جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همتی نژاد

حوزه/ کارشناس و مدرس رسانه بر لزوم تلاش به منظور ارتقای تراز سریال سازی صدا و سیما در سایه نقادی رسانه ها و کارشناسان تأکید کرد.

دکتر محسن همتی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که تولید فیلم و سریال خوب به عوامل متعددی از جمله فیلمنامه خوب و بودجه مناسب بستگی دارد، اظهار داشت: فیلمساز و یا سریال ساز قبل از هر چیز باید بداند که برای چه مخاطبی به تولید اثر می پردازد و به خصوص برای تلویزیون قرار است سریال او از چه شبکه ای و در چه ساعتی به روی آنتن برود، چرا که همه این مسایل در موفقیت یا عدم موفقیت یک اثر دخیل است.
وی افزود: در ماه های گذشته تلویزیون به جهت پخش سریال های تکراری عملکرد مناسبی نداشته، هر چند که چند هفته ای است سریال های جدید را پخش می کند و این روند باید با حفظ قوت آثار، استمرار داشته باشد تا مخاطب را راضی نگه دارد.

این مستندساز و فعال رسانه ای همچنین گفت: سریال هایی که این ایام در حال پخش است، عموماً سریال های تاریخی یا متناسب با اقوام مختلف بوده و این که دو سریال ایلدا و نجلا با محوریت دفاع مقدس ساخته شده که روایتگر حماسه و مقاومت بخشی از مردم سرزمینمان است.

وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که حتماً باید مدنظر قرار گیرد این است که وقتی سریالی روایتگر داستانی در منطقه ای جنگلی یا کوهستانی است، خانواده ای که در سیستان و بلوچستان تماشاگر این سریال است، درک خوبی از آن جا ندارد چرا که محیط زندگی اش کویری است و لذا این که چه سریالی قرار است برای چه مخاطبی پخش شود، بسیار مهم است و باید به این ریزه کاری ها توجه شود.

همتی نژاد ادامه داد: از سوی دیگر در بُعد محتوایی یکی از مشکلات ما در سریال سازی این است که وقتی از بازیگران معروف برای بازی در یک فیلم یا سریال در یک منطقه جغرافیایی خاص دعوت می کنیم، از او می خواهیم که به گویش و لهجه همان منطقه صحبت کند که عموماً در این زمینه مهارت ندارند، چرا که بومی آن جا نیستند.

وی افزود: به همین خاطر گاهی در ساخت برخی سریال ها و فیلم ها، از بازیگران بومی و گاه نابازیگر استفاده می شود که همین مساله بعضاً منجر به کشف استعداد جدید می شود و این نکته مهمی است چرا که سینما و تلویزیون به این استعدادهای جدید و تازه کار نیاز دارد.

وی بیان داشت: به عقیده بنده اگر بازیگری انتخاب می کنیم برای سریالهای بومی و منطقه ای باید حتماً با آن منطقه و فرهنگ آشنا باشد، مثلاً خانم فاطمه گودرزی که خودش اصالتاً لر است و با حال و هوای سریال ایلدا آشناست.

کارشناس و مدرس رسانه افزود: به هر صورت همین که فضای تولید سریال ها تا حدودی از تهران خارج شده و به استان های دیگر رفته را باید به فال نیک بگیریم و این بُعد را باید تقویت کنیم و بدانیم که اعتماد به بازیگران استان ها می تواند زمینه رشد و شکوفایی آن ها را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم دیگر این است که باید با نقد و بررسی سریال ها از سوی رسانه ها و کارشناسان به ارتقای تراز سریال سازی در صدا و سیما کمک کنیم.

وی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه، سریال سازی با هزینه های معقول و محتوای خوب مورد نظر است و این که به خصوص به فیلمنامه در سریال سازی و قصه پردازی و داشتن درام خوب و قصه پرکشش اهمیت ویژه ای داده شود.

همتی نژاد افزود: متاسفانه گاهی اوقات یک فیلم سینمایی را به سریال تبدیل می کنند که طبعاً کشش لازم را ندارد و لذا در آن صحنه ها و دیالوگ های اضافی و کم تأثیر و بی تأثیر بسیار دیده می شود و همین مساله باعث زدگی مخاطب می شود.

وی همچنین ابراز داشت: از سوی دیگر لازم است که پیوست های رسانه ای مختلفی برای تولید یک سریال داشته باشیم، به عنوان مثال مستندهای هم تراز مناطق و فرهنگ های مختلف نیز در تکمیل پیام های یک سریال از تلویزیون پخش شود.

این مستندساز افزود: پاشنه آشیل بسیاری از سریال های صدا و سیما، ضعف در فیلمنامه است و در مرحله بعد این که شاهد انتخاب غلط بازیگران هستیم و در ضمن گاهی برای کاهش هزینه ها، سریال ها در لوکیشن های نامناسبی در اطراف تهران تولید می شوند که این مساله مخاطب را راضی نگه نمی دارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha