جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه ستاد کرونا

جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاهها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان، هدف از تشکیل این جلسه را که به دعوت ایشان تشکیل شد، وضعیت تأسف بار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه با این ویروس، بیان کردند و افزودند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نحوه مدیریت مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف، خاطرنشان کردند: در برخی کشورها همانند امریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم.
ایشان لازمه اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاهها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‎ها در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور.
ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکایی‌ها است که در مناظره ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.
ایشان بعد از بیان این نکته مهم، به بحث کرونا بازگشتند و با اشاره به جنبه‌های سلامت‌محور، امنیتی و اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها درباره این بیماری، و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، تأکید کردند: از آنجا که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیم‌گیری‌ها، سلامت مردم است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته های وابسته به آن، عملکرد کادر درمان و سلامت را بسیار درخشان و جهاد فی سبیل الله خواندند و در ادامه توصیه های مهمی را بیان کردند.
«لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.
توصیه بعدی ایشان درباره «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها» بود.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاهها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهری و محیطهای عمومی، از جمله مصادیق محدودیت‌ها است که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است.
«آموزش همگانی درباره راههای شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای مقابله با کرونا بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است.
ایشان همچنین با اشاره به اهمیت مقابله با بیماری در روزهای اول آن، گفتند: بر اساس گفته متخصصان اگر در یکی دو روز اول، مبتلایان شناسایی و برای معالجه آنها اقدام شود، تلفات کاهش جدی خواهد یافت که این کار بسیار لازم است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاههای اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک»، مسئولان را به رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی توصیه کردند و افزودند: متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوه صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی می‌کنند که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایتهای عمومی مردم هم اثر منفی می‌گذارد.
ایشان همچنین با تأکید بر لزوم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از تحقیقات پژوهشگران برای دستیابی به دارو و واکسنِ مقابله با کرونا صمیمانه و عمیقاً تقدیر کردند.
«شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» توصیه بعدی و مؤکد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماههای اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاهها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیتها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان، اهمیت معجزه‌وار دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا مورد تأکید قرار دادند و افزودند: همه آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: کارهای بزرگی در کشور در جریان است و به توفیق الهی هیچ حادثه‌ای نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند اما باید این موانع را که موجب کُند شدن حرکت می‌شود، هر چه زودتر برطرف کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی رئیس‌جمهور با بیان گزارشی از فعالیت‌های مقابله با کرونا در هشت ماه گذشته، گفت: برای مقابله با این ویروس فعلاً راهی جز رعایت ضوابط بهداشتی و پیشگیری وجود ندارد.
رئیس‌جمهور افزود: همانند دوران جنگ که اجازه خرید تجهیزات جنگی به ما نمی‌دادند، در ابتدای شیوع کرونا نیز تقریباً هیچ‌کس تجهیزات مورد نیاز مثل کیت تشخیص، دستگاه تنفس، امکانات و تجهیزات آی‌سی‌یو و حتی ماسک را به ما نداد ولی با اتکاء به شرکت‌های دانش بنیان، این تجهیزات را به سرعت تولید کردیم و اکنون هیچ مشکلی نداریم.
آقای روحانی ادامه داد: در ماجرای کرونا برای ما روشن شد که تکیه بر توان و امکانات داخلی و نگاه نکردن به دست دیگران تا چه حد برای ما مهم است و ما فهمیدیم که در روزهای مبادا باید روی پای خودمان بایستیم چرا که دیگران ما را حتی در مسائل مربوط به حقوق بشر، بهداشت و درمان و نجات جان انسان‌ها یاری نمی‌کنند، اگرچه شعارش را می‌دهند.
آقای روحانی با اشاره به تفاوت ماهیت ویروس کرونای فعلی با ویرس زمان اسفند ماه که کشور را درگیر کرد، افزود: هم وزارت بهداشت و هم متخصصان می‌گویند ویروس ماههای اخیر ویروس جهش‌یافته اروپایی است که سرعت و قدرت انتقال آن، ۹ برابر شده است.
رئیس جمهور با گلایه از جدی نگرفتن توصیه‌های قانونی از طرف برخی از مردم، گفت: محدودیت‌های شدید در مناطق پر خطر، مراقبت های لازم برای جلوگیری از نقض قرنطینه مبتلایان و جریمه‌های قانونی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
آقای روحانی گفت: برای کمک به تهیه و توزیع مایحتاج افراد در قرنطینه به کمک مساجد و بسیج مردمی نیازمند هستیم.
رئیس جمهور همچنین در خصوص تأمین مالی تحقیقات دارو و واکسن، کمکهای دولت به خانواده‌های نیازمند در دوران کرونا و پرداخت بخشهایی از کارانه کادر درمان گزارش داد.
در ادامه دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از حمایت‌های بی‌بدیل و دلگرم‌کننده رهبر انقلاب اسلامی و زحمات کلیه مسئولان و جهاد کادر درمان برای مقابله با کرونا، گفت: نیمی از تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستانها را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم اما هیچ بیمار غیر کروناییِ نیازمندِ تخت آی‌سی‌یو را نیز معطل نگذاشتیم.
وزیر بهداشت افزود: در هیچ جای دنیا نمی‌توان بیماری همه‌گیر را با خواهش و توصیه کنترل کرد و باید با اِعمال ضوابط و تشدید محدودیت‌های قانونی، این بیماری را مهار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    51 1
    «اقدام اخیر برخی‌ها در مواجهه با دولت و شخص رییس‌جمهور غلط بود و این موضوع را به‌طور صریح اعلام می‌کنم. ... روش ما اسلامی و قرآنی است؛ یعنی انتقاد بیان می‌شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد.» یک‌بار دیگر فاصله مدعیان ولایت‌مداری با منویات ایشان آشکار شد. به راستی آیا باید هربار رهبر معظم انقلاب بدیهیات اصول و اخلاق اسلامی را به سیاست‌ورزان بی‌سیاست متذکر شوند؟! جالب آن‌که یکی از اصلی‌ترین مخاطبان فرمایش رهبری در واکنش به این انتقاد صریح ایشان، صرفاً افاضه کرده که خود را مطیع ولایت می‌داند، بدون آن‌که از اقدام غیراخلاقی خود _ که موجب تذکر صریح رهبری معظم شد_ عذرخواهی و یا حتی ابراز تأسف نماید! باید به وی و دیگر مخاطبان فرمایش رهبری یادآور شد، تشخیص این‌که اقدام از روی عصبانیت شما مخالف موازین اخلاقی و مخرب انسجام ملی بوده، چندان سخت نبود که نیاز به تذکر رهبری داشته باشد، اما لااقل اکنون که فهمیدید کارتان «غلط» بود، حداقل عذرخواهی کنید. منتظرید که این را نیز «پشت بلندگو» به شما بگویند؟!؟!
    • فاطمی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      46 0
      احسنت. این‌که چرا برخی به تعبیر جالب شما «سیاست‌ورزان بی‌سیاست» به راحتی آب به آسیاب دشمن ریخته و در این وضعیت بغرنج اقتصادی و اجتماعی کشور با اقدامات و سخنان تفرقه‌افکنانه خویش به وحدت و انسجام جامعه لطمه می‌زنند، جدّاً جای تأسف دارد.
    • ج IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      0 41
      بله دوست عزیز حرف شما درست. رفتار اون مسئول هتک حرمت بود(هتک حرمت لفظی) اما کاری که بدنه دولت با مردم کرده هتک حرمت عملی است(این وضعیت اقتصادی شایسته شأن مردم نیست و شخصیت آنها هتک شده) که به مراتب شدیدتر از هتک حرمت لفظی است؛ چرا شما به این هم اشاره نمی کنید؟! چرا انتظار معذرت خواهی و تغییر روند مدیریت را از آقای رئیس جمهور و اطرافیانش درخواست نمی کنید؟!
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
      0 0
      اصرار بر اجرای سند ۲۰۳۰ تخریب عفت و هویت میلیون ها بچه ی بی گناه نیست ؟ چنین شخصی کدام حرمت دارد ؟ کسی که منصوبش شب قدر تصویر شنیع قوم لوطی های زمانه را انعکاس و زیرش می نگارد که خانواده تغییر کرده است ، نه تنها واکنش عزلی نسبت به وی ندارد که در کمال تعجب دوباره نصبش می کند ، به استناد کدام دین تعاون بر اثم می نماید ؟ آیا دین اسلام حامیان لوطیان را مومن و شایسته حرمت می داند ؟
  • بشیر GB ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    42 0
    تندروها مردم را از صندوق رأی‌ ناامید کردند. (بخش نخست) «در چهل‌سال گذشته، تورم همواره رو به افزایش بود؛ مگر در سه‌سال اجرای برجام». برخلاف مشهور، تقابل واقعی در ایران بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان نیست، بلکه تقابل بین معتدلان از هر دوجناح با تندروهای آتش به‌اختیار است که در هردو گروه هستند و اختصاص به یک جناح ندارند. و اکثر مردم ایران هم برای حفظ منافع ملی، خواهان تعامل با غرب مانند تعامل با شرق هستند، با این‌که هر دو را ظالم و متجاوز می‌دانند و فرقی بین آن‌دو نمی‌گذارند. لذا پس‌از آن‌که از سیاست‌های ماجراجویانه، و هزینه‌ساز تندروها به تنگ آمده بودند، در انتخابات سال ۱۳۹۲ تحت تأثیر شعارهای حسن روحانی (که از بانیان اصول‌گرایی بود) در زمینه تعامل با دنیا و رفع تحریم‌ها، به او رأی دادند و او را بر کرسی ریاست‌جمهوری نشاندند. به خیال آن‌که تندروها می‌گذارند او به شعار خود عمل کند. و اتفاقاً وزارت‌خارجهٔ باکفایت روحانی با تصویب برجام در دوره اول موفق شد با لغو تحریم‌ها و بی‌اثر کردن ۶ قطعنامه شورای امنیت ضد ایرانی در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ زمینه‌ٔ بهبود زندگی مردم و رشد اقتصادی را فراهم آورد. آمارها نشان می‌دهد، رشد اقتصادی که در دولت دهم منفی بود، پس‌از تصویب و اجرای برجام (از سال ۹۳، تا ۹۶ش) به‌تدریج مثبت شود و تعامل ایران با دنیا نیز بهبود یابد. و نرخ دلار و به تبعش قیمت کالاها که در طول سی‌وپنج سال گذاشته افزایش ۶۰۰ برابری داشت، (از هفت تومان اول انقلاب رسید به ۴۵۰۰ در سال ۹۲ش) در طول سه‌سال اجرای برجام ثابت ماند و هیچ افزایشی نداشت. و در راستای مقررات برجام، قرار بود کشورهای خارجی میلیاردها دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند. که می‌توانست تحول عظیمی در اقتصاد کشور به‌وجود آورد. لذا مردم ایران چهارسال بعد برای بار دوم و با هدف تعامل بیشتر با جهان و همچنین شفافیت مدیریت و آزادی مشروع، در انتخابات پرشور ریاست‌جمهوری سال ۹۶ش شرکت کردند و ایشان را با ۲۴ میلیون رأی برای بار دوم به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند. ولی این روند، خوشایند تندروها نبود؛ لذا پس‌از این انتخابات معنادار ۹۶ش، آن‌ها بی‌کار ننشستند و عَلَم مخالفت با برجام و تعامل با دنیا را برافراشتند. (ادامه دارد...)
  • بشیر GB ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    44 0
    تندروها مردم را از صندوق رأی‌ ناامید کردند. (بخش دوم) ... در خارج هم با پیروزی ترامپ، جناح تندرو صهیونیستی آمریکایی برای نابود کردن برجام فعال شدند. و شرایطی در داخل و خارج پیش آوردند که ترامپ از برجام خارج شد و مجدداً تحریم‌های نفتی و غیرنفتی را بر کشور اعمال کردند و اقتصاد کشور را قفل نمودند. در چنین شرایطی، دولت و مجلس که هر دو منتخب مردم بودند، وارد میدان شدند و آخرین تلاش‌های خود را انجام دادند و لوایح چهارگانه FATF را که تبادل مالی و بانکی ایران با دنیا را قانونی و مجاز می‌کرد تصویب نمودند، اما این لوایح با مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت مواجه شد و ایران را که در سال ۹۵ از فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی خارج ‌شده بود، در سال ۹۸ بار دیگر در فهرست سیاه قرار دادند و تبادل پول میان بانک‌های ایران و جهان قطع کردند. افزون‌بر این، تندروها تلاش کردند تا به افکار عمومی القاء کنند که مجلس و دولت که با رأی معتدلان دو جناح روی کار آمده‌اند نه‌تنها هیچ‌کاری برای مردم نکرده‌اند، بلکه وضع را بدتر هم کرده‌اند. این گروه بدون آن‌که به عملکرد گذشته خود و کارشکنی‌هایی که در برابر سیاست‌های دولت (برجام، لوایح FATF و…) انجام داده‌اند نگاه کنند، همچنان بر طبل ناکارآمدی نهادهای انتخابی و بی‌تأثیری رأی مردم می‌کوبند. که نتیجه آن‌را در انتخابات بیست‌درصدی مجلس شورای اسلامی در تهران دیدیم. هرچند باید اذعان کنیم که بعضی مجلسی‌ها، و دولتی‌ها هم نتوانستند درست عمل کنند و از جایگاه‌هایشان درست استفاده نمایند و به مطالبات مردم پاسخ دهند، و شاید هم اختیار لازم را نداشتند. ولی اصل جریان اعتدال همچنان مایهٔ امید مردم است. و در یک تحلیل منصفانه می‌توان گفت که تندروهای طرفین باعث بدتر شدن روابط بین‌المللی کشور شده و جایگاهی در بین مردم ندارند. به همین جهت می‌کوشند تا مردم را از نهادهای انتخابی و صندوق رأی مأیوس و آن‌را بی‌اثر سازند و تلاش می‌کنند تا وانمود کنند که رأی‌دهندگان در انتخاب‌شان اشتباه کرده‌اند.این در حالی‌ است که مرور رویدادهای «خُرد» و «کلان» پس‌از سال ۹۲ نشان می‌دهد که مردم کماکان به‌دنبال روابط خارجی با دنیا برای بهبود زندگی خود هستند. (ادامه دارد...)
  • بشیر GB ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    37 0
    تندروها مردم را از صندوق رأی‌ ناامید کردند. (بخش سوم و پایانی) ... مرور رویدادهای «خُرد» و «کلان» پس‌از سال ۹۲ نشان می‌دهد که مردم کماکان به‌دنبال روابط خارجی با دنیا برای بهبود زندگی خود هستند. و بر این عقیده‌اند که سیاست خارجی معتدل و رابطه متوازن با شرق و غرب، کم‌هزینه‌ترین راه برای دستیابی مردم به حقوق خود و رفاه اجتماعی است. و تنها راه نجات، بازگشت کشور به سیاست سلف صالح و عاقل ما و شعار اساسی اول انقلاب اسلامی؛ یعنی نه‌شرقی، نه‌غربی است. واقعیتی که متأسفانه تندروها آن‌را نمی‌خواهند بپذیرند. آن‌ها چشمان‌ خود را به وابستگی شدید اقتصاد کشورمان به شرق به‌خصوص کشور کمونیستی چین و اشباع بازارهای کشورمان با کالاهای کم‌کیفیت یا بی‌کیفیت چینی، روسی، کٌره‌ای، تایوانی و... بسته و فقط اجناس با کیفیت غربی را مخلّ تولید داخل می‌پندارند. تا چه زمانی تقدیر پروردگار علیم و خبیر آشکار سازد که شعار غرب‌ستیزی امروز برخی‌ها صرفاً پوششی برای کاسبی تحریم‌ها و مراودات تجاری‌شان با بلوک شرق بوده است. این‌که میلیون‌ها ایرانی در این آشتفه‌بازار دعواهای جناحی روز‌به‌روز ضعیف‌تر می‌شوند نیز، ظاهراً برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سیاست‌های داخلی و خارجی کشور چندان اهمیتی ندارد! هرچند «مردم»، «مردم»... لقلقه‌ی زبان‌شان است!
  • عبدالله IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    27 0
    انتقاد دکتر عماد افروغ از هتاکان به رئیس‌جمهور (1) دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره تذکر رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن هتک حرمت به رئیس‌جمهور به بهانه نقد دولت و رئیس‌جمهور گفت:‌ کسانی که به اسم نقد به دیگران توهین می‌کنند، این‌ها مفهوم واقعی نقد را نفهمیده‌اند. این‌ها همان‌هایی هستند که یک جایگاه شخصیتی را با جایگاه شخصی خلط می‌کنند. بعضی‌شان جزو همان‌هایی هستند که زمانی که پای رهبری به میان می‌آید هیچ نگاه قاعده‌مندی نیز به ایشان ندارند و ظاهراً وانمود می‌کنند که سرسپرده رهبری هستند اما به قاعده و موازینی که از سوی رهبری اعلام می‌شود، وقعی نمی‌نهند. وی افزود: آنهایی که نقد را نمی‌فهمند و با هتاکی خلط می‌کنند نگاه‌شان به رهبری نیز قاعده‌مند و بیناذهنیتی نیست. این عده‌ کسانی هستند که از رهبری نیز بعضاً به نفع منافع شخصی خرج می‌کنند و آن‌جایی که هتاکی هم می‌کنند به نفع منافع شخصی خود این کار را انجام می‌دهند و به این واقعیت واقف نیستند که عمر انسان سپری می‌شود و آن‌چه که می‌ماند همان اصول و رفتارهای منطبق با قاعده و اخلاق است. این استاد جامعه‌شناسی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها با یک نگاه غیرفرآیندی و حادثه‌ای می‌گویند که حضرت امیر علیه‌السلام به دلیل پایبندی به اصول و اخلاق شکست خوردند. در حالی که امیرالمومنین علیه‌السلام پیروز میدان بودند چراکه امروز نامی از معاویه و امثال او نیست حال آن‌که از حضرت امیر علیه‌السلام به بزرگی یاد می‌شود. این مسئله به دلیل این است که امیرالمومنین علیه‌السلام بر اساس قواعد و حقایق وجودی عالم عمل کردند و نگاه ایشان نگاهی فرآیندی بود. افروغ با بیان این‌که متاسفانه عده‌ای به نام نقد هتاکی می‌کنند،‌ تصریح کرد: در حالی که بر اساس منویات امیرالمومنین علیه‌السلام یکی از ویژگی‌های نقد این است که ما بین ماقال و من قال تفاوت قائل شویم. به بیان دقیق‌تر در نقد به محتوا و مضمون کار داشته باشیم. متأسفانه این رویه در میان فعالان سیاسی ما رواج پیدا کرده است که در نقدها مضمون کلام را به ماهیت اشخاص پیوند می‌زنند و عناوین و الفاظ زننده‌ای نیز بعضاً در نقدها استفاده می‌‌کنند. ادامه دارد...
  • عبدالله IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    22 0
    انتقاد دکتر عماد افروغ از هتاکان به رئیس‌جمهور (2) دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با تسنیم، یادآور شد:‌ این شیوه نه‌تنها نقد به حساب نمی‌آید بلکه ضدنقد نیز خواهد بود. چرا که طرف مورد نقد اگر سعه‌صدر داشته باشد، می‌تواند از همین نوع ادبیات و شیوه نقد هتاکانه به عنوان ابزاری برای زیر سؤال بردن و تضعیف طرف مقابل استفاده کرده یا این‌که مظلوم‌نمایی کند. بنابراین نقد باید علاوه‌بر مستدل و مستند بودن، با ادبیات مناسب و محترمانه مطرح شود. اهمیتی هم ندارد که این نقد در ارتباط با رئیس‌جمهور باشد یا نسبت به رئیس قوه قضاییه یا رئیس مجلس. نسبت به هر شخصی باید آداب نقد لحاظ شود. این استاد دانشگاه گفت:‌ کسی که در زندگی خود قاعده‌مند و اخلاقی عمل می‌کند، اساساً به خود اجازه نمی‌دهد که هتاکی و فحاشی کند. متأسفانه ما در سیاست‌مان نمره خوبی به اخلاق نمی‌توانیم بدهیم. ما تصور می‌کنیم مجازیم هرکس که در جناح ما نبود و همانند ما فکر نمی‌کرد،‌ می‌توانیم برای خراب کردن او دست به هر کاری بزنیم! وی با تأکید بر اینکه ما نیازمند مدعی‌العموم اخلاقی در کشور هستیم، عنوان کرد: از‌ آن‌جا که اخلاق یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی در کنار عدالت و آزادی بوده، بنابراین نظام ما باید سازوکاری تعبیه کند که بر مبنای آن، کسی بداخلاقی نکند. حال می‌خواهد این فرد شهروند عادی باشد یا مقام عالی‌رتبه سیاسی. زمانی که ما صاحب یک جامعه اخلاقی باشیم، بدون شک فشارهای اقتصادی نیز برای مردم قابل تحمل‌تر می‌شود و مردم احساس می‌کنند در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که در آن اخلاق و معنویت و همبستگی حکم‌فرما است. اما متأسفانه حقیقت امر این است که ما در کنار فشارهای اقتصادی و تبعیض‌ها، کارنامه خوبی در زمینه اخلاق و عدالت اجتماعی نیز نداریم. دکتر افروغ ادامه داد:‌ بنده بر این باورم که اگر اخلاق در جامعه حکم‌فرما بود، امروز شاهد وجود تبعیض نیز نبودیم. چراکه وقتی اخلاق در جامعه حکفرما شد، آن‌زمان تحت هر شرایطی حتی اگر انسان جان و آبرویش نیز تحت خطر قرار گرفت اما با این حال اصول اخلاقی را زیر پا نمی‌گذارد. ادامه دارد...
  • عبدالله IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    18 0
    انتقاد دکتر عماد افروغ از هتاکان به رئیس‌جمهور (3) دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با تسنیم، تأکید کرد: ما حق نداریم به اسم آزادی هر حرفی را با هر ادبیاتی بیان کنیم. نمونه این آزادی بیان بی‌قاعده امروز در جهان نیز حکم‌فرما است و ما شاهد هستیم که در کشور فرانسه به اسم آزادی بیان به مقام والای پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بی‌حرمتی می‌‌شود و حاکمان این کشور نیز از این بی‌حرمتی‌ها علناً حمایت می‌کنند. کانت (فیلسوف آلمانی) در مذمت این نوع رویکرد در آزادی بیان تصریح کرده است که آزادی برای انسان‌های قدیس معنا پیدا می‌کند و مفهوم آزادی نباید از سوی هر جاهل و بی‌خردی به بازی گرفته شود. وی در ادامه گفت: متأسفانه نه تنها برخی سیاست‌مداران ما بلکه خیلی از چهره‌های آکادمیک در محافل علمی نیز معنای واقعی نقد را درک نکرده‌اند و خیال می‌کنند اگر یک شخص را با فحاشی و توهین بی‌آبرو کردند، او را مورد نقد قرار داده‌اند؛ در حالی که نقد یک مفهوم اساسی فلسفی دارد و این‌گونه معنا می‌شود که می‌گویند حقیقت مطلق است ولی معرفت‌های ما از آن‌جا که سرشار از مفهوم است، همراه با خطا است. اما درعین حال داوری نسبی نیست. چون معرفت‌ها سرشار از خطا هستند باید در معرض گفت‌وگو و داوری قرار گیرند، تا در نهایت داوری این معرفت‌های مختلف مشخص کند که کدام یک از معرفت‌ها به حقیقت نزدیک‌تر هستند. افروغ افزود: در حوزه نقد نیز تمامی مقامات سیاسی، گروه‌ها و چهره‌های سیاسی این امکان را دارند که در فضایی سالم،‌ پاک و گفت‌وگومحور نظرات خود را بیان کنند. اما باید این به این حقیقت واقف باشند که فحاشی و هتاکی راه را بر گفت‌وگوی سالم می‌بندد، مسئله‌ای که ما امروز در فضای سیاسی کشور با آن درگیر هستیم. سخنان رهبری برگرفته از سخن حق، فطرت و دین و آموزه اصیل دینی و سیره عملی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ائمه اطهار علیهم‌السلام است که به مسلمانان به ارث رسیده و رهبری هم که قرار است این آموزه‌های اسلامی را تحقق ببخشند، همین اصول و آموزه‌ها را به جامعه و مسئولان گوشزد می‌کنند.