جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عیسی قاسم

حوزه/ رهبر نهضت شیعیان بحرین گفت: انسان با قابلیت ها و استعدادهای روحی و فکری و نفسی و بدنی به دنیا می آید و فعال کردن این قابلیت ها از طریق اهمال و جمود نیست و نمی توان امید داشت خود به خود فعال شوند بلکه فعال سازی آن در چالش ها، ‌ مصائب و مشکلات رقم می خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،در تهران، آیت الله شیخ عیسی قاسم در افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت مجازی در حال برگزاری است، ‌ اظهارداشت: انسان با قابلیت ها و استعدادهای روحی و فکری و نفسی و بدنی به دنیا می آید و فعال کردن این قابلیت ها از طریق اهمال و جمود نیست و نمی توان امید داشت خود به خود فعال شوند بلکه فعال سازی اش از طریق تجربه های مداومی است که انسان در ابعاد شخصیتش با آن ها روبرو می شود تا خود را پس از تجارب و مجاهدت ها و تحمل سختی ها و چالش ها متوالی دارای قدرت و علم و بصیرت و تجربه می یابد.

وی ادامه داد: امتحان سختی ها و وارد کردن انسان در فضایی است که او را به مقاومت وادار می کند و عملی که قابلیت های او را برای پاسخ دادن به چالش ها بر می انگیزد و این چیزی است که او را به فعالیت و حرکت پیشرفت در مسیر کمال وا می دارد».

رهبر نهضت شیعیان بحرین افزود: امت اسلامی امروز به سه بلای بزرگ گرفتار است که امتحانی سرنوشت ساز است. این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است که رنج امت است و دیگری رنج عادی سازی با دشمن ملت و دیگری مشکل کرونا است. این مشکلات بزرگ و سخت هستند. همه امت مسئول گذراندن امتحان این سه بلا هستند.

وی با بیان اینکه همه سنن تکوینی و تشریعی تنها از علم و حکمت و عدل خداوند نشأت می گیرد و رحمت او پیدا و پنهان و لطف او دیدنی و نادیدنی است، اظهارداشت: این علم کلی در مورد حکمت خداوند متعال که همه افعال و اعمال او هستند، باعث تسلیم و رضا به تقدیر و قضای الهی می شود. فهم این حکمت ها از عقل و بیان دین از منبع کتاب و سنت می آید.

آیت الله عیسی قاسم اضافه کرد: انسان که همه واقعیت و ظاهرش برای خداوند آشکار است چیزهای زیادی دارد که از مردم بپوشاند و آنان جز ظاهر او را نمی بینند و به همین دلیل می تواند اعتماد آنان را بر خلاف حال واقعی خود کسب کند، این اعتماد مردم ممکن است  باعث کشتار شود چون در جای نادرست قرار گرفته است. چه بسا که نفس بر انسان غلبه کند و گمان خیر بر نفس می برد در حالی که اهل آن نیست و در آن زکاتی می بیند که در آن نیست و این باعث می شود به اصلاح و تصحیح و تهذیب آن اهتمام نورزد که دچار فساد بسیاری خواهد شد و همه امورش از کنترل خارج می گردد.

وی ادامه داد: این دو امر منشأ بلا هستند که واقعیت نفس را برای صاحبش و دیگران از طریق موقعیت های عملی در سختی امتحان نمایان می کنند و حقیقت را نشان می دهند. در واقع ابتلا، جامعه را از افتادن در مهلکه ها و سپردن مسئولیت های بزرگ و  اختیار امانت های بزرگ به افراد نا اهلی که بدیشان را پنهان می کنند و منافقانی که بر مردمان نیزنگ می زنند، مصون می دارد. زیرا مصائب و سختی های بزرگ مجالی برای پنهان شدن این افراد و فریب و نیرنگ و نفاقشان باقی نمی گذارد. ابتلا توانایی های عالی را جدا می کند تا جامعه به سرعت بداند چه کسانی باید مسئولیت های سنگین را به دست گیرند که جز اخلاص و وفا چیزی از آن ها دیده نمیشود. ابتلا نفس را بر صاحبش می نمایاند و او را برای نجات و اصلاح خود و جبران مافات یاری می کند.

آیت الله عیسی قاسم  تصریح کرد: واقعیت آنست که هر گاه انسان ها در هر زمانی خدا را فراموش کردند خود را نیز فراموش کردند و در معصیت وارد شدند و سعادت دنیا و آخرت خود را از دست داد.

وی اظهار کرد: بر اساس حکمت الهی هر سال یک یا دو بار امتحان الهی به سراغشان می آید تا آن ها را به سختی بلرزاند تا به یاد بیاورند و از مسیر آتش و هلاک به مسیر نجات و پیروزی بیایند. خداوند هر کسی را که بخواهد به عذاب کوچک یعنی عذاب دنیوی مبتلا می کند تا با نجات از آن، آنان را از عذاب های نسبتا بزرگتر که اگر در راه سرکشی در دنیا گام برداشتند نصیبشان می شد و عذاب های بسیار بزرگتر در آخرت نجات دهد، ممکن است بنده مومن گناهی انجام دهد که به موجب آن باید در آخرت عذاب شود و توبه نمی کند و آن عذاب در موردش ثبت می شود.

رهبر نهضت شیعیان بحرین ادامه داد: اما خداوند عزوجل او را به یکی از بلایای دنیوی گرفتار می کند تا به جای عذاب آخرت آن را تحمل کند و در روز شادی بزرگ شاد باشد چون خداوند از عذابی که با عذاب دنیا قابل قیاس نیست او را نجات داد و این از باب رحمت و من خداوند به او بوده است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 0
    بخاطر همین حضرات و برادران در ایران فرزندانشان را به اروپا و امریکا می‌فرستند تا با چالش مواجه شده و بن مایۀ واقعیشان مشخص شود