چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق

حوزه/ آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق خواستار تحقیق در خصوص عوامل تربیتی که منجر به وقوع حوادث وحشتناک در جامعه عراق می شود، شد و بر بررسی و حل آن قبل از تشدید و وخامت اوضاع تأکید کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق خواستار تحقیق در خصوص عوامل تربیتی که منجر به وقوع حوادث وحشتناک در جامعه عراق می شود، شد و بر بررسی و حل آن قبل از تشدید و وخامت اوضاع تأکید کرد.

ایشان در سخنرانی هفتگی خود که از تلویزیون پخش شد، در واکنش به اقدام یک زن عراقی در انداختن دو کودک خود در رودخانه، گفت: اینگونه حوادث وحشتناک، استثناء نیست، بلکه یک حلقه از زنجیره حوادث تلخ است. این مثل قله کوه است که در پایین آن سنگ های زیادی متراکم شده است.

آیت الله مدرسی تأکید کرد: بهترین گام برای جلوگیری از وقوع این حوادث در جامعه، یافتن یک شیوه تربیتی سالم و مهیا کردن تمامی عوامل آن است. همچنین باید از عوامل منفی که منجر به نابودی شخصیت انسان می شود، دوری کرد. فرقی ندارد که این انسان در خانه یا مدرسه یا جامعه باشد.

این عالم شیعه مهم ترین عوامل تربیت سالم و استوار را سه مورد زیر دانست:

اول: تحکیم ارزش توکل و اعتماد به خداوند و اعتماد به نفس در شخص برای اینکه از شکست در شخصیت فرد جلوگیری شود و در برابر مشکلات تسلیم نشود و اقدام به خودکشی نکند یا مرتکب جنایت وحشتناک نشود یا به سوی اعمال منحرفانه مثل مواد مخدّر نرود.

این مسئولیت تمامی کسانی که به انسان اهمیت می دهند از والدین، معلمان تا علمای دینی و سخنرانان و اصحاب رسانه است که مردان و زنانی تربیت کنند که بتوانند مشکلات و چالش ها را تحمل کرده و زندگی سالمی داشته باشند.

دوم: گسترش روح رضایت و شکرگذاری در برابر نعمت ها، این امور ریشه در حکمت دارد. نباید به نقاط ضعف و منفی زندگی تمرکز و به آن فکر کرد، بلکه باید به نقاط مثبت و قوّت زندگی نیز توجه داشت. روحیه شکر گذاری و رضایت و خشنودی باعث می شود انسان بتواند در زندگی بر مشکلات غلبه کند.

سوم: پاکسازی فضای عمومی جامعه از مسائلی که روح و روان را مکدّر می کند. امروز رسانه ها پیوسته به دنبال جنجال و فتنه انگیزی هستند و تمامی نقاط منفی کوچک و بزرگ کره زمین را پخش می کنند، بدون اینکه به نقاط مثبت بپردازند. این مسئله بر شخصیت های ضعیف تأثیر می گذارد و آنها در برابر مشکلات کوچک تاب نمی آورند و از هم فرو می پاشند.

رسانه ها باید نقاط مثبت و قوّت جهان را در کنار اخبار منفی که به انتشار آن عادت دارند، بیان کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha