جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نمایشگاه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی
عکس آرشیوی

حوزه/ نشست علمی نقد کتاب «تاریخ تحلیلی مسیحیت» به صورت حضوری و مجازی در جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت گروه ادیان ابراهیمی پژوهشکده ادیان و فرق پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، نشست علمی نقد کتاب «تاریخ تحلیلی مسیحیت» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این نشست، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی به بیان مقدماتی کلی از محتوای اثر پرداخت و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی نقدهای خود را در چند محور ارائه نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی درباره نوع کتاب، این اثر را متمایز از دیگر آثاری دانست که در مراکزی مانند دانشگاه ادیان و به صورت ترجمه تولید می شود و بر این مزیت اثر تأکید فراوانی داشت که نویسنده مسلمان با توجه به نقاط خاص و با رویکرد انتقادی، به تدوین تاریخی از مسیحیت مبادرت کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی درباره ارجاعات کتاب، بخش های مختلف را دارای قوت و ضعف دانست و با تأکید بر پرارجاع بودن اثر، برخی از بخش ها را دارای ارجاع اندک دانست که به تقویت منابع نیاز دارد.

درباره ترتیب چینش مباحث کتاب نیز حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی منتقد شیوه جایابی مطالب بود و یادآور شد که باید برخی از مطالب کتاب در جاهای دیگری غیر از مکان فعلی واقع شود.

نکته دیگر مورد نظر وی، توجه به مباحث تطبیقی بود که در برخی قسمت ها به شکل پررنگ و در برخی قسمت ها به شکلی کم رنگ مورد توجه واقع شده بود و باید در همه قسمت ها یکدست تطبیق صورت می گرفت.

ناقد کتاب، در پایان، کثرت ارجاعات را در این اثر مورد توجه قرار داد که با رجوع به منابع دست اول تهیه شده بود. همچنین از به کارگیری جداول در بخش های خاص تاریخی تشکر کرد و ارائه دوباره اثر برای چاپ با رفع ایرادات موجود را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی نیز ضمن اشاره به ابهام در نام روی جلد و اشعار، فقدان تناسب در حجم فصول مختلف را یادآور و خواستار اصلاح این بخش شد.

وی به برخی فصول با حجم کمتر از ده صفحه اشاره نمود که در کنار فصولی با حجم حدود صد صفحه قرار گرفته بود که به نظر می رسید باید تناسب میان فصول مختلف مراعات می شد.

در بخش دیگری از نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی شیوه ارجاعات را غیریکدست دانست و خواستار اصلاح شیوه ارجاعات شد و علاوه بر این، بر توجه به مخاطب اثر نیز تأکید نمود، زیرا باید پیش از هر چیزی، مخاطب اثر مشخص باشد تا بتوان به وی اثر ارائه نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی، در پایان، پرسشی درباره فرق این اثر با اثرهای مشابه مطرح نمود و مزیت ترجیحی تولید این اثر را جویا شد.

ناقد کتاب ضمن تمجید از علمی بودن محتوای اثر، عمده انتقادات را متوجه امور ویرایشی دانست و خواستار اصلاح این امور برای چاپ های بعدی کتاب شد.

دکتر احمدی، نویسنده اثر نیز با حضور مجازی در نشست، ضمن پذیرش نقدهای ویرایشی و توجه به افزودن مطالب تطبیقی و افزودن ارجاعات در قسمت هایی که کمتر ارجاع داشت، بی توجهی قسمت ویرایش و صفحه آرایی را علت جابجایی مطالب کتاب عنوان داشت و اثر چاپ شده را با چینش فعلی، خلاف اثری عنوان کرد که تحویل مجموعه انتشارات شده بود.

نویسنده کتاب، ضمن تشکر از دست اندرکاران پژوهشگاه و انتشارات جامعةالمصطفی، درباره چاپ دوم کتاب نیز خواستار تغییر چینش مطالب مطابق با وضعیت اصلی اثر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha