شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طبطبایی

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر تمام نشدن دوران تحصیل برای طلاب علوم دینی و ادامه دار بودن علم آموزی، گفت: برخی مطالعه می کنند، می نویسند، تحقیق می کنند، اما بسیاری نیز تصور می کنند که دیگر تمام شد، در حالی که توقع این نیست فردی که ۱۰ سال در طلبگی بوده، به یک جایی برسد که فکر کند تحصیل تمام شد، در حالی که درس تمام شدنی نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، صبح امروز در جلسه آغاز دوره تخصصی تمهیدیه دروس خارج، در جمع فضلای حوزه علمیه اصفهان با اشاره به جایگاه و اهمیت درس خارج برای طلاب علوم دینی، اظهار کرد: آنچه که تاکنون خوانده اید مقدمه ای برای درس خارج بوده است، اما برخی در همان مقدمه می مانند و موقعی که زمان نتیجه گیری است به طور طبیعی به جایی نخواهند رسید.

وی افزود: درس خارج یعنی زمان پژوهش و تعقل و استفاده کردن و به کار بردن آنچه که از اصول و فقه خوانده شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان چند مثال فقهی و تعارضاتی که ممکن است در مسیر استنباط عقلی و نقلی از روایات به دست آید، گفت: پژوهش یعنی این که هر کس خود بررسی کند و به گفته ها اعتنا نکند، بلکه برای خود طلبه قطعی شود و این مسئله بسیار کار دارد.

وی اضافه کرد: باید به یک فهم واقعی برسیم و بتوانیم روی آن قسم بخوریم که این روایت از معصوم رسیده و اگر قسم هم نخوریم، باید در حدی بتوانیم روی آن کار کنیم که آن را بفهمیم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تبیین برخی از مسائل فقهی و لزوم فهم این مسائل توسط طلبه، ادامه داد: اگر به واقع طلبه ها متوجه این موضوع باشند، و با یک هم مباحثه قوی تر از خود مباحثه کنند و کتاب هایی که استاد مطالعه می کند طلبه نیز مطالعه کند، می تواند به استاد اشکال کند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر تمام نشدن دوران تحصیل برای طلاب علوم دینی و ادامه دار بودن علم آموزی، تصریح کرد: برخی مطالعه می کنند، می نویسند، تحقیق می کنند، اما بسیاری نیز تصور می کنند که دیگر تمام شد، در حالی که توقع این نیست فردی که ۱۰ سال در طلبگی بوده، به یک جایی برسد که فکر کند تحصیل تمام شد، در حالی که درس تمام شدنی نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha