چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حکمت حکیمی فر

حوزه/ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در یادداشتی آورده است: احساس مسئولیت  و تعهد اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی در عمل به فرهنگ وقف متبلور است و علاوه بر اینکه نشان از اوج مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار و امام جمعه شهر توپ آغاج در یادداشتی درباره وقف آورده است:

بخش مهمی از تکالیف و مسئولیت‌های اسلامی ما معطوف به تکالیف اجتماعی است. تکالیف اجتماعی، وظایفی است که هر فرد باید برای تحقق ارزش‌های الهی در جامعه انجام دهد.

اینکه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ»(کشف المحجة، ص۸۸)، همچنین فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ وَ لایهْتَمْ بِامُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ...»(وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۵۵۹) -کسی که به امور مسلمین اهتمام ندارد، مسلمان نیست-. در فرهنگ اسلام ناب تمام مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان و شبان دیگران هستند و همه ما نسبت به همه خودمان مسئولیم. این بیان ایجاد نوعی تعهد و مسؤولیت مشترک میان مسلمانان برای حفظ و نگهداری جامعه اسلامی بر مبنای تعلیمات اسلامی است.

اساساً زندگی دنیا، اجتماعی است و در زندگی اجتماعی همبستگی و وحدت حکم‌فرماست، کارهای خوب نیکوکاران در سعادت دیگران مؤثر است و کارهای بد بدکاران نیز در جامعه اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که مسئولیت‌های مشترک نیز وجود دارد.

رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم این حقیقت را ضمن این مثال بیان کرده‌اند که گروهی سوار کشتی‌ بودند و کشتی در دریا حرکت می‌کرد؛ یکی از مسافران، در جایی که نشسته بود مشغول سوراخ کردن کشتی شد، دیگران به عذر این‌که جایگاه شخص خودش را سوراخ می‌کند متعرّض او نشدند و کشتی غرق شد؛ ولی اگر دستش را گرفته و مانع کارش می‌شدند هم خود جان به سلامت می‌بردند و هم او را نجات می‌دادند. مَثَل جامعه‌، مَثَل کشتی‌ است. اگر در یک کشتی‌ آب وارد بشود، ولو از جایگاه یک فرد وارد بشود، تنها آن فرد را غرق نمی‌کند بلکه همه مسافرین را یکجا غرق می‌کند.

در جامعه که گروهی زندگی مشترک دارند و در آن، هم بدکار هست و هم نیکوکار، گاهی بدکاران از ثمره کار نیکوکاران منتفع می‌گردند و گاهی مردم بی گناه از صدمه گناهکاران آسیب می‌بینند.(نک: مجموعه‌ آثارشهیدمطهری، ج‌۱، ص۲۲۱؛ ج‌۱۶، ص۲۰۲؛ ج۱۷، ص۲۸۲)

واقف تنها انسان بخشنده و اهل مواسات و ایثار نیست، بلکه کسی است که نقش و مسئولیت خود را روی زمین درک کرده و این از آثار عمیق ایمان الهی اوست. او انسانی خودآگاه و مسئول است که رسالت سنگین خلافت خدا بر روی زمین را بر دوش خویش، احساس می کند. افرادی که با جهان بینی مادی زندگی می کنند، هیچ‌گاه نمی توانند ارزش وقف و فلسفه آن را درک کنند.

احساس مسئولیت (تعهد اجتماعی) به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی در عمل به فرهنگ وقف متبلور است و علاوه بر اینکه نشان از اوج مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران است، زمینه مسئولیت‌پذیر شدن دیگر افراد جامعه را نیز فراهم می کند.

به همه واقفین و همچنین دست اندرکاران وقف جناب حجت الاسلام ایزدی ریاست محترم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیجار تبریک و خدا قوت عرض می کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha