پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب

حوزه/ دین مبین اسلام به جهت جامعیتی که دارد، علاوه بر توجه به شئونات مختلف فردی و اجتماعی آحاد جامعه، به تنظیم نظام اقتصادی آنها و رفع احتیاجات حکومت اسلامی توجه و اهتمام ویژه ای نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "مستندات کتاب خمس" توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام بر روی پیشخوان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش: شارع مقدس در این راستا مواردی از قبیل زکات، انفال، مالیات و خمس را به عنوان منابع درآمد مالی برای حکومت و فقرزدایی از فقراء در نظر گرفته است.

از آن منابع مالی، زکات، و مالیات می باشند که جزو اموال عمومی بوده و در جهت رفع نیاز های حکومت و جامعه در ابعاد مختلف و همچنین زدودن فقرای غیر سادات استفاده می شود.
خمس یکی از مباحث مهم احکام است که آثار ادای درست و به موقع آن در همه عرصه های زندگی تبلور دارد و علاوه بر این که پرداخت صحیح و به هنگام آن در بعد اقتصادی زندگی تأثیر گذار است ادای خمس در دست یابی به حیات طیبه مؤمن را کمک می کند و همچنین زمینه غفران و جلب عنایات الهی را در طول زندگی دنیوی و اُخروی به دنبال دارد.
کتاب حاضر در خصوص خمس و مباحث آن بر اساس دلایل قرآنی و روایی با رویکرد کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) تهیه و جمع آوری شده است.
 در این اثر، ابتدا خمس را تعریف و اهمیت آن یادآوری و ادله اقامه وجوب خمس را با توجه به آیه خمس و روایات وارد شده از ائمه معصومین (علیهم‌السلام) مورد تبیین قرار می‌دهد.

در ادامه نگارنده موارد وجوب خمس را در غنائم جنگی، معادن، گنج، غواصی، درآمدهای کسب‌وکار، زمین و مال مخلوط به حرام از حیث احکام آن‌ها و فروعاتشان مورد بررسی قرار می دهد. 
در پایان این نوشتار خمس را تقسیم بندگی نموده و سهم امام، ذوی القربی و ... را مشخص و مواردی را که خمس تعلق نمی‌گیرد را ذکر می‌نماید. مبحث انفعال و اقسام آن در این مجموعه از مباحث قابل تأمّل به‌حساب می‌آید.
این مکتوب در ۱۸۴ صفحه به قلم حجت الاسلام عبدالله شامی زاده توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام به زیور طبع آراسته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha