جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرکز پژوهشی

حوزه/ آیین معارفه رئیس مرکز پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حضرت فاطمة الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم رمضانیان ضمن خیرمقدم و تبریک ایام ربیع و ولادت پیامبر رحمت و عقلانیت حضرت محمد مصطفی(ص)، به اهمیّت تحقیق و پژوهش از نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: بنا بر نظر ایشان «عنصر تحقیق و پژوهش» در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت های حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: پژوهش و تحقیق از جمله اهداف اصلی تمامی نظام های آموزشی است و پرورش محقق و پژوهشگر نیز مهمترین دستاورد یک نظام آموزشی و اصلی ترین رسالت آن است.

خانم رمضانیان اشاره کرد: افزایش کمّی و کیفی پژوهش و تحقیق و رشد آمار پژوهشگران و محققان از شاخصه های اصلی و از مؤلفه‌های مهم ارزیابی کارآمدی و موفقیت یک نظام آموزش عالی به شمار می آید و بی شک ترّقی مادی و معنوی هر جامعه هم به رشد کمّی و کیفی تحقیق و پژوهش در آن جامعه وابسته است.

وی با بیان نقش حوزه های علمیه در انسان سازی، گفت: ثمره فعالیت های حوزه در پژوهش نمایان می شود. اهمیت کار پژوهش اگر بالاتر از آموزش نباشد هم‌تراز آن است؛ زیرا آنچه که پاسخگوی هجمه عظیم شبهات و خرافات دنیای معاصر است، تحقیق و تألیف می باشد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) در ادامه با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در عرصه تحقیق و پژوهش و پیشتازی حوزه های علمیه خواهران در این زمینه، اظهار داشت: اگر چه در حیطه پژوهش در سال های اخیر اقدامات بسیار شایسته ای صورت گرفته است اما در این عرصه وجود بعضی آسیب ها مانند موازی کاری ها و انجام تحقیقات سطحی و تکراری، باعث اسراف در هزینه ها و خسارات زیادی شده است.

خانم رمضانیان افزود: کار پژوهش یک کار ستادی است که باید از تمام ظرفیت ها و توانمندی های موجود در بین اساتید و طلاب پژوهشگر برای ارتقاء جایگاه آن استفاده نمود. اگر در زمینه تأمین نیاز علمی و دینی جامعه، موفقیت حاصل نگردد، هر تعداد طلبه درسخوان هم از حوزه های علمیه فارغ‌التحصیل گردند، ثمره مطلوب خود را نخواهد داشت. البته طلبه باید در کنار تحصیل قوی و شایسته به ارتقاء اخلاق و معنویتش نیز بپردازد.

وی با اشاره به برخی از اقدامات گذشته پژوهشکده فاطمه الزهرا(س) به بیان گزارشی از افتتاح مرکز پژوهشی مؤسسه در سال گذشته و تشکیل گروه‌های اخلاق و ادبیات عرب و تفسیر پرداخت و اظهار داشت: از جمله دغدغه های مدیریت محترم استان، مؤسس محترم و هیئت امنا این حوزه، راه اندازی مجدد مرکز پژوهشی بوده است که بحمدالله امروز این مهم محقق شد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان با اشاره به اینکه گزینه های بسیاری در بین اساتید و طلاب برای ریاست این مرکز پژوهشی پیشنهاد شد؛ ابراز داشت: در عین حال این مرکز نیازمند یک نیروی توانمند از نظر علمی، پژوهشی و اجرایی بود و از طرف دیگر فردی باید مدیریت مرکز پژوهشی را به عهده می گرفت که تعامل بالا و شایسته ای با اساتید و طلاب پژوهشی داشته باشد.  

وی در ادامه ضمن تبریک به خانم دکتر آبیار به جهت انتصاب شایسته ایشان در این مسئولیت، توصیه هایی در این مقام به ایشان ایراد نموده و ضمن اشاره به رزومه علمی سرکار خانم آبیار، گفت: از جمله محاسنی که ایشان دارند، سابقه تدریس و بنیه علمی و پژوهشی قوی و سابقه اجرایی و روحیه جهادی ایشان در کار است.

خانم رمضانیان اولویت فعالیت های پژوهشی این مرکز را به اتمام طرح های قبلی دانست و بیان کرد: اتمام طرح های به پایان نرسیده و بستن برنامه پژوهشی سال ۱۴۰۰ این مرکز و ورود به رشته های مختلف در پژوهش از جمله اقداماتی است که باید در راستای اهداف این مرکز صورت پذیرد. پرهیز از کارهای سطحی و پرداختن به فعالیت های پژوهشی عمیق، هدفمند کردن پژوهش ها و ایجاد خلاقیّت و نوآوری در پژوهش، برگزاری کارگاه های توانمندسازی طلاب در تحقیق و استفاده از تمام ظرفیت‌های انسانی موجود در مؤسسه اعم از کادر، طلاب و اساتید از اهم مواردی است که نیازمند تلاش جدّی و همه جانبه ایشان است.

در ادامه این مراسم، خانم سهرابی معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان حکم انتصاب خانم آبیار را قرائت و توفیقات روزافزون ایشان را از خدا خواسته و استفاده از ظرفیت همکاران مجموعه را مهمترین رکن موفقیت ایشان دانست و حکم یک ساله رئیس مرکز پژوهشی مؤسسه فاطمه الزهرا(س) اصفهان را  از طرف حجت الاسلام والمسلمین بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، به ایشان تقدیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha