جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قره شیخلو

حوزه/ رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن ابزار خوبی برای ایجاد وحدت بین امت اسلامی است، گفت: در نظر داریم باشگاهی از همه شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن راه‌اندازی کنیم که اگر این کار انجام شود، می‌تواند در ارتقای فرهنگ قرآنی جوامع بسیار تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگویی درباره ایده برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: ایده برگزاری این مسابقات در کشورمان از اینجا نشأت گرفت که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تبلیغات گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی در دنیای اسلام مبنی بر اینکه اینها با قرآن بیگانه‌اند، صورت گرفته بود؛ حتی تبلیغ می‌کردند که قرآن ما با قرآن پیغمبر(ص) تفاوت دارد و یکی از دلایلی که نمایندگان کشورهای دیگر دعوت شدند، این بود تا از نزدیک ظرفیتهای ما را ببینند و این تبلیغات خنثی شود.

وی صدور انقلاب را از دیگر دلایل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: به مرور که پیش رفتیم، اهداف بیشتری برای این مسابقات تبیین شد ولی به هرحال مسابقات بین‌المللی قرآن ابزار خوبی برای ایجاد وحدت بین امت اسلامی است و زمانی که نمایندگان ۷۰ کشور برای ۱۰ روز گرد هم می‌آیند، فرصتی برای هم‌افزایی و همدلی نیز فراهم می‌شود.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه ما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سه رتبه بین‌المللی در رشته‌های قرآنی داشته‌ایم و در مدت ۴۰ سال حدود ۴۰۰ رتبه بین‌المللی داریم، تاکید کرد: مسابقات بین المللی قرآن باید به یک فضای داد و ستد فرهنگی و دینی بین کشورها تبدیل شود و در طول سال در مناسبتهای مختلف مثل ماه رمضان و هفته وحدت ادامه یابد.

قره‌شیخلو با تاکید بر استانداردسازی مسابقات قرآن، افزود: سازمان اوقاف نقش مدیریت و راهبری برنامه‌های قرآنی را بر عهده دارد، بنابراین در اجرا و عملیات سعی می‌کنیم از ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنیم نه اینکه ظرفیتی در کنار ظرفیت‌های موجود ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته در نظر داریم باشگاهی از همه شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن راه‌اندازی کنیم؛ با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا که اکثر کارها را در فضای مجازی مدیریت می‌کنیم، ارتباطات، هم سریع و هم نزدیک شده است و اعضایی که در طول ۴۰ سال دور هم جمع می‌شوند، جمعیت قابل توجهی هستند که اگر بشود برای اینها باشگاهی ترتیب داد، می‌تواند در ارتقای فرهنگ قرآنی جوامع بسیار تأثیرگذار باشد.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: دو ماموریت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف شامل ستاد عالی هماهنگی مسابقات و ستاد عالی حفظ قرآن، هر دو فراسازمانی هستند و دستگاه‌های مختلفی در این دو ستاد عضو هستند و باید با اینها تعامل قوی تر داشته باشیم و نقش آنها هم در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا باید پررنگ تر شود.

قره‌شیخلو در پایان یادآور شد: طرح ساماندهی داوران را در دستور کار داریم که مراحل کارشناسی را پشت سر می‌گذارد و امید است بتوانیم در ۶ ماهه دوم سال این طرح را اجرایی کنیم؛ پیشنهاد داده‌ایم که این طرح را با سازمان دارالقرآن انجام دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha