جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمدرضا جعفرزاده - نماینده طلاب بابل

حوزه/ قم نباید تبدیل به محل حضور دائم طلاب شود؛ باید برای هجرت طلاب انگیزه سازی کرد و زمینه ها را برای او فراهم آورد؛ نه اینکه شهریه طلاب طرح هجرت نصف شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا جعفرزاده، نماینده طلاب و فضلای بابل استان مازندران طی گفت و گویی به سؤالاتی پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت را بخوانید  .

در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

بحمدالله شهرستان بابل و حومه بر اساس ۱۲۰۰ طلبه ای که در قم دارد، ظرفیت شش نماینده را دارد که یک نماینده آن برای شهر امیرکلا، یک نماینده آن برای شهر بندپی و خود بابل ظرفیت چهار نماینده را دارد که به دلیل به حدنصاب نرسیدن شرکت کنندگان در انتخابات، در این دوره سه نماینده دارد.

حوزه انتخابیه ای که بنده نماینده آن هستم، بخش مرکزی و سه بخش زیرمجموعه آن است و در بخش ما حدود یک هزار طلبه در قم مشغول به تحصیل، تدریس، تحقیق و ... می باشند.

بابل یکی از سه شهر کشور است که جدای از مرکز استان خود، مرکز مدیریت جداگانه دارد که به جهت قوت حوزه بابل و تعداد طلاب آن است که هم اکنون شش حوزه برادران و پنج حوزه خواهران در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و طبیعی است که این تعداد حوزه، طلبه زیادی هم در قم داشته باشد؛ البته طلاب ما در مشهد مقدس و شهرهای دیگر کشور نیز حضور دارند.

سه نماینده طلاب شهرستان بابل با همفکری هایی که داشتیم، تلاش کردیم تصمیمات خوبی داشته و خوشبختانه بازخوردهای خوبی دریافت شده است.

امروز عمده طلاب در فضای مجازی حضور دارند و به واسطه این موضوع، کانال اطلاع رسانی را از تمام فعالیت ها برای طلاب بابلی راه اندازی کردیم و خوشبختانه با استقبال مناسبی مواجه شد.

یکی از دلائلی که سه نماینده به جای چهار نماینده برای بابل انتخاب شد، این بود که دوستان طلبه اطلاع درستی از عملکرد نمایندگان طلاب نداشتند و به همین جهت شرکت مناسبی در انتخابات نمی کردند؛ اما همین ارتباطات جدیدی که با طلاب بابلی صورت گرفته، بسیار در معرفی فعالیت نمایندگان طلاب اثرگذار بوده و یقین داریم که برای دوره جدید مجمع نمایندگان طلاب، حتما ۴ نماینده برای شهرستان بابل انتخاب خواهد شد.

ما در راستای فعالیت برای طلاب، با دو نماینده محترم دیگر تقسیم کار داشته ایم و بحمدالله با وقت مناسب و ارتباط خوبی که برقرار کردیم، حجم بالایی از رضایتمندی و آشنایی بیشتر با مجمع را حاصل نموده ایم.

ما هرساله چهار جلسه عمومی جزو برنامه های همیشگی ما بوده است که برگزار می شده و تا به امروز هم برگزار شده است و یکی از کارهای در دست اقدام، دریافت اطلاعات خود طلاب بوده است که بحمدالله اطلاعات مناسبی از طلاب در زمینه تخصص ها، استعدادها و ... دریافت شده است و ان شاءالله در سامانه ای که طراحی خواهد شد، بارگذاری خواهیم کرد.

خدمت رسانی به خانواده های طلاب از دیگر برنامه های سه نماینده طلاب بابل بوده است تا بتوانیم آرامش بیشتری را به خانواده این عزیزان ببخشیم.

همچنین در راستای فعالیت برای طلاب، برگزاری برنامه های تفریحی همچون اردوی یک روزه کاشان، تهیه بلیت استخر، بلیت سینما و ... داشته ایم و خوشبختانه بازخوردهای مثبتی را نیز از سوی طلاب و فضلا دریافت کرده ایم.

این برنامه ها تا قبل از گسترش ویروس منحوس کرونا ادامه داشت و متأسفانه هم اکنون جلسات عمومی و برنامه های تفریحی را تعطیل کرده است تا ان شاءالله پس از این موضوع، مجددا فعالیت ها را آغاز نماییم.

ما خودمان را نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهرستان بابل بی اعتنا ندانسته و در مناسبت ها و اتفاقات گوناگون، همراه با طلاب و فضلا حضور فعال داشته و در موضوع سیل، حضور در بیمارستان های کرونایی، خدمت رسانی به خانواده های کرونایی، حضور در غسالخانه ها و ... بی تفاوت نبوده ایم و مطالبه گری هم داشته ایم.

ما با شناسایی برخی از طلاب کمتربرخوردار، ۳۰۰ بسته معیشتی را با کمک خیرین و ائمه جمعه در مراحل گوناگون به این عزیزان تحویل داده ایم تا بتوانیم گوشه ای از مشکلات این عزیزان را مرتفع نماییم.

همچنین شناسایی ۵۰ استاد سطوح عالی بابلی و برگزاری جلسات گوناگون با مسئولان شهرستانی نیز از دیگر کارها بوده است.

برای دو سال پیش رو نیز طراحی سامانه جامع طلاب بابل، ایجاد شناسنامه مبلغین، توزیع ۱۰۰ بسته حمایتی، حضور در مدارس علمیه شهرستان، شناسایی طلاب برای حضور در مسائل هنری، برگزاری دوره های مهارت آموزی تبلیغی برای مدارس علمیه بابل، بومی سازی مبلغین، رونق بخشی و ارائه مشاوره به طلاب برای مشاغل خانگی، برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی با عناوین گوناگون و ... را در دستور کار داریم؛ البته مقدمات برخی از این برنامه ها قبل از داستان کرونا انجام شده بود؛ اما با بن بست کرونا مواجه شدیم و ان شاءالله پس از رفع این ویروس منحوس ادامه خواهیم داد.

    

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

با مدیریت آیت الله اعرافی بحمدالله برخی از دغدغه ها کم شده است؛ یکی از مسائلی که همیشه دغدغه طلاب جوان بوده است، استفاده از طلاب جوان و توانمند نخبه در اداره حوزه بوده است که بحمدالله در انتصابات جدید، بخشی از آن اتفاق افتاده است و نیازمند نیروی جوان در حوزه هستیم.

همچنین جدیدا پویشی به نام «اگر من به جای مدیر حوزه های علمیه بودم» راه اندازی شده و نظرات، پیشنهادات و انتقادات طلاب و فضلا به آیت الله اعرافی رسیده است؛ اما به نظر بنده این کار کافی نیست؛ باید حضور میدانی در میان طلاب داشت و ارتباط مستقیم با طلبه ها گرفت.

بین پیام در فضای مجازی با گفت و گوی مستقیم با مسئول، تفاوت است و سخنی که رو در رو با مسئول گفته می شود، بسیار متفاوت با پیامی است که ارسال می شود و اثر آن بیشتر خواهد بود.

از نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته و برای پویایی حوزه لازم است، کرسی های آزاداندیشی است که باید در حوزه به مرحله اجرا برسد؛ اگر ما این کرسی ها را داشته باشیم، شاهد ظهور و بروز برخی نظرات شاذ از سوی برخی افراد در سطح جامعه نخواهیم بود.

همچنین حوزه باید در مسئله رسانه بسیار قوی تر عمل کرده و ورود جدی تری داشته باشد.

مسئله دیگری که بر روی زمین مانده است، استفاده مفید از طلاب در سراسر کشور است که البته سختی های بسیاری دارد؛ اما این اتفاق باید بیفتد و نباید قم تبدیل به محل حضور دائم طلاب شود؛ باید برای هجرت طلاب انگیزه سازی کرد و زمینه ها را برای او فراهم آورد؛ نه اینکه شهریه طلاب طرح هجرت نصف شود.

احساس می شود هزینه ای که حوزه برای طلبه خود در سالیان متمادی انجام می دهد، نتیجه لازم دریافت نمی شود.

هر نهاد علمی اگر دانشجویی را بورسیه می کند، از او تعهد خدمت می گیرد؛ اما در حوزه چنین کاری انجام نمی شود.

اعتقاد بنده این است که به نحوی باید طلبه را تربیت کرد که ماهیگیری یاد بگیرد و بی نیاز از شهریه باشد؛ چه معنا دارد که طلبه همیشه شهریه بگیرد؟؛ سیستم تربیت باید به گونه ای باشد که طلبه بعد از اتمام درس دیگر نیازی به شهریه پیدا نکند.

اگر طلاب خود را به جایی برسانیم که هویت و جایگاه اجتماعی مناسبی پیدا کند، دیگر طلبه ما به سراغ شهریه نمی آید و باید این زمینه را برای طلاب برنامه ریزی کرد.

    

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

بنده نقد اساسی به مجموعه مجمع نمایندگان طلاب دارم و احساس می کنم که مجمع نمایندگان طلاب، جایگاه تشریفاتی پیدا کرده است و یقینا هدف امام راحل و خروجی زحمات آیت الله مشکینی این نبوده است.

مجمع نمایندگان طلاب باید حداقل هم رده معاونت های اصلی حوزه باشد؛ زحمات هیچ معاونتی را زیر سوال نمی بریم؛ اما کدام بخش حوزه بیشتر از نمایندگان طلاب با مشکلات علمی، معیشتی، اجتماعی و ... آشناست؟ امروز بسیاری از طرح ها در کمیسیون های تخصصی مجمع نمایندگان طلاب بررسی و تدوین شده و در مجمع عمومی نمایندگان طلاب به رأی گذاشته شده و تصویب می شود؛ اما مشاهده می کنیم که برخی از این طرح ها در سطح حوزه به اجرا در نمی آید.

مجمع نمایندگان طلاب باید بیشتر معرفی شده و با نهادهای گوناگون ارتباطات بهتری بگیرد تا به جایگاه اصلی آن برسیم.

    

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

رهبر معظم انقلاب بارها شاخصه های انقلابی گری را در سخنرانی های خود تبیین کرده اند و مجمع نمایندگان طلاب هم فعالیت هایی را در این خصوص داشته است؛ اما احساس می کنیم که این فعالیت ها کفایت نمی کند و کار میدانی و عملیاتی مناسبی صورت نپذیرفته است.

امروز بحث نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی بسیار جدی است و برخی از طلاب را مشاهده می کنیم که فعالیت هایی در فضای مجازی دارند که خطرناک است.

نباید به سخنان رهبر انقلاب به صورت تشریفاتی نگاه کرد؛ امید ایشان به حوزه است و شاهد هستیم که در برخی از فرامین حضرت آقا، دانشگاهیان جلوتر هستند و باید به فرمایشات ایشان برگشت و برای تحقق آن تلاش کرد.

باید واحدهای درسی پیرامون حوزه انقلابی همانند مبانی حکومت اسلامی، ضرورت حکومت اسلامی، ولایت فقیه و ... در متون اصلی حوزه اضافه کرد؛ همچنین می توان به صورت فوق برنامه نیز به این موضوع نگاه کرد.

وقتی ما این لباس را به تن می کنیم، نمی توانیم نسبت به مسائل انقلابی، فرهنگی، اجتماعی و ... بی تفاوت باشیم؛ حوزه باید در مسائل اجتماعی فعال باشد؛ نه اینکه منفعل باشد.

حوزه انقلابی، حوزه فعال است و بخواهیم یا نخواهیم، مردم این انقلاب را از روحانیت می دانند و باید برای انقلاب کار کرد و بی تفاوت نبود.

    

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

از آنجایی که حوزه جایگاه اجرایی ندارد و تصمیم گیرنده هم نیست، باید به صورت اتاق فکر برای نهادهای اجرایی عمل کند؛ البته به واسطه رسالت خود که تبلیغ است، می تواند در مناسبت های تبلیغی به این موضوع بپردازد و انصافا هم می تواند اثرگذار باشد؛ اما باید در عرصه های علمی ورود کرده و خروجی های خود را به دستگاه های ذیربط ارسال نماید.

ما باید برای تحقق این شعار سال، طرح داشته باشیم و متخصصان امر ورود کرده و به ایده پردازی پرداخته و با دست پر به سراغ نهادهای مسئول برود و مطالبه گر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha