جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ برگزاری مجمع عالی بسیج بیجار با حضور روحانیون، طلاب و بسجیان شهرستان

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با بیان این که عقلانیت به معنای محافظه کاری نیست، گفت: در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، اسلام با سه‌گانه‌ی «عدالت»، «عقلانیت» و «معنویت» معنا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر امروز در نشست مجمع عالی بسیج شهرستان بیجار با اشاره به عقلانیتی که مقام معظم رهبری بیان کرده اند، گفت: عقلانیت انقلابی چیست و اگر از نقد عقلانیت انقلابی نسبت به عقلانیت غربی (از  جمله ترس از دشمن و سازش با نظام سلطه) سخن می‌گوییم، مهم‌ترین مؤلفه‌های عقلانیت انقلابی را چه می‌دانیم؟ رابطه‌ی میان انقلابیگری با عقلانیت چگونه است و مهم‌ترین مبانی عقلانیت انقلابی کدامند؟

عقلانیت در مبانی اندیشه رهبر انقلاب‌

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، اسلام با سه‌گانه‌ی «عدالت»، «عقلانیت» و «معنویت» معنا می‌شود. این سه با هم محقق می‌شود.

وی افزود: عقلانیت، از پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی و در عرض ایمان، مجاهدت و عزّت است. در فرآیند جامعه‌سازی اسلامی، معنویّت روحِ کار، عقلانیت مهم‌ترین ابزار کار و عدالت جهت‌دهنده و ارزشگذار کارها در نظام اسلامی است. هم‌چنین در ارکان تفکر و تمدّن اسلامی، عقلانیت در کنار نوگرایی و سماحت اسلامی قرار می‌گیرد.

عقلانیت به معنای محافظه کاری نیست!

امام جمعه شهر توپ آغاج اظهار کرد: عقلانیت و محاسبه که می‌گوییم، فوراً به ذهن نیاید که عقلانیت و محاسبه به ‌معنای محافظه‌کاری، عقل‌گرایی و تابع عقل بودن است. عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظه‌کاری فرق دارد. محافظه‌کار، طرف‌دار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را برنمی تابد و از تحول و دگرگونی می‌ترسد؛ اما عقلانیت این‌طور نیست؛ محاسبه‌ی عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی می‌شود.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: انقلاب عظیم اسلامی ناشی از یک عقلانیت بود  این‌طور نبود که مردم همین‌طور بی‌حساب و کتاب به خیابان بیایند و بتوانند یک رژیمِ آن ‌چنانی را ساقط کنند؛ محاسبات عقلانی و کار عقلانی و کار فکری شده بود.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان تصریح کرد: در طول سال‌های متمادی - به تعبیر رایج امروز- یک گفتمان حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی در بین مردم به‌وجود آمده بود و منتهی شد به این‌که نیروهای مردم را استخدام کند و به میدان جهاد عظیم بیاورد و در مقابل آن دشمن صف‌آرایی کند و بر آن دشمن پیروز کند و الان هم همین‌طور است.

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: الان در نظام ما برخی از تحولات هست که مُنتجه‌ی یک نگاه عقلانی و دقیق و موشکافانه‌ی به وضع موجود و وضع دنیاست. من در زمینه‌ی مسائل گوناگون این‌را دارم مشاهده می‌کنم. حالت خواب‌رفتگی و تن دادن به آنچه در جریان عمومی سیاسی و اقتصادی دنیا دارد می‌گذرد و تسلیم شدن به آن، خطر بزرگ جامعه‌ی ماست و اگر کسی درست بفهمد و بیندیشد، می‌فهمد که باید با یک تحرک و تحول، این وضع را دگرگون کرد؛ هم در زمینه‌ی مسائل اقتصادی، هم در زمینه‌ی مسائل سیاسی.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار خاطرنشان کرد: عقلانیت با محافظه‌کاری فرق دارد. محاسبه‌ی عقلانی را با محاسبه‌ی محافظه‌کارانه به‌هیچ‌وجه مخلوط نکنید؛ این‌ها دو چیز مجزا از هم هستند.

براساس این گزارش، در پایان این نشست، انتخابات برای رییس مجمع عالی بسیج شهرستان بیجار برگزار گردید که حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، امام جمعه شهر توپ آغاج و مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با کسب بالاترین رای  به عنوان رئیس مجمع عالی بسیج بیجار انتخاب شد و از زحمات سه ساله غلامرضا جعفری تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha