چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سیره نبوی

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: از ثمرات الگوگیری از سیره نبوی، مبارزه با تحریم، مصرف گرایی و خریدهای غیرضروری است.

فاطمه حامدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه همزمان با رحلت جانسوز حضرت محمد(ص) اظهار داشت: ساده زیستی سبک زندگی پیامبر اسلام بود که با ساده ترین وسایل، زندگی اش را می گذراند و با آن مقام شخصیتی و الهی به دنبال تجمل گرایی نبود و بی تکلف روزگار سپری می کرد. این در حالیست که برنامه های تبلیغاتی رسانه مصرف گرایی و تجمل گرایی را ترویج می کند.
وی افزود: ایشان در عین سادگی طرفدار فقر نبود و کسب مال و ثروت را برای پیشرفت اقتصادی جامعه و مصرف در راه درست و مشروع لازم می دانست.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: ترویج مصرف گرایی بر روی روحیه مردم و اقتصاد جامعه تاثیر گذار است چرا که غالب مردم ثروتمند نیستند و از قشر متوسط هستند.
وی یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی پیامبر را خوش خلقی عنوان کرد و گفت: خداوند در قرآن در سوره ی قلم آیه ۴ به پیامبر(صلی الله علیه واله) صفت (إِنَّکَ  لَعَلی‌خُلُقٍ عَظِیمٍ) را داده است و البته  خوش خلقی در برخورد با دیگران خنده رو بودن است که با خلق عظیم متفاوت است.
حامدی اضافه کرد: پیامبر همه را به خوش خلقی دعوت می کرد و هرگز دشنام نمی داد و کسی را سرزنش نمی کرد و برای غیرخدا خشمگین نمی شد باید از این صفت رسول خدا(ص) در شرایط کرونایی امروز جامعه بهره برد و یکی از راه های برخورد با مشکلات، خوش خلقی است تا از این طریق دردهای یکدیگر را آلام داده و به مشکلات گرانی دامن نزنیم.
وی نمونه های خلق عظیم پیامبر را اهل عبادت و تهجد و متواضع بودن ذکر کرد و گفت: ایشان اهل عبادت و تهجد بسیار بودند بلکه در تاریخ آمده است که ایشان چندین مرتبه در شب از خواب بلند می شدند و نماز شب می خواندند و عبادت های طولانی داشتند و در مقابل وقتی در جمع بودند به خاطر رعایت حال افراد ضعیف سعی می کردند نمازها را کوتاه کنند.
استاد حوزه بیان داشت: پیامبر (صلی الله علیه واله) آنقدر خود را در عبادت به سختی می انداخت که در سوره طاها آیه ۲ خداوند می فرماید: قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتی. همچنین پیامبر (صلی الله علیه واله) شبها که برای نماز شب بیدار می شدند به اسمان نگاه میکردند و آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره آل عمران را تلاوت میکردند. این آیات شریفه، تشویق به تفکر در نظام آفرینش، اوصاف فرزانگان، صاحب خرد شدن و روش نیایش با خدا را یاد می دهد.
وی به مقام محمود، مقام شفاعت کننده رسول خدا(ص) اشاره کرد و گفت: این مقام در درجه اول مخصوص پیامبر(صلی الله علیه واله) و بعد امامان معصوم (علیهم السلام) و در مراحل بعد به عالمان راستین، شهدا و مومنان می رسد.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: خدای متعال در آیه ۷۹ سوره «اسراء» خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: (و پاسی از شب را از خواب برخیز، و قرآن [و نماز] بخوان. این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است پروردگارت تو را به مقامی در خورِ ستایش برساند).
وی ادب ورزی، نظم و انضباط، تشویق به علم آموزی، صرف وقت برای عبادت و ارتباط با معبود، مبارزه با خرافات، تقویت قدرت فکری بشر، مخالفت با گوشه نشینی، تاکید بر حقوق زن و خانواده و سایر موارد را از دیگر خصوصیات اخلاقی و اجتماعی پیامبر اسلام عنوان کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha