جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جوانبحت

حوزه/ حجت الاسلام جوانبخت با تشریح برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: ۶۳ وقف جدید طی یکسال گذشته در آذربایجان‌غربی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی برگزار شد، با بیان این‌که اولین واقف در اسلام حضرت رسول گرامی اسلام(ص) بودند، اظهار داشت: خیلی از دانشگاه‌های معتبر دنیا درآمدشان از مؤسسات خیریه است و در دین مبین اسلام پیامبر اسلام اولین وقف را انجام دادند و بعد از ایشان امیرالمؤمنین چاه‌های خود را وقف کردند.

وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین دلائل محبت و دوستی ملت ایران نسبت به اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام می‌توان به وجود ۲۰۵ هزار وقف در کشور اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان این‌که ۶۰ درصد موقوفات برای عزاداری اباعبدالله(ع) می‌باشد، گفت: ۶۰ درصد موقوفات برای عزاداری امام حسین(ع) و مابقی برای امورات درمانی، فرهنگی، قرآنی و ... می‌باشد و حدود ۲۵ درصد موقاف کشور به امور درمانی اختصاص دارد . مدارس، مدارس علمیه و مساجد زیادی وقف هستند و در واقع وقف و موقوفات به عنوان بازوی دولت به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: ۶۷۴۴ موقوفه در آذربایجان غربی وجود دارد، ۱۴ مورد آن اشتراکی و ۸۲ مورد نیز غیرمتصرفی است و بقیه در مدیریت اداره کل اوقاف استان هستند که از این تعداد ۵۷۴ موقوفه طبق نیت واقف به تولیت سپرده شده‌اند و اوقاف نسبت به هزینه‌کرد آن‌ها در نیات واقف نظارت می‌کند.

حجت الاسلام جوانبخت با بیان این‌که از اول سال ۹۴ تاکنون درآمدهای اوقاف حدود ۹۴ میلیارد تومان بوده است، گفت: از هفته وقف سال گذشته تاکنون درآمد اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی علی رغم تعطیلی امامزاده‌ها ۱۱ میلیارد تومان بوده است و در کل درآمد این اداره کل از سال ۹۴ تاکنون ۹۴ میلیارد تومان بوده است و از این مقدار ۳ میلیارد تومان جهت تعمیر و آبادانی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه اختصاص یافته است.

وی به توزیع ۱۵۰ هزار جفت دستکش، ۳۰ هزار عدد ماسک و محلول ضدعفونی در ایام کرونا توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: در ایام کرونا اداره کل اوقاف حدود ۱۰ هزار بسته معیشتی در سه مرحله در بین نیازمندان توزیع کرده است و سال گذشته بیش از ۵ میلیارد بودجه به تعمیر مساجد در دولت تصویب شده بود که حدود ۴۰ درصد آن وصول شد و عمدتا در مساجد اهل سنت جنوب استان هزینه شد و امسال هم حدود ۶ میلیارد تومان توسط دولت به این امر تصویب شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان این‌که حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون از طریق اوقاف به مدارس علمیه آذربایجان‌غربی کمک شده است، گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی تقویت حوزه‌های علمیه و کمک به آن یک امر ضروری است و در طول یک سال گذشته از درآمدهای اوقاف حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون به حوزه علمیه آذربایجان‌غربی اختصاص یافته است.

وی در ادامه به ثبت ۶۳ وقف جدید در استان در طی یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول یک سال گذشته در آذربایجان‌غربی ۶۳ وقف جدید ثبت شده و بیش از ۳ هزار سند مالکیت برای موقوفات استان در طول یک ساله گذشته ثبت شده که ۱۷۰۰ مورد آن مربوط به هفت ماه اول امسال بوده و در کل کشور رتبه اول را در این امر به دست آوردیم.

حجت الاسلام جوانبخت با بیان این‌که بیش از ۱۴۵۰ مورد از اجارات اوقاف منقضی شده است و لازم است جهت تمدید آن دوباره اقدام شود، تصریح کرد: ۵۵۰۰ رقبه از موقوفات آذربایجان‌غربی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است که به عنوان نمونه می‌توان با بازسازی و ساخت امامزاده محمدبن خلیلان ارومیه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری ارومیه اشاره کرد که تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در پایان از راه‌اندازی پویش وقف کتاب در استان خبر داد و گفت: برای بالا بردن آگاهی مردم و میزان مطالعه پویش وقف کتاب در آذربایجان‌غربی راه اندازی شده است و حجت الاسلام والمسلمین قریشی به عنوان اولین نفر به این پویش پیوسته و ضمن انتشار پیام کتاب هم وقف کرده است.
انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha