جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: تعبیر «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» و مفهوم وسیع آن تمام انسان‌ها را در همه اعصار در بر می گیرد، لذا علمای علم تفسیر این آیه را اشاره ‏ای بر خاتمیت پیامبر اسلام می‏ دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در آستانه آغاز هفته وحدت در مراسمی که از سوی مرکز بزرگ شمال کشور با حضور بانوان اهل سنت شهر اینچه‌برون برگزار شد، به تشریح سیره اخلاقی - اجتماعی پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخت و تواضع و فروتنی را از شاخصه های رفتاری حضرت(ص) برشمرد و بیان کرد: بندگی و تواضع در تمام زوایای زندگی پیامبر رحمت(ص) نمودار بود و در رفتار اجتماعی و تعاملات، کسی مانند ایشان وجود نداشت.

وی با اشاره به سیره اخلاقی رسول اکرم(ص) و رأفت و مهربانی ایشان، توضیح داد: حضرت محمد(ص) به گونه ای با مردم رفتار می کردند تا مردم به راحتی و بدون هیچ گونه احساس شرم یا ترسی مشکلات خود را با حضرت در میان بگذارند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با استناد به کلامی از حضرت محمدمصطفی(ص)، افرادی را به ایشان شبیه تر دانست که خُلقش نیکوتر، رفتارش با مردم ملایم‌تر و بیش از همه به برادران دینی خود مهربان بوده و بر حق صبورتر باشند، غضب خود را پیش از دیگران فرو نشانند و بهتر از دیگران گذشت داشته باشند و در حال رضا و غضب بیش از دیگران رعایت انصاف و عدالت را نمایند.

حسینی واعظ با اشاره به مفهوم «وَما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»، توضیح داد: عموم مردم اعم از مؤمن و کافر همه مرهون رحمت پیامبر مکرم اسلام هستند، زیرا با نشر دین و آئین اسلام باعث نجات همگان شدند، حال اگر گروهی از آن استفاده نکردند تاثیری بر عمومی بودن رحمت نمی‏ گذارد.

وی ادامه داد: تعبیر "عالمین" و مفهوم وسیع آن تمام انسان‌ها را در همه اعصار در بر می گیرد، لذا علمای علم تفسیر این آیه را اشاره ‏ای بر خاتمیت پیامبر اسلام می‏ دانند، زیرا وجود پیامبر(ص) به عنوان رهبر، پیشوا و مقتدا برای همه انسان‌ها تا پایان جهان رحمت‏ است.

استاد حوزه خواهران اظهار کرد: در دنیای امروز که ظلم، استبداد و فساد زورگویان و سلطه گران بر مستضعفان مظلوم هر روز بیشتر می شود، نابسامانی هایی را به وجود آورده است، از این رو، مفهوم "رحمة للعالمین" بودن پیامبر از هر زمانی آشکارتر است، زیرا برنامه و دستورات ایشان، سراسر رحمت است و نتیجه تداوم آن، حکومت صالحان بر تمام زمین خواهد بود که عمل به آن نقطه پایان مشکلات و آسیب ها است.

حسینی واعظ با بیان اینکه مهمترین مظهر رحمت و محکمترین پایه و اساس آن، مسأله توحید و جلوه‏ های آن است، به آیه «قُلْ إِنَّما یُوحی‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ» اشاره کرد و توضیح داد: در این آیه سه نکته اساسی مطرح شده است؛ نخست اینکه پایه اصلی رحمت توحید است و با تفکر بیشتر وجود این رابطه نیرومند روشنتر می‏ شود؛ توحید در اعتقاد، در عمل، در کلمه، در قانون و توحید صفوف، و توحید در همه چیز.

وی با توضیح پیرامون کلمه "انما"، تمام دعوت پیامبر اسلام(ص) را در اصل توحید دانست و افزود: مشکل اصلی جوامع، مبتلاشدن به نوعی از شرک و مظاهر آن است. 

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، پیامبر گرامی اسلام(ص) را گوهر گرانقدر عالم آفرینش خواند و ابراز کرد: او یک انسان است و از میان همان انسان‌ها برخاسته، اما یک انسان عادی نیست بلکه یک جهان در وجودش خلاصه شده است.

انتهای پیام
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha