چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سروری

حوزه/ پژوهشگر تاریخ اسلام به تشریح چگونگی سیر تسری شئون نبوت در عرصه های مختلف به امام معصوم(ع) پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با تسلیت رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)  و شهادت امام حسن (ع) گفت: شیعه معتقد است امامت چیزی جز تداوم و استمرار وظایف و شئون نبوت و رسالت نیست و مقام امامت، مقام تحقق و عینیت بخشیدن به اهداف رسالت است.

وی افزود: اما چه کسانی و با چه شرایط و اوصافی می توانند این وظایف را تداوم بخشند؟ بی تردید هیچ کسی جز انسان هایی معصوم و افضل و اعلم که از طرف خداوند منصوب شده اند، شایستگی پذیرش این مسئولیت الهی و خطیر را ندارد; و به تعبیر قرآن کریم (لا ینال عهدی الظالمین); این عهد و امانت من (مقام امامت) به ظالمین نمی رسد.
استاد حوزه تصریح کرد: امامان شیعه همه وظایف و مسئولیت های پیامبر اکرم- صلی الله علیه وآله - را، به غیر از مقام نزول و دریافت و ابلاغ وحی، به نوعی دیگر، بر عهده دارند، چون آنان جانشینان واقعی و به حق پیامبر عظیم الشأن- صلی الله علیه وآله - هستند; بنا براین برخی بزرگان همچون شهید مطهری، آن وظایف و شئون مشترک با پیامبر را تحت عنوان «مراتب امامت» چنین بیان کرده اند:
۱. حکمت سیاسی و رهبری جامعه
وی بیان کرد: مسئله رهبری اجتماع، که یکی از شئون اساسی پیامبر- صلی الله علیه وآله - به اتفاق اهل سنت و شیعه و همه عقلاست، نباید بعد از ایشان بلاتکلیف بماند. (لابد للناس من امیر برِّ او فاجر);هر جامعه ای ناچار است از داشتنِ حاکمی، چه نیکوکار باشد و چه ستمکار. البته شیعه برخلاف اهل تسنن معتقد است که این شخص باید معصوم و برگزیده از طرف خداوند باشد.
۲. مرجعیت دینی
وی یادآورشد: این مرتبه که مهم ترین و اصلی ترین وظیفه ی امام به شمار می رود، نوعی کارشناسی حقیقی اسلام است که به تبیین و تفسیر صحیح و کامل از وحی می پردازد و از هرگونه خطا و اشتباهی مصون است، چرا که هم معصوم است و هم علم خویش را از ناحیه ی خداوند و از راهی غیرعادی از پیامبر اکرم- صلی الله علیه وآله - گرفته است.

استاد حوزه بیان کرد: بی تردید یکی از مهم ترین عوامل و عناصر اکمال و اتمام دین و خاتمیت اسلام، وجود امامانی است که نقش پیامبران تبلیغی گذشته را ایفا می کنند و مرجعیت دینی مسلمانان را به عهده می گیرند و پاسخ گوی نیازهای واقعی جامعه مسلمین هستند.
۳. ولایت معنوی و باطنی
وی عنوان کرد: این مرتبه که اوج مفهوم و مرتبه ی امامت است، اعتقاد به وجود انسان کاملی است که «حامل معنویت کلی انسانیت» و قطب و محور عالم امکان است. بر این اساس، ممکن نیست زمین از حجت حق و وجود انسان کامل خالی باشد; چرا که به تعبیر روایات،; اگر حجت خدا و انسان کامل وجود نداشت، زمین، ساکنان خود را می بلعید.زیارت جامعه کبیره نمونه ای از ابعاد مختلف ولایت باطنی و معنوی امامان را بیان می کند.
سروری با ذکر این مطلب که بعد از ختم نبوت هیچ پیامبر دیگری نخواهد آمد و به تبع، هیچ تشریع و نزول وحیی صورت نمی گیرد، گفت: اما از آن جا که هدف رسالت و خاتمیت باید محقق شود و تداوم یابد، ضروری است هدایت و مسئولیت ها و وظایف پیامبر اکرم- صلی الله علیه وآله - به  جانشینان و امامان معصوم واگذار شود.
وی افزود:بنا براین امامت در اصطلاح شیعه، عبارت از یک منصب عام الهی و خدادادی است. امام رضا ـ علیه السلام ـ در تعریف امام می فرماید: امامت زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزّت مؤمنان است.

وی گفت:امامت اساس اسلام بارور و شاخه ی بلند آن است. امام، حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام می شمرد و آن را تحقق می بخشد; حدود الهی را به پا می دارد و از دین خدا دفاع می کند و به سوی راه پروردگارش به وسیله ی دانش و اندرز نیکو و دلیل رسا و محکم دعوت می کند. امام امین خداوند در میان مردم، حجت حق بر خلق، خلیفه ی الهی در جامعه، رهبر و ره نمای خلق به سوی حق و نگهبان حریم حقوق الهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha