رفتارمان آنها را از خود برنجانیم. وجود نازنین پیامبر اکرم «رحمةٌ للعالمین» است و اختصاص تنها به مسلمانان ندارد بلکه برای همه هستی و جهانیان رحمت است.
وی با اشاره به اینکه خداوند رسولی از خود مردم برای آنها فرستاد گفت: در  سوره توبه، آیه ۱۲۸ آمده است: رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت و ناگوار است، و بر هدایت شما اصرار دارد، و اصرار دارد بر هدایت مؤمنان و او بسیار با محبت و مهربان است.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: پیامبر مظهر رحمت و رافت است که تمام دغدغه اش برای هدایت بندگان بود و در این باره فرموده است: آنچنان آزار دیدم که پیامبران دیگری اینگونه آزار ندیدند. آنقدر دشمنان و منافقان و حتی از صحابه پیامبر را آزار می دادند که در تاریخ به ثبت رسیده است و حتی تنها یادگارش دخت یگانه رسول را به شهادت رساندند.
وی به رسالت و هدایت حضرت محمد(ص) پرداخت و گفت: پیامبر حریص بر هدایت امت و نگران آنها بود به گونه ای که این رافت و مهربانی به دخترش حضرت فاطمه الزهرا(س) منتقل شد و ایشان در روز قیامت شفاعت شیعیان را می کنند.
این استاد حوزه تاکید کرد: پیامبر از خداوند در خصوص حسابرسی روز قیامت بندگان درخواست می کرد که امت من در کنار سایر امت ها سرشکسته نشود این در حالی است که ما نسبت به این پیامبر معرفت کم و شناخت مختصری داریم.
وی بیان داشت: هدایت و رسالت پیامبر تنها اختصاص به شیعیان و زمان و مکان خاصی نبود بلکه همه مردم تا روز قیامت می توانند در مسیر هدایت و سعادت ایشان قرار بگیرند و با پیروی از سیره امامان معصوم در مسیر حق قرار بگیرند.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه خلق عظیم یکی از مهمترین ویژگی های رسول خدا(ص) است گفت: خداوند در قرآن به پیامبر صفت إِنَّکَ  لَعَلی‌خُلُقٍ عَظِیمٍ را داده است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین رسول خدا فرمودند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کوثر IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 1
    ماجواب سوالمون راخواستیم
  • محدثه رنجبر IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    خیلی خوب