پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حبیب بابایی

پژوهشگر حوزوی و کارشناس فرهنگی تصریح کرد: روند کاهش جمعیت کشور، تبعات نامطلوب امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به همراه دارد.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که جمعیت یکی از عوامل اقتدار و ثبات جوامع به شمار می رود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مقوله جمعیت، یکی از رویکردهای پایدار کشورهای سلطه گر، تلاش هدفمند و برنامه ریزی شده برای کاهش جمعیت کشورهای دیگر بوده که از جمله تبعات آن تشدید روند پیری جمعیت است.

وی افزود: امروزه جمعیت‌شناسان دنیا بر این نکته تأکید دارند که افزایش جمعیت سالمندان به نسبت جمعیت جوان و فعال، یکی از مشکلات بسیاری از جوامع محسوب می شود به طوری که از این مساله به عنوان "سونامی خاکستری" یاد کرده اند.

حجت الاسلام بابایی گفت: البته این معضل تنها مربوط به کشور ما نیست اما متاسفانه در ایران پس از دوران دفاع مقدس به تدریج شاهد شیب نزولی نرخ فرزندآوری در میان خانواده ها هستیم و به ویژه در سال های اخیر، زنگ هشدار نسبت به خطر کاهش جمعیت به صدا درآمده است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان که مساله کاهش جمعیت، تبعات خطرناک امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای کشور ما به همراه دارد، ابراز داشت: هر کسی که حقیقتاً دلسوز کشور و نظام و انقلاب است باید به سهم خود کاری کند که جلوی روند کاهشی جمعیت هر چه سریع تر گرفته شود و البته تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است.

وی گفت: در حال حاضر کشورهای بزرگ و قدرتمند دنیا، حساب ویژه ای بر روی مساله افزایش جمعیت باز کرده اند، چرا که یکی از مؤلفه های اقتدار سیاسی و اقتصادی آن ها همین جمعیت بالاست و بیراه نیست اگر بگوییم آینده دنیا با کشورهای پرجمعیت و در عین حال مقتدر است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که افزایش جمعیت یکی از پایه های اصلی رشد و تعالی ایران اسلامی به شمار می رود، افزود: هم مجلس و هم دولت و هم قوه قضاییه باید دست به دست هم داده و زمینه رشد جمعیت را فراهم کنند و به خصوص در زمینه حل مسایل معیشتی مردم اقدام جدی و فوری انجام دهند، ضمن آن که به هیچ وجه نباید از اهمیت کارهای فرهنگی و رسانه ای در این زمینه غافل شد.

۳۱۳/۸
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha