جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اسکندری

حوزه/ مدیرکل اوقاف استان قم گفت: برای آنکه فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود، لازم است وقف مشارکتی را به عنوان یکی از مصادیق توسعه این سنت حسنه مورد اهتمام قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در همایش «اکرام کریمان» که همزمان با دهه وقف و با محوریت تجلیل از واقفان و خیران فقید استان قم، در مزار مقدس شیخان برگزار شد، اظهار کرد: وقف کاری است که نامه اعمال آدمی را برای همیشه باز نگاه می‌دارد حتی وقتی شخص واقف از دنیا برود، ثواب این کار همچنان برای او ثبت و ضبط می‌شود.

وی افزود: انسان‌های زیرک و هوشیار، کاری انجام می‌دهند که رابطه اعمالشان با آن جهان، تا زمانی که قیامت برپا نشده پابرجا بماند، و راه مطمئن در این زمینه، وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه واقفان خیراندیش، با این اقدام هوشمندانه، عمر کمتر از صد ساله خود را به درازای عمر جهان طولانی می‌کنند گفت: اگر انسان به درستی محاسبه کند و بیندیشد، در می‌یابد که حتی از همه عمر دنیایی خود هم نمی‌تواند لذت ببرد و کمال مطلوب را دریابد، در حالیکه اگر یادگاری از خود بجا بگذارد، آنگاه این کمال و شایستگی را تا پایان عمر جهان در اختیار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ممکن است کسی تمایل به وقف داشته باشد، ولی مال و اموال چندانی در اختیارش نباشد، اینجاست که وقف مشارکتی معنا می‌یابد، به این صورت که جمعی از خیرین گردهم آیند و وقفی را با کمک هم بنا نهند و هر یک به تناسب توانمندی خود شریک شود، خداوند به میزان انفاق و صدقه نمی‌نگرد، بلکه کیفیت و نیت آن را ملاک قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با تاکید بر توسعه فرهنگ وقف در سطح جامعه خاطرنشان کرد: این کار تنها با تبلیغ زمانی میسر نیست، باید تبلیغ عملی داشته باشیم و از فرصت‌هایی مانند دهه وقف در این زمینه بهره ببریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: باید به درگاه خداوند دعا کنیم که توفیق خدمت‌گزاری بیشتر در دستگاه وقف را نصیبمان کند، دستگاهی که هم عمل امینانه به نیت واقفان است، هم خدمت به بقاع متبرکه و هم کمک‌رسانی به نیازمندان با استفاده از عواید موقوفات.

وی گفت: سه حوزه اساسی در زمینه موقوفات جدید احصا شده است، نخست ترویج مکتب تشیع و اندیشه‌های بلند و نورانی اهل بیت(ع) که سرچشمه اصلی و زلال آن در حوزه‌های علمیه و علما و فضلای حوزوی است، دوم تولید علم و رشد فناوری که زمینه‌ساز رفع نیازهای اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی جامعه خواهد بود و سومین مورد هم کمک به نیازمندان است که به ویژه در شرایط کنونی، اهمیت زیادی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha