پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های با دبیرکل مجمع جهانی تقریب حجت الاسلام والمسلمین شهریاری

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: رسانه‌ی حوزه باید تصمیم گیران حوزه علمیه را در مورد وقایع آینده و احاطه کامل فناوری بر فعالیت‌ها و خدمات جوامع انسانی مطلع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در دیدار با حجت الاسلام محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول گفت: در چند ماه گذشته گروهی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشکیل شده تا در مورد وضعیت کنونی جهان در دوران کرونا و تأثیر فناوری اطلاعات در زندگی مردم تحقیق و مطالعه به عمل آورند.

وی با بیان این که بنده یک معماری نو در مورد شرایط جهان به تألیف رسانده‌ام و مشغول  تبدیل آن به یک سند هستم بیان داشت: به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب در حال تألیف و تکمیل مقاله‌ای برای گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه‌ی بین الملل هستم؛ در این مقاله سعی شده امت واحده اسلامی و محورهای آن با دقت مورد تعریف واقع و راه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی بررسی و ارائه شوند.

در حال رفتن به سمت تقلیل ساختارهای حاکمیتی در دنیا هستیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار داشت: در دورانی  که ایرلند در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام بود دیداری ده روزه با مسئولین مربوط به این تکنولوژی در آنجا داشتم و با روند کار آنها و شیوه مدیریت دیجیتال در آنجا آشنایی پیدا کردم. بعد از بازگشت به ایران پیگیر ارتقای فناوری اطلاعات در کشور شدم. البته آن زمان خیلی از مسئولین استقبال چندانی از حرف‌های بنده نداشتند؛ اما در حال حاضر و به‌ویژه با آمدن ویروس کووید ۱۹ نیاز به فناوری و فضای مجازی بیشتر از هر زمانی محسوس شده است.

حجت الاسلام والمسلین شهریاری عنوان داشت: این فضا در ایام کنونی مسئولیت سنگینی بر دوش مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گذاشته است و ما در حال رفتن به سمت تقلیل ساختارهای حاکمیتی در دنیا هستیم؛ حاکمیت‌ها همیشه برای انجام برنامه‌هایشان سازمان‌هایی را بنا نهاده‌اند.

وی گفت: موضوعی که در زمینه فضای مجازی در حال طلوع است فناوری بلاک چین است؛ در این فناوری تمام تراکنش‌ها و بده بستان‌های انسانی همچون خرید، فروش، ازدواج و غیره می توانند با کمک فناوری اتفاق بیفتد.

عضو سابق شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: تابه‌حال برای انجام این تراکنش‌ها سازمان هایی به وجود می آمد، اما در حال حاضر با کمک فناوری بلاک چین و با استفاده از یک سیستم رمزنگاری بسیاری از تراکنش‌های بین انسان به ثبت می رسد.

وی خاطرنشان کرد: با کمک فناوری می‌توان از تأسیس سازمان‌ها و نهادها دست کشید و از هزینه‌های کشور کاست؛ اتفاقی که در بخش آموزش در حال وقوع است خروج از سازمان محوری است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: محتواهای آموزشی در حال تغییر به حالت اشتراکی بوده و دیگر مختص به یک فرد یا گروه خاص نیستند؛ فناوری، تعیین کننده صلاحیت دریافت مدارج و مدارک تحصیلی شده است.

فناوری جایگزین ساختمان‌ها و ادارات خواهد شد

وی افزود: در آینده فناوری می تواند جایگزین ساختمان های حوزه علمیه، ادارات آموزش و پرورش و دانشگاه های ما شود و نقش آنها در آموزش را تقلیل دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب بیان داشت: فناوری در حال تبدیل به تثبیت کننده فعل و انفعالات انسانی است؛ رمز ارزها نمونه بارزی از احاطه فناوری بر ارزش‌های مادی در زندگی انسان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه حوزه باید تصمیم گیران حوزه علمیه را در مورد وقایع آینده و احاطه کامل فناوری بر فعالیت ها و خدمات جوامع انسانی مطلع کند.

مطالعات آینده‌نگرانه ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: در حوزه‌های علمیه باید به وجه آموزش از طریق فناوری پرداخته شود و مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه باید روی اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد کار کند و این موضوع را مورد تحقیق و مطالعه قرار دهد.

وی افزود: باید دید که فناوری چه تغییراتی را در عملکرد طلاب و روحانیون در سراسر دنیا ایجاد کرده و این تغییرات تا کجا پیش خواهد رفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: در آینده‌ای نزدیک بسیاری از فعالیت های انسانی تحت الشعاع فناوری قرار خواهد گرفت؛ لازم است ما فضای رسانه را به خوبی بشناسیم.
وی در پایان اظهار داشت: تولید محتوای رسانه ای کاملاً با دهه های قبل متفاوت شده و باید بدانیم در چه زمینی فعالیت رسانه‌ای می کنیم. باید ببینیم و توجه کنیم محتوای ما چه تعداد بیننده دارد و بر روی چه تعداد نفر تأثیر گذار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha