شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بهرامیان

حوزه/ کارشناس و مدرس فضای مجازی ضمن تأکید بر ضرورت تولید و پمپاژ گفتمان انقلابی در فضای مجازی، نسبت به پایین بودن نمره سواد رسانه ای مردم جامعه ما ابراز نگرانی کرد.

حجت الاسلام محمد رسول بهرامیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: فضای مجازی همچون بسیاری از پدیده های دیگر زندگی مدرن هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید و لذا نحوه مواجهه ما با این مساله و چگونگی بهره برداری از آن، حائز اهمیت است چرا که مشخص می کند که آیا فضای مجازی برای ما تهدید به شمار می رود یا فرصت.
 

چرایی لزوم ایجاد و تقویت شبکه ملی اطلاعات
وی با تأکید بر این که یکی از وظایف مهم حاکمیت در جامعه اسلامی آن هم در شرایط کنونی تلاش برای سالم‌سازی فضای مجازی و آسوده‌خاطرسازی خانواده‌ها از این بابت است، گفت: ایجاد و تقویت شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از وظایف مهم دولت و حاکمیت از مرزهای ملی و دینی ما در فضای مجازی حراست می‌کند، ضمن آن که خود این مساله علاوه بر سالم سازی این محیط به رونق کسب‌وکار در بستر فضای مجازی، کمک شایان توجهی می کند
وی اضافه کرد: از سویی در شرایطی که دشمن می کوشد از طریق رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی به ما ضربه بزند و در باور و اراده ملت ما به ویژه نسل جدید خلل ایجاد کند، ما باید با تقویت نیروهایمان در بستر فضای مجازی به مقابله با تهدیدات دشمن برخیزیم و به تعبیر مقام معظم رهبری در همین فضای مجازی، توی دهان دشمنِ مستکبر بزنیم.
 

ضرورت تولید و پمپاژ گفتمان انقلابی در فضای مجازی
کارشناس و مدرس فضای مجازی همچنین بیان داشت: یکی از مهم ترین بایسته ها در این باره تولید و پمپاژ گفتمان انقلابی در فضای مجازی است و این که بدانیم عملکرد منفعلانه در این زمینه ما را به شدت دچار مخاطره می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برپایه تفکر و اندیشه انقلابی ما به شدت نیازمند نهضت ملی در زمینه سواد رسانه ای هستیم، خاطرنشان کرد: در وضع کنونی بیش از هر وقت دیگری نیاز به این نهضت داریم تا به این واسطه بتوانیم دست کم، بخشی از کمبودهای ناشی از ضعف آموزش های هوشمند و فرهنگ سازی لازم برای مقابله با آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را جبران کنیم.
 

نمره سواد رسانه ای مردم ما پایین و نگران کننده است
حجت الاسلام بهرامیان افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، هم اکنون بیش از ۹۰ درصد محتوای موجود در شبکه های اجتماعی ایران نتیجه بازنشر اطلاعات آن هم عمدتاً بدون آگاهی و یا تحقیق لازم است و از همین روست که می بینیم، نمره سواد رسانه ای مردم ما متاسفانه پایین است و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از کاربران فضای مجازی در کشور ما دارای حداقل یکی از نشانه های اعتیاد به فضای مجازی هستند.
وی همچنین ابراز داشت: البته باید توجه داشت که در کشور ما به طور رسمی، آمار دقیقی حاکی از میزان اعتیاد افراد به اینترنت وجود ندارد و این مساله از آن جا که هموطنان ما در روز به طور میانگین بین ۵ تا ۹ ساعت از اوقات شبانه روز خود را در فضای مجازی به سر می برند، حائز اهمیت است از این بابت که بدانیم چه مشکلات و آسیب هایی به جهت حضور بیش از حد و کنترل نشده اعضای جامعه به ویژه نسل جدید به این طریق به وجود آمده است.
 

باید سطح سواد رسانه ای جامعه را ارتقا دهیم
وی با تأکید بر این که لازمه در امان ماندن از تبعات نامطلوب فضای مجازی، ارتقای سواد رسانه ای در سطح جامعه است، گفت: آن چه مهم است این که بدانیم تلاش همه جانبه در راستای ارتقای سواد رسانه ای در کشور، یکی از مهم ترین بایسته ها به شمار می رود چه آن ما در مقطع حساس کنونی نیازمند نهضت فراگیر ملی در این خصوص و بلکه حتی تاسیس سازمانی به نام نهضت سواد رسانه ای هستیم.
کارشناس و مدرس فضای مجازی در خاتمه افزود: هم نهادهای دولتی و حاکمیتی، هم رسانه ها و نخبگان جامعه و هم خانواده ها و نظام آموزشی باید در این راستا ضمن درک اقتضائات و ضرورت های روز جامعه، دست به دست هم دهند تا به یاری خدای متعال در حرکتی ملی شاهد تحولی مناسب در این زمینه باشیم.

۳۱۳/۸
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha