پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم مدرسی

حوزه/ نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد در واکنش به برخی اظهار نظرها درباره صلح امام حسن(ع)، با تاکید بر اینکه به سخنان نسنجیده مردم را به لبه پرتگاه سازش نکشید، گفت: دوگانه جنگ و صلح را مطرح نکنید؛ مردم از مسئولان توقع کار و حل مشکلات را دارند، نه نظریه پردازی.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، نکاتی را در رابطه با صحبت های اخیر رئیس جمهور مطرح کرد و گفت: رئیس جمهور یک بار دیگر بیان کردند که امام حسن مجتبی(ع)، امام صلح بود و ما همچنان که امام مجتبی(ع) را قبول داریم باید به صلح هم بیندیشیم. چند نکته در این رابطه نیاز به طرح داشته و باید مدنظر قرار گیرید، یعنی همان‌طور که در تاریخ کاملا روشن است هرگز امام حسن مجتبی(ع) راضی به صلح نبودند و نکته دیگر اینکه صلحی که امام حسن(ع) امضا کردند مفاد معینی داشت، مشخص بود بعد از پذیرش صلح طرفین باید نسبت به مفاد مورد نظر التزام عملی داشته باشند.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد: یکی از آن ها این بود که معاویه بعد از خود جانشینی را معین نکند و همچنین مفاد دیگری هم داشت که نقض شد و امام مجتبی(ع) به خاطر خیانتی که اطرافیان و خواص او کردند مجبور به پذیرش صلح‌نامه تحمیلی شد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی خاطرنشان کرد:  نباید تاریخ را تحریف کرد و این صلح‌نامه، صلحی تحمیلی بر امام حسن مجتبی(ع) بود.

مردم از مسئولان توقع حل مشکلات را دارند نه نظریه پردازی

وی تأکید کرد: مردم از مسئولان توقع کار و حل مشکلات را دارند نه اینکه مسائل تاریخی به این شکل مطرح شود.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد اظهار کرد: سیاست صحیح اقتضا می کند ما منافع فردی و حزبی را فدای منافع ملی کنیم، به هر حال اگر نظر برخی این گونه است، مجموعه نظام و حاکمیت و مردم چنین نظری ندارند و نباید ساز جداگانه زده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با بیان این مطلب که حتی گفته می شود در صورت تعارض رضایت و منافع ملی باید اقناع اندیشه کرد و مردم را به سمت منافع ملی حرکت داد، افزود: آیا منافع ملی در شرایطی که آمریکایی ها پیش شرط دوازده‌گانه را برای ما قرار می دهند موضع گیری های این چنینی است؟

وی تصریح کرد: منافع ملی در چنین صلحی که باید در قالب سازش از آن یاد کرد یا در قالب چالش پایداری و مقاومت ملی و مردمی است؟ آن هم مقاومتی که عزتمدانه باشد.

دوگانه جنگ و صلح را مطرح نکنید

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد: بیانات آقای رئیس جمهور مثل اوایل انتخابات، دوگانه جنگ و صلح را برای ما روشن می کند که اگر بیاییم جنگ نمی شود و صلح می شود و اگر نیاییم مردم در جنگ از بین خواهند رفت؛ حتی بعضی از طرفداران آن زمان پیش بینی کردند که اگر دیگران بیایند دلار می شود ۴۰ هزار تومان، که الان از ۳۰ هزار تومان رد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی خاطرنشان کرد: این دوگانه جنگ و صلح را در جامعه به این چنین و این صورت راه انداختن و مردم را متحیر و سرگردان کردن، سیاست صحیح اسلامی نخواهد بود و طرح چنین صحبت هایی ضد انسجام حاکمیتی است و اگر یک حاکمیتی بخواهد مخصوصا با این جهان مکار خودش را حفظ کند حتما نیاز به انسجام دارد.

سیاست‌مدار دانا بحث مذاکره را از تریبون‌ها اعلام نمی کند

وی ادامه داد: فرض می گیریم که حاکمیت به نتیجه صلح و مذاکرات سیاسی رسید، آیا یک سیاستمدار دانا و واقعی باید به خودش اجازه بدهد بحث مذاکرات را از طریق تریبون ها و رسما اعلام کند که ما طالب مذاکره ایم؟. آیا این موجب امیدواری دشمن در تشدید تحریم ها و به تعبیر دیگر اظهار عجز برای نهاد اجرایی کشور ما نیست؟، طبعا این صحبت ها امیدواری آمریکایی ها را به  تشدید تحریم ها  بیشتر می کند.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد:  به نظر می آید با کشاندن مسئله مذاکرات و صلح این چنینی، مسائل به کف خیابان کشیده شده و یا با دست به دست شدن در فضای مجازی بگویند بله این یک رفراندوم است.

مردم را به لب پرتگاه سازش نکشید

وی ابراز کرد: قرار دادن مردم لب پرتگاه صلح و سازش آن هم صلح تحمیلی و آن هم سازشی که با ۱۲ پیش شرط، آمریکایی ها برای ما مطرح کردند، یعنی یک نظام سیاسی، یک کشور مستقل و یک ملت عزیزی را به لب پرتگاه کشاندن.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: این صحبت عملا بیان ضعف خودمان بود و عقل سیاسی هرگز به اما اجازه نمی دهد که نقطه ضعف های خودمان را علنی بیان کنیم، بلکه یکی از شگردهای مذاکره این است که به طرف مقابل بفهمانیم که ما در این مذاکرات، ملت مان  مخالف هستند و لذا باید به ما امتیاز دهید که داریم با شما مذاکره می کنیم و متأسفانه برخلاف این تصور شده است.

ویژگی های صلح امام حسن(ع)

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تصریح کرد: صلح امام حسن(ع) چند ویژگی خاص داشت؛ اولا یک صلح تحمیلی بود، که این صلح تحمیلی به خاطر مشکلاتی در سطح جامعه به وجود آمده بود و این مشکلات را دشمن پدید آورده بود و سرانجام این صلح تحمیلی هم که مورد رضایت و توجه قلبی امام دوم نبود، سرانجام آن به جریان کربلا و شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) منتهی شد.

وی افزود: ویژگی دوم اینکه در این صلح کاملا خیانت خواص و آن هم خواص پیرامون امام حسن(ع) و  فرماندهان روشن بود و باعث شد این صلح به وجود آید.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد: ویژگی سوم این که نفوذی های دشمن و وعده‌های توخالی دشمن باعث شد که خواص به سمت و سوی صلح کشیده شوند، آیا ما الان این شرائط را داریم می بینم؟ یعنی وعده هایی را دشمن دارد به بعضی از افراد می دهد؟

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ادامه داد: آیا باید یک بار دیگر شاهد تکرار تاریخ و خیانت خواص باشیم؟. به هر حال در سیاست خارجی باید گفتمان واحدی صورت گیرد و اگر در یک کشوری گفتمان دوگانه راه بیندازند، این بدترین وضعیت برای یک کشور است و مشخص است که رهبر معظم انقلاب و مردم مقاوم و عزیز ما هرگز نمی خواهند تن به ذلت بدهند.

نباید دوگانه گفتمان را به وجود بیاوریم

وی اذعان کرد: ما نباید دوگانه گفتمان را به وجود بیاوریم؛ گاهی بعضی از حرف ها در حد یک نظریه است، آن هم نه از دیدگاه شخص عالی مقام اجرایی کشور که باید در حوزه ها و دانشگاه ها و غیره مورد بحث قرار گیرد، اما اگر از حالت نظریه خارج باشد و بحث تصمیم شود هرگز نباید تصمیم گیران نظریه هایی را بدهند که مخالف نظریه حاکمیت باشد و به تعبیری به جای یکپارچگی، جامعه را بین دوگانه صلح و جنگ قرار دهند و دشمن را امیدوار کنند.

آیا باید نگاه به داخل باشد یا نگاه به سازش؟

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد هشدار داد: این حرف ها بسیار خطرناک است و مردم را در بلاتکلیفی قرار می دهد و یکی از بدترین شرایط برای جامعه این است که تکلیف خودش را نداند که آیا باید نگاه به داخل داشته باشد یا نگاه به سازش؟ نگاه به درون داشته باشد یا نگاه به بیرون؟

نگاهمان به انتخابات دیگران نباشد

وی بیان کرد: آیا ما باید در این موارد همچنان نگاهمان به انتخابات دیگران باشد؟ اگر قرار باشد آمریکایی ها برای ما کاری بکنند قبل از آن که برای ما کاری می کردند باید برای مصری ها کاری می کردند؛ امروز با هر شاخص اقتصادی که در نظر بگیرید اگر مصر را مقایسه کنید و خط قرآن را، خواهید دید آنکه به عنوان یک کشور سازشکار تابع آمریکایی ها در چهل و پنجاه سال اخیر خیلی وضعش بدتر شده مصر است و داریم می بنیم اهانت های رئیس جمهور خبیث آمریکا به ملت های مسلمان را که برخی کشورهای عربی را گاو شیرده معرفی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی بیان داشت: آیا نشست و برخاست با افرادی که فرهنگ آن ها این است و از لحاظ روانی سالم نیستند، یک درسی است که از امام حسن مجتبی(ع) یاد گرفتید؟ با ابراز تأسف، به هر حال باید عرض کنیم ضمن حفظ حرمت کسانی که فعلا مسئول اجرایی کشورمان هستند باید کاملا هوشیار و بیدار باشیم و مردم خودمان را هم به هوشیاری و بیداری دعوت کنیم.

انقلاب صاحب دارد

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد خاطرنشان کرد: انقلاب صاحب دارد و بر خون ۲۳۰ هزار شهید استوار شده است و طبعا به زمین نخواهد افتاد و مردم ما دوقطبی را تشخیص می دهند و در مقابل رهبری ایستادن را هم به عنوان یک شیطنت برای بعضی از افرادی که دارند، شیطنت می کنند تشخیص می دهند و شکی نداریم برخی حرکت ها برای دوقطبی سازی و جمعی را در مقابل سیاست های کلی نظام قرار دادن است.

وی افزود: ما در این مقطع باید هوشیار و بیدار باشیم و مردم را به هوشیاری و بیداری دعوت کنیم که هم انسجام را حفظ کنند و هم از تاریخ درس بگیرند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha