جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
4.jpg

حوزه/ آموزش‌های مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها به‌صورت ناخواسته و اجباری بیش از ۹۰ درصد آموزش‌های کشور را در برمی‌گیرد که البته مشکلاتی را نیز در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  بیش از ۸ ماه است که شیوع بیماری کرونا تمامی کشورهای جهان را درگیر کرده و بیش از یک میلیون و هفتاد و سه هزار نفر در سراسر جهان براثر ابتلای کووید ۱۹ جان خود را ازدست‌داده‌اند که نشان‌دهنده خطرناک بودن این بیماری است.

بسیاری از کشورهای جهان قوانین سختی برای اقدامات رفاهی و خدماتی و روزمره شهروندان وضع کرده‌اند تا با حضور کمتر آن‌ها در اماکن مختلف بتوانند آمار مبتلایان خودشان را کاهش دهند به‌هرحال در این مبارزه سخت و وضع قوانین بسیاری از کشورها موفق بوده‌اند و برخی از کشورها نتوانسته‌اند جلوی شیوع بیماری را بگیرند.
اما با این‌وجود نمی‌توان برخی از کارها را تعطیل یا به زمانی دیگر موکول کرد که یکی از آن‌ها تحصیل‌کردن است، در واقع با بیماری که مشخص نیست چند سال دیگر بشر بتواند به آن غلبه کند، نمی‌توان مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد.
در این میان تنها راه‌حل موجود بهره‌مندی از فضای مجازی و آموزش‌های آنلاین است که در این روزها در همه کشورها به‌خصوص کشورمان مورداستفاده قرار گرفته است.

کرونا و فضای مجازی

آموزش‌های مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها به‌صورت ناخواسته و اجباری بیش از ۹۰ درصد آموزش‌های کشور را در برمی‌گیرد.


دانش‌آموزان، دانشجویان، مراکز علمی و فرهنگی خصوصی و دولتی همه‌وهمه چاره‌ای جز بهره‌مندی از این فضا برای آموزش ندارند.
درواقع باید گفت اگر فضای مجازی نبود باید همه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شد و عملاً تحصیل و علم نه در ایران بلکه در کل دنیا به‌خاطر شیوع این ویروس تعطیل می‌شد که نشان‌دهنده اهمیت فضای مجازی در توسعه، پیشرفت و آبادانی کشورها است.
البته فضای مجازی در خریدها، سفارش محصولات، انجام امور بانکی و ... هم به داد مردم رسیده و صرفه‌جویی‌های زیادی را نیز برای مردم داشته است.
در این میان عدم آشنایی مردم و به عبارت بهتر عدم داشتن سواد رسانه‌ای و مجازی موجب شده است که استفاده از این ابزار مشکلاتی را برای کاربران داشته باشد.
به‌هرحال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا یک فرصتی را ایجاد کرده است تا دولت هم درزمینهٔ توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی و برطرف مشکلات دیگر این حوزه اقدامات اساسی را انجام دهد اما در خصوص مزایا و مشکلات آموزش مجازی نظرات مختلفی وجود دارد.

معایب و مشکلات آموزش مجازی


این در حالی است که این نوع آموزش معایب و مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان داشته است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آموزش‌های آنلاین اینترنت است

چالش‌ها و معایب آموزش‌های آنلاین در درجه اول، اینترنت است، نبود یک اینترنت مناسب و کارآمد، استفاده از بسیاری برنامه‌ها و نرم‌افزارها را یا غیرممکن کرده یا کیفیت استفاده را کاهش داده است. این امر به‌صورت کاملاً مشخص و با فاصله از معایب دیگر بایستی پیگیری شود و اگر وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم می‌خواهند درزمینهٔ آموزش‌های آنلاین و مجازی کار کنند، ابتدا باید بستر اینترنت را به حد قابل‌قبول برسانند تا همه به نحو مطلوبی از آن بهره ببرند.

عدم آشنایی دانشجویان با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی

عدم آشنایی دانشجویان با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی یکی دیگر از مشکلات است. بعضی از این برنامه‌ها پیچیدگی‌هایی را دارند و نیز برنامه‌های دیگری را در کامپیوترها لازم دارند و عملاً سطح تکنیکی و فنی خاصی را شاید طلب کند که خود در شرایط بحران حاضر چالشی بوده که حتی باعث شد بعضی از کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار نشود و اساتید به‌صورت آفلاین کلاس‌های خود را پیگیری کنند.

عدم آشنایی معلمان و اساتید دانشگاه با نرم‌افزارها و حتی روش تدریس مجازی

در آموزش مجازی ممکن است مشکلاتی برای اساتید وجود داشته باشد و این مسئله باعث فاصله زیاد آموزش حضوری و مجازی باشد.
 می‌توان گفت باتوجه‌به شرایط کرونا دانشگاه‌های نسل پنجم نیز تعریف شدند که همان دانشگاه‌های آموزش از طریق فضای مجازی است
کمبود تجهیزات ازجمله موبایل و تبلت

برخی از والدین و دانش‌آموزان وسایل و تجهیزات موردنیاز برای آموزش در فضای مجازی ازجمله موبایل و تبلت را ندارند و باتوجه‌به وضعیت اقتصادی موجود امکان تهیه آن را نیز نداشتند که این خود یکی از مشکلات است.


کاهش انگیزه تحصیلی

کاهش انگیزه تحصیلی یکی از مهم‌ترین تهدیدات آموزش فضای مجازی است همچنین دور شدن از آموزش و کار گروهی نیز می‌تواند یک تهدید باشد همچنین برخی از دروس استاد محور است و به همین خاطر باعث کاهش فهم استاد از فهم دانشجو می‌گردد و فهم و استاد از فهم دانش‌آموز کم می‌شود که یک تهدید اساسی است.

این نوع آموزش برای دانش‌آموزان خستگی‌آور است

این نوع آموزش برای دانش‌آموزان خستگی‌آور است و دل‌زدگی ایجاد می‌کند ایجاد تنبلی در بین دانش‌آموزان یکی از مشکلات آموزش از طریق فضای مجازی است امروز یک تغییر در سبک زندگی به وجود آمده و عدم تحرک باعث چاقی دانش‌آموزان شده است.

آستانه تحمل خانواده‌ها کم شده است

برای خانواده دانش‌آموزانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کردند شرایط بسیار سخت است چرا که آستانه تحمل خانواده‌ها کم شده است خود دانش‌آموزان نیز می‌خواهند به مدارس بازگردند، مسئله کرونا باعث شد مردم جایگاه آموزش‌وپرورش را بیش از گذشته بشناسند.

فضای مناسب برای آموزش مجازی در بعضی خانواده‌ها وجود ندارد

نبود فضای مناسب برای آموزش مجازی در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد؛ خصوصاً خانواده‌هایی که سطح درآمدی متوسط رو به پایین دارند و تعداد افراد خانواده زیاد است. همین موضوع شرکت در کلاس‌ها را با چالش روبرو خواهد کرد.

مزیت‌های آموزش‌های مجازی

 کم شدن هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت، افزایش سرعت ازجمله فرصت‌های فضای مجازی است.

در دسترس بودن

یکی از مهم‌ترین فواید آموزش مجازی در دسترس بودن آن است به‌طوری‌که می‌توان در مسافرت، محل کار، منزل و.. در کلاس حاضر شد و درواقع محدودیت مکانی برداشته می‌شود.


در پایان باید گفت؛ آموزش مجازی یک سبک جدید از آموزش است که در آن نیاز زیادی به آموزش داریم حتی برای زمانی که بیماری کرونا ریشه‌کن شد نیز بتوانیم از این روش استفاده کرده و شکل جدید آموزش را یک پله بالاتر ببریم به‌عبارت‌دیگر آموزش مجازی فرصتی است که نباید تبدیل به تهدید شود.
توسعه زیرساخت‌ها، آموزش سواد رسانه‌ای به مردم و تأمین لوازم آموزش‌های مجازی از کلیدی‌ترین موضوعاتی است که باید در این نوع آموزش موردتوجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Eshagh IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    8 6
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ممنونم از این سایت
  • فاطمه IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    12 6
    سایت خیلی خوبیه و مطالب خیلی خوب هم داره ممنون
  • سلام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    5 8
    بد بود
  • میم IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    5 3
    سلام آموزش مجازی برای شاغلین و افراد سن بالا خوبه که به هر دلیلی می خواهند از طریق آموزش غیر حضوری مطلبی یاد بگیرند برای دوره مدرسه و دانشگاه کارایی ندارد .
  • ااا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    4 1
    عالی بود
  • ناشناس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 0
    خیلی بد بود
  • shadim103@gmail.com IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 1
    عالی بود،💐
  • عارفه IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    سلام وقتتون بخیر نام این سایت که این مطالب قرار داده شده چیه؟
  • رضا IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    طراحی سایتتون بسیار زیبا و حرفه ای هست ولی بعضی قسمتاش سبک طراحیش خیلی قدیمیه مثل همین قسمت نضرها