جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با آیت الله سیفی مازندرانی
عکس آرشیوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم، با ذکر این مطلب که بسیاری سعی دارند شخصیت و تفکرات سید مصطفی خمینی را بایکوت کنند، گفت: امروز مهمترین عامل در تقویت خط ولایت و تحکیم ارکان جمهوری اسلامی و کشور، آن است که علما و فقهای دین از ولی امر مسلمین حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سیفی مازندرانی در وبینار بزرگداشت چهل و سومین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی،‌ بیان داشت: این گونه بزرگداشت ها، عمل به سنت رسول الله و ائمه معصومین(ع) است. سیره اهل بیت(ع) این است که از بزرگان و کسانی که کارهای نیک انجام می دهند تجلیل کنند.

وی افزود: ائمه ما از اصحاب خود تجلیل و دفاع می کردند و در زمان حیاتشان هم این گونه عمل می کردند. این سنت و روش و اینکه برای فقهای دین و عالمان بزرگ داشت برگزار می کنید امر بسیار مبارکی است. کسانی که جان خود را برای مبارزه با طاغوت به خطر انداختند انسان های بزرگی هستند که باید هم از آنها تجلیل کرد. 

آیت الله سیفی مازندرانی بیان کرد: یکی از این افراد که مصداق بارز این مساله است ، سید مصطفی خمینی است. ایشان در سن پایین کتاب های عمیقی تالیف کرد. بخصوص کتاب ولایت فقیه که ایشان نوشت. مشرب فقهی ایشان با امام راحل مو نمی زد. ایشان بیان می کرد که مساله ولایت فقیه به شکل مطلقه ثابت است. ایشان می گفت که ولی فقیه بر همه علما هم ولایت دارد. ایشان ولایت فقیه را در همه ابواب و مجاری حکومت سریان می داد.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: خداوند ولایتی که برای امام معصوم(ع) قرارداد برای فقیه جامع الشرایط هم قرارداده است و ایشان روی این مساله اصرار داشت. یعنی آنچه در معیشت و زندگی مردم نیاز دارند که شان یک حکومت قوی است، خداوند ولایت بر چنین حکومتی را برای فقیه هم قرارداد چنانچه که بر امام نیز ثابت بود. ایشان بیان کرد که یکی از مناصبی که بر فقیه است قضا و افتا است. 

وی گفت: نظریات سید مصطفی خمینی، بخصوص در حوزه فقه سیاسی کاملا منطبق بر نظریات امام راحل بود که معتقد بود که فقیه برای حفظ مصالح اسلامی حق ولایت در بسیاری از امور مردم دارد زیرا ممکن است فردی بخواهد از ملک شخصی خود علیه مردم استفاده کند. 

آیت الله سیفی مازندرانی افزود:بیت امام، سید مصطفی و سید احمد است که در حضور مقام معظم رهبری زانو زد و گفت که تو مولای من هستی و سید من هستی و هرچه امر کردی من هم مطیع تو هستم. بیت امام از منظر ما چنین است. کسی که حریم فقهی امام راحل را حفظ کند. 

وی بیان کرد: سید مصطفی در جای دیگر از مباحث خود تصریح می کند که هیچ فقیه دیگری در زمانی که فقیهی که زعامت را دارد حق تضعیف او را ندارد و این عمل حرام است. معنی این امر آن است که اگر فقیه دیگر با حرکت و سکون و سکوت به گونه ای عمل کند که موجب تضعیف ولی امر فراهم شود، فعل حرامی مرتکب شده است. 

استاد حوزه تصریح کرد: سید مصطفی خمینی به اصل مهم حمایت و پشتیبانی از ولی امر اشاره می کند. مرجعیت یک منصب توقیفی است. به دلیل اینکه طاعت خداوند واجب است و خداوند طاعت نبی اکرم و ائمه را طاعت خود می داند بر اساس عنوان اولی الامر ولایت فقیه را هم واجب می کند.

وی گفت: اگر کسی این اصول را قبول نداشته باشد از ولی امر هم تبعیت نمیکند. فقها باید از امر ولی فقیه در مسایل مهم حمایت کند. اگر فقیهی در مقابل اوامر رهبری در خصوص مذاکره و همچنین مباحث مختلف نظام مطرح کند سکوت کند اگر اعلم از فقها هم باشد با این سکوت و عدم حمایت شقاق و تضعیف زیادی ایجاد می کند. 

وی افزود: وقتی این فقهای بزرگ سکوت کنند مردم هم میگویند که وقتی این مردان بزرگ امر ولی فقیه را تبعیت نمی کنند و در مقابل آنها سکوت می کنند قطعا امر ولی امر نیز در نظر مردم تضعیف می شود. حال این سوال این است که آیا این کار مخالف با غرض از اصول نیست؟ در اینجا است که شهید مصطفی خمینی زمانی بیان می کند که بر هیچ فقیهی جایز نیست که بر اموری که تحت حکومت ولی فقیه است دخالت کند، به گونه که آن حوزه را تضعیف کند .

آیت الله سیفی مازندرانی بیان کرد: آیه أَقِیمُوا الدِّینَ دلالت دارد که همه انبیای الهی را به اجرای دین خدا در جامعه امر می کند. خلاف مقتضی حکمت است که دین خدا تنها در حضور پیامبران و یا ائمه اقامه شود. 

استاد حوزه تصریح کرد: اقامه دین یا فردی است و یا اجتماعی. مهمترین وجه اقامه دین، اقامه اجتماعی است زیرا خداوند پیامبران را امر به اقامه دین در جامعه کرده است. فقیه دین را در عصر غیبت اقامه می کند. پس از حکومت علوی اولین بار است که چنین حکومتی با حضور ولی فقیه تشکیل شده است، ولی سوال این است که مابقی نباید اقامه دین کنند؟ ولی فقیه هم مثل ائمه نیاز دارد که بزرگانی چون فقها ایشان را حمایت کند.  

وی گفت: اقامه دین از سوی فقها این است که ولی امر مسلمین را حمایت کند. وجود مراجع هم بسیار مهم است زیرا آنها هم باید با چنین حرکتی اقامه دین کنند. حمایت از رهبری بر اساس اصول فقهی ما شرط مهم فقیه بود. بر اساس مکتب اهل بیت(ع) دین الهی بر اساس حسن تدبیر و حکت رهبری باید اقامه شود. مابقی هم باید تابع و حامی ولی فقیه باشند تا حکومت اسلام با همه دشمنان داخلی و خارجی تقویت شود. 

آیت الله سیفی مازندرانی افزود: دوپهلو سخن گفتن برای بسیاری از افراد مستمسک بود که بتوانند به مقاصد سیاسی خود برسند. از طرفی زمینه تبرئه از نفاق را نیز برای آنها فراهم کند. اگر کسی به ظاهر بگوید که به رهبری ملتزم است، ولی به آثار ولایت ملتزم نباشد، نمی توان حرف آن شخص را قبول کرد. 

وی بیان کرد: قرآن کریم، فرقان بین حق و باطل است. عالم، وظیفه دینی و رسالت الهی دارد که مباحث را به گونه ای بیان کند که خط ولایت از خط مخالف ولایت تمیز داده شود که مردم راه را گم نکنند.

استاد حوزه علمیه قم، با ذکر این مطلب که بسیاری سعی دارند شخصیت و تفکرات سید مصطفی خمینی را بایکوت کنند، گفت: امروز مهمترین عامل در تقویت خط ولایت و تحکیم ارکان جمهوری اسلامی و کشور، آن است که علما و فقهای دین از ولی امر مسلمین حمایت کنند. 

وی گفت: شهید مصطفی خمینی مدرسه بزرگی را احداث کردند که فکر ولایت فقیه را توسعه دادند. این امر مهمترین ضرورت در زمان ما است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha