جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان

حوزه/ معاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص)، میزان اکبر و شخصیت ایشان، تجسم آیات الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، خانم مریم دوست محمدیان در ویژه برنامه پایان ماه صفر که با محوریت سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) با حضور کارکنان و شماری از اساتید مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، شخصیت پیامبر اکرم(ص) را تجسم آیات الهی معرفی کرد.

وی، سیره پیامبر اکرم(ص) را بهترین الگو و مهمترین مدل و معیار سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: سبک زندگی، مجموعه ای از جهت گیری، ارزش و شیوه های رفتاری است که مسیر انسان را مشخص می کند.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با استناد به آیه ۶ سوره مبارکه احزاب، پیامبر(ص) را الگو و اسوه حسنه و شخصیت ایشان را تجسم آیات الهی معرفی کرد و گفت: سیره پیامبر(ص)، بهترین و برترین میزان سنجش است و همه چیز باید با سیره آن حضرت سنجیده شود، چنانچه بزرگان دین و اولیای الهی، حضرت را میزان اکبر معرفی می کنند.   

دوست محمدیان در بحث اصول ثابت در سیره پیامبر اکرم(ص)، با استناد به روایتی از امام حسین(ع) به نقل از امام علی(ع) «دوری از مجادله در سخن، پرهیز از پرگویی و عدم دخالت در کار دیگران، خودداری از مذمت و سرزنش و پرهیز از عیب جویی و لغزش» را از اصول ثابت زندگی پیامبر اکرم(ص) برشمرد.

وی، با استناد به آیه هفت سوره حشر، بر اطاعت از پیامبر اکرم(ص) تاکید و خاطرنشان کرد: سیره و سبک زندگی حضرت رسول(ص) برای بشریت حجت است و این سبک زندگی، مطلوب و محبوب مردم معرفی شده است، لذا براساس آیه فوق، خداوند انسان ها را برای رسیدن به مقام محبوبیت در نزد خود، به اطاعت و پیروی کامل از پیامبر اکرم(ص) دعوت می کند.

استاد حوزه خواهران، براساس آیات سوره حشر، راه رسیدن به مقام قرب الهی و آمرزش گناهان را در دوستی و محبت پیامبر(ص) دانست و ادامه داد: از دیگر اصول اخلاقی پیامبر اکرم(ص)، عفو و گذشت است، حضرت در مسائل فردی اهل گذشت، مدارا و نسبت به مخالفین و جاهلان، سخت گیر و رویگردان بودند، چنانچه آیه ۱۹۹ اعراف بر این مطلب دلالت دارد.  

دوست محمدیان، قلب را اساس وجود بشر بیان کرد و گفت: در روایتی از امام صادق(ع) است که حضرت جایگاه قلب نسبت به بدن را همچون جایگاه امام نسبت به مردم معرفی می کند که همه اندام های بدن، ترجمان قلب بوده که از جانب او ادای وظیفه می کنند، لذا آنچه بر قلب انسان وارد می شود، قلب آن را پذیرفته و در انجام آن کراهت ندارد.

وی، اساس کار پیامبر(ص) در ایجاد تحول انسانی در عصر جاهلیت را بر مبنای محبت دانست و تصریح کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) با قلب بشر سر و کار داشت و در مدیریت بر قلب، بوسیله محبت، ابتدا به اصلاح رابطه انسان با خداوند می پرداخت، البته این بدان معنا نیست که غضب در سیره حضرت کاملاً منتفی باشد، بلکه در صورت وجود توطئه یا کارشکنی، برخورد پیامبر مکرم اسلام(ص) با مخالفان با سختگیری و جدیت همراه بود، چنانکه گاهی در امر تربیت و اصلاح، بر لزوم استفاده از قوه غضب تاکید شده است.

عضو هیئت امناء مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در پایان، با استناد به آیه ۱۰۷ سوره انبیاء، مبنای دعوت پیامبر(ص) را اصل رحمت و محبت و رمز فلاح و رستگاری را در پیمودن راه پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha